Tuesday, November 29, 2011

Persidangan UMNO 2011

Hari ini bermulalah Persidangan UMNO peringkat kebangsaan di PWTC. Kepada semua sidang perwakilan diucapkan selamat bersidang. Gunakan medium parti sebaik mungkin dalam mengemukakan usul dan sebarang bentuk cadangan.

Jangan juga jadikan medium ini untuk menghentam sesuka hati kepada bangsa lain, kerana sensitiviti antara kaum juga perlu diambil kira atas Semangat 1Malaysia.

Namun itu bukan bermaksud kita jumud atau takut kpd bangsa lain,tapi kita hanya mau keharmonian dlm masyarakat yg majmuk. Apa pun,Melayu merupakan tuan di bumi bertuah ini. Dan sebagai parti dominan dalam BN, survival politik UMNO perlu utuh dan ampuh dalam menunjangi politik Malaysia.

Selamat Bersidang para perwakilan..

Iklas
Ketua Penerangan
PPUB Tg Malim
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Monday, November 28, 2011

Jawatan TURUS dan JUSA akan diselaraskan. Fikir - Fikirkan lah..

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=1128&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_01.htm

Dari satu sudut pandang, aku bersetuju dengan dasar ini agar ia akan menambah baik struktur dan sistem tadbir sektor awam yang ada sekarang. moga sektor awam akan lebih berdaya saing dan menyaingi sektor swasta. 

Lagi pun selama ini kita dapat lihat juga ada antara mereka mereka ini yang mempunyai kuasa sebagai dicision maker ni yang melampau lampau peranannya. hingga menjadi tidak boleh disentuh dan melebihi kuasa Menteri pulak gayanya.

cuma apa yang aku khuatiri disini adalah bimbang sektor awam akan dijadikan sebagai mana swasta hingga mengabaikan agenda untuk rakyat didahulukan. orientasi kapitalis yg tersemat dlm sektor swasta dibimbangi akan mengalir ke dalam sektor awam secara sedikit demi sedikit. memamng awalnya mekanisme yang digunapakai pakai akan kelihatan serba serbinya baik2 berlaka. 

selebihnya, aku sangat2 berharap agar pengisian tersebut adalah berlandaskan merit dan kelayakan yang sepatutnya. jangan nanti ianya jadi tempat untuk diletakan para politkus yang tidak mempunyai potfolio2 tertentu. makin punah ranah lah jadinya nanti. seharusnya sektor awam lepas dan bebas dari sebarang agenda politik secara terus kepada mereka.

paling penting yang aku nak nyatakan, tak perlu lah ada pengkhususan jawatan mengikut kuota. cukup cukuplah dasar 1Malaysia ni pd perkara 2 lain. biarlah keutamaan dalam sektor awam terus kekal milik Bumiputera sebagaimana yang termaktub dalam perlembagaan. jangan semuanya hendak diserahkan. mungkin ramai yang mengutuk para penjawat awam sebagai lembik. slow dan macam2 lagi tapi peranan mereka dalam menjaga kepentingan melayu ni ramai yang tidak tahu. oleh itu,sebelum dasar ini diguna pakai, biarlah awal2 lagi aku bagi pandangan. sebab aku tak mahu luhat ada ramai 'badut' menjawat jawatan2 tersebut yang mana hanta akan menambah jahanam apa yang ada. 

Sent from Samsung tablet

Saturday, November 26, 2011

Salam Maal Hijrah

Salam Maal Hijrah..Hijrah datang lagi..setiap hari berganti,minggu berlalu pergi,bulan bersilang ganti maka tahun yg baru pun muncul kembali. Semoga tahun ini akan membawa impak yg lebih baik. Berubah dari yg sebelumnya kearah yang lebih maju..kearah yang lebih dari segala2nya sebelum ini..

Tahun yang mendatang masih lagi menjadi misteri kepada semua ketentuan2NYA..namun kita perlu redha dan sentiasa melihat ke arah yg lebih positif. Semoga semuanya akan dalam lindungan dan rahmat Allah..jangan lupa Doa Tahun Baru ;)

Iklas dari
Ketua Penerangan
PPUB Tg Malim..
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Thursday, November 24, 2011

Kehilangan Seorang Rakyat Malaysia

aku share info ni dan harap dapat bantulah pada siapa2 yang berkenaan. Mana tau kut2 usaha kecil ini dapat memberi sedikit impak dan bantuan kepada individu dan keluarga berkenaan. Info sila klik di sini.

Wednesday, November 23, 2011

Bolasepak Kelayakan Olimpik London - MALAYSIA vs SYRIA

Pasukan Harimau Malaya tewas 0-2 kepada Syria sebentar tadi dalam kelayakan bolasepak untuk ke peringkat ahkir olimpik di London nanti. Sebagai orang yang bermain bola, aku faham sangat bagaimana letihnya dia orang tu selepas bertungkus lumus memenangi emas sukan SEA sebelum ini. Bermain dalam 2 perlawanan yang mempunyai frekuensi yang tinggi bukan semudah ABC. Walaupun tewas, kita perlu realistik bahawa tidak semuanya semudah yang disangka yang terpikul atas bahu mereka. Itu merupakan barisan terbaik yang kita ada. Kadang-kadang kita sering mintak yang bukan bukan tapi diluar keupayaan kita.

Dan memang begitulah sikap majoriti rakyat Malaysia.ini yang sering minta yang bukan bukan diluar kemampuan mereka. Mula mula minta bonus, dapat bonus minta tanah pulak, dapat tanah entah apa apa lagi yang mereka nak mintak. Sikap bersyukur itu oerlu adalah, dan ada waktu waktunya perlu berusaha. Sampai bila kita hendak jadi nasyarakat atau kaum yang sentiasa perlukan tongkat. Sampai masa, kayu pun abih nak dibuatkan tongkat. Kepimpinan dan Negara mempunyai keupayaan yang terhad dalam memenuhi semua jenis permintaan rakyat. Walau bagaimanapun mereka tetap berusaha untuk tunaikan segalanya. Sekurang-kurangnya, mereka tidak hanya menjanjikan bulan dan bintang aje :)

Sent from Samsung tablet

Testing

Percubaan 1,2,3..yessss hehehe
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Tuesday, November 22, 2011

Tiada cadangan mendaftar pengundi secara automatik

Aku pernah bangkitkan isu ini disini. dan hari ini, ini lah pulak jawapan daripada Menteri yang berkaitan. Apa saja yang dilakukan dalam Malaysia ni, pasti lah mereka - mereka ni akan punyai alasan mereka sendiri.Sendiri mau ingat ma...Anyway, kurang kurang perkara ni ada respon. Maybe dalam jangka masa depan, perlu ada usaha untuk penambah baikan.

Tahniah Harimau Malaya..


Tahniah daripada seluruh rakyat Malaysia kepada pasukan bolasepak Malaysia yang berjaya mempertahankan pingat emas bolasepak Sukan Sea bagi edisi kali ini. Lebih manis lagi kemenangan ini dilakarkan di Stadium Gelora Bung Karno yang mendiamkan hampir 90ribu penonton mereka dan berjuta - juta lagi rakyat Indonesia yang daripada awal sudah biadap serta memprovokasi para pemain.

Game malam tadi memang mendebarkan dari saat awal hinggalah ke detik terahkir. Walaupun secara peribadi aku sangat sangat berbulu dengan Fakri Sarani tu, tapi aku tak kisahlah asalkan happy ending hehehe..yang penting Indon kalah..Mampus dia orang..Jenis tak reti diuntung..Dah la ramai rakyat mereka yang kita bagi peluang cari rezeki di sini atleast respek lah sikit bila time lagu Negaraku tu.Indonesia senyap hahahah..baik korang main congkak jer la..korang tak layak main bola..

Dan pertama kali jugak lah andainya ditakdirkan kalah semalam, aku akan berpuas hati pasal tempo permainan sangat sangat menarik dan laju. ternyata Malaysia boleh bermain bola..BRAVO MALAYSIA. MALAYSIA BOLEH. TERIMA KASIH..

                           Garuda Cenonet yang dibaham Harimau Malaya

Wednesday, November 2, 2011

Masih Ramai Belum Berdaftar Dengan SPR

Masih ramai lagi yang belum berdaftar dengan SPR sebagai pemilih / pengundi bagi PRU yang akan datang. Dianggarkan jumlahnya melebihi  3.9 juta orang bagi yang berumur 21 tahun ke atas. Ini merupakan satu jumlah yang besar. Dibahu mereka ini terletaknya kuasa undi dalam sebuah negara yang mengamalkan demokrasi. Persoalannya, tiap tiap tahun SPR kena mengeluarkan belanja membuat iklan di media elektronik, mahupun media cetak untuk member kesedaran kepada rakyat Malaysia betapa penting dan perlunya mereka mendaftar agar membolehkan mereka untuk mengundi bila menjelang pilihanraya. Kalau ibarat usaha bertahun tahun itu untuk mengajar seekor lembu, rasa rasanya lembu itu dah boleh bercakap hahaha..Tapi bukan untuk mendidik rakyat negara ini mempunyai kesedaran pada kuasa undi.

Macam macam alasan lah yang diberikan seperti tidak minat berpolitik, tak mahu campur tangan, tidak menyokong mana – mana parti..ini semua alasan – alasan yang kerap kita kedengaran. Alasan alasan dangkal untuk mengelakkan diri dari tanggungjawab selaku warga Negara. Sedangkan mereka – mereka ini lah juga yang kuat komplen, mintak itu ini dan serba serbinya yang tidak kena.
Pada aku, ada beberapa mekanisme yang mungkin Kerajaan boleh pertimbangkan untuk diguna pakai dalam perkara ini. 

·         Pendaftaran Automatik melalui JPN
Melalui Jabatan Pendaftaran Negara, bila umur mereka cukup jer 21 tahun dan layak, maka selaraskan jer dengan pihak SPR dan mereka terus dijadikan sebagai pemilih berdaftar. So, ini akan memudahkan lagi rakyat Malaysia yang malas malas tu untuk didaftarkan sebagai pengundi.

·         Item daftar sebagai Pemilih Berdaftar bersifat wajip ( compulsory )
Bagi mereka mereka yang memohon pekerjaan, atau mak bapak yang mohon biasiswa atau pinjaman pelajaran, yang mohon tanah, mohon beli rumah, beli kereta, pinjaman peribadi atau sebarang bentuk permohonan lah ( coz rakyat Malaysia ni kan suka mohon itu ini ), salah satu criteria yang diambil kira dalam resume diri ialah item : no siri daftar pemilih. Ini akan menjadikan mereka rajin untuk mendaftarkan diri sebagai pemilih.

Aku rasa dengan 2 kaedah yang aku cadangkan itu, mungkin boleh dipertimbangkan dan secara langsung ia akan memudahkan usaha SPR serta dapat membuat langkah langkah penjimatan. Bila ia bersifat wajip, semua orang akan ambil langkah yang sama. Seperti contoh kad pengenalan, mana ada JPN buat iklan besar besaran untuk rakyat Malaysia membuat kad pengenalan. Begitu juga lessen dengan JPJ. Tak tahulah kalau SPR memang dah terfikir perkara ini tetapi tak mahu gunakan pasal takut peruntukkan dapat sikit coz dah tak perlu ada perbelanjaan untuk pengiklanan hehehe..

Dalam arus negara berpendapatan tinggi serta serba serbinya elektronik, usaha sebegini kecil mudah untuk dilakukan. Sama ada nak buat atau tidak, atau memang ada sebab sebab lain, tepuk dada tanya selera. Atau Ketua Audit Negara tak terfikir ke kaedah ni untuk advise kat SPR hahahaha…korang kan tukang audit dan lepas audit, berilah cara terbaik untuk penyelesaiannya.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...