Thursday, June 19, 2014

Rombakan Kabinet. Siapa Naik Siapa Tersungkur!

Rombakan kabinet yang dibawa oleh Datuk Seri Najib Razak bakal tiba mungkin akan mengalami perubahan yang besar bukan hanya untuk menempatkan dua presiden dari parti komponen Barisan Nasional.

Menurut sumber, Najib sedang mempertimbangkan baik pulih utama pentadbiran barisan sejak dulu dan bukan hanya membawa masuk Presiden MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai dan rakan sejawatnya dari Gerakan, Datuk Mah Siew Keong. 



Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak (duduk, kanan kelima) menyertai barunya
barisan Kabinet untuk peluang foto di Bangunan Perdana Putra
pada 16 Mei, 2013 -. Bernama


Gembar-gembur rombakan kabinet yang akan dibuat oleh Datuk Seri Najib Razak dijangkakan bakal diumumkan Jumaat ini yang mungkin akan mengalami perubahan besar iaitu bukan semata-mata untuk menempatkan dua presiden dari parti komponen Barisan Nasional.
 
Menurut sumber, Najib sedang mempertimbangkan untuk memperbaiki jemaah kabinetnya dan bukan hanya membawa masuk Presiden MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai dan rakan sejawatnya dari Gerakan, Datuk Mah Siew Keong. 

Sekiranya rombakan ini tidak diumumkan pada Jumaat, ia akan berlaku selepas Hari Raya yang dijangka jatuh pada 28 Julai 2014. 

Najib yang sedang mengadakan lawatan rasmi ke Turkmenisten dijangka akan pulang ke tanah air esok. Mesyuarat kabinet setiap minggu ditetapkan pada hari Jumaat. 

“Beliau sedang mempertimbangkan perubahan yang bakal berlaku walaupun mungkin melibatkan tiga naib presiden UMNO – Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, Datuk Seri Hishammuddin Hussein dan Datuk Seri Shafie Apdal. 

“Najib tahu beliau perlu menggiatkan semula kabinetnya dan apa cara yang lebih baik daripada menggerakkan menteri-menteri di sekitarnya,” kata seorang ahli parti. 

Secara tradisinya, tiga naib presiden Umno yang diberikan jawatan kanan kabinet adalah bagi mencerminkan kedudukan parti mereka. 

Perdana Menteri sedang mempertimbangkan Hishamuddin untuk jawatan Menteri Kewangan dimana telah dipegang oleh Najib sejak September 2008 semasa beliau masih menjadi Timbalan Perdana Menteri ketika di bawah pemerintahan Tun Abdullah Ahmad Badawi. 

Hishamuddin yang kini sedang memegang portfolio Pertahanan dan juga bertindak sebagai Pemangku Menteri Pengangkutan (kouta MCA).

Menteri Dalam Negeri, Zahid diramal kembali ke portfolio Pertahanan – jawatan yang beliau nikmati dengan cemerlang sebelum pilihanraya ke-13 tahun lepas. 

Najib dikatakan mahu mengambil alih Kementerian Dalam Negeri yang beliau belum pernah terajui sepanjang kerjaya politiknya. 

Shafie dijangka tidak akan dipindahkan dari portfolio beliau sebagai Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah. Pegawai parti, bagaimanapun, berkata mereka tidak akan terkejut jika Shafie dipindahkan kerana terdapat beberapa kementerian lain yang leibh penting yang memberi kesan kepada penduduk luar bandar, sebagai contoh, Kementerian Pertanian. 

Beberapa menteri Umno yang berprestasi rendah dijangka akan digugurkan. Sumber berkata salah seorang daripada mereka memegang jawatan kanan parti dan dijangka akan diminta untuk memberi tumpuan dalam pentadbiran Umno supaya bersedia untuk pilihan raya umum yang akan datang. 

Menteri Umno yang lain mungkin akan digantikan oleh Menteri Besar negeri mereka sendiri. Pemimpin negeri yang telah berkhidmat beberapa penggal sebagai Menteri Besar dan dikatakan berkelayakan untuk menjadi menteri, terutama dalam bidang ekonomi. 

Liow dijangka akan diberi jawatan Menteri Pengangkutan pada kemasukan semula MCA dalam pentabiran persekutuan. 

Persoalan di fikiran semua orang adalah sama ada MCA, yang mempunyai empat Menteri di dalam kerajaan Barisan Nasional, akan mendapat menteri yang baru walaupun Najib telah menyatakan sebelum ini beliau hanya mempertimbangkan jawatan seorang menteri untuk parti itu. 

Orang No.2 MCA, Datuk Dr Wee Ka Siong yang biasanya berkedudukan untuk menjadi menteri tetapi kini dijangka akan diletakkan sebagai Timbalan Menteri Kewangan yang dikatakan jawatan yang paling senior untuk timbalan menteri. 

Selepas kemenangan Mah di Teluk Intan beberapa minggu lalu, Mah akan menjadi menteri di Jabatan Perdana Menteri. 

Dengan adanya kemasukan Mah dan Liow, kabinet akan mempunyai tiga wakil Cina. 

Sumber mengatakan Najib mungkin akan menawarkan MCA tiga jawatan timbalan menteri. 

Bagaimanapun, bagi parti MIC dengan presiden Datuk Seri G. Palanivel dan Timbalannya Datuk Seri Dr S.Subraniam bertentangan antara satu sama lain. 

Ia seolah-olah genjatan senjata yang ditegahi secara peribadi oleh Najib tahun lepas adalah bukan suatu perkara yang mudah dimana Palanivel sepatutnya memegang jawatan tersebut untuk satu jangka masa yang tertentu sebelum diambil alih oleh Subramaniam. 

Sumber parti berkata, para pengundi kedua-dua pemimpin telah melobi Najib untuk meletakkan mereka di dalam rombakan. 

Walaupun pengundi Palanivel mendakwa bahawa Dr Subramaniam tidak mempunyai sokongan daripada ahli-ahli parti, penyokong setia negara itu mempersoalkan prestasi presiden sebagai menteri. 

Najib juga perlu mengambil tahu yang kini terdapat pemimpin baru yang mentadbir Sarawak dan mungkin memindahkan beberapa pengikut Tan Sri Adenan Satem di dalam persekutuan Barisan Nasional. 

Beliau juga perlu mengambil kira pembentukan Teras sebuah parti politik baru yang oleh diwakili oleh 11 wakil rakyat dari pelbagai parti komponen Barisan di Sarawak. 

Parti Teras yang diketuai oleh Tan Sri William Mawan, merupakan parti mesra BN dan jika ia dibenarkan untuk memasuki BN, ia akan menjadi parti komponen kedua terbesar.

Najib mungkin tidak akan menggerakkan mana-mana enam menteri dari Sarawak tetapi berkemungkinan akan melihat kepada timbalan menteri. 

Sabah juga tidak akan terjejas oleh rombakan ini dengan keadaan Umno yang begitu berakar umbi di negeri itu dan juga diwakili dengan baik dalam beberapa jawatan. 

Selain Shafie, menteri-menteri Sabah yang lain Datuk Seri Anifah Aman (Asing), Datuk Abdul Rahman Dahlan (Perumahan, Kerajaan Tempatan dan Kesejahteraan Bandar), Tan Sri Joseph Kurup (Jabatan Perdana Menteri), Datuk Seri Dr Maximus Ongkili (Tenaga, Teknologi Hijau dan Air) dan Datuk Dr Ewon Ebin (Sains, Teknologi dan Inovasi).

- Sumber


Walaubagaimanapun Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata beliau tidak tahu menahu mengenai sebarang rombakan Kabinet dalam masa terdekat ini.

“Saya tidak tahu,” katanya ketika ditanya wartawan Malaysia di Ashgabat, mengenai laporan sebuah akhbar harian mengenai kemungkinan rombakan Kabinet dilakukan pada Jumaat.

Najib berkata demikian pada sidang akhbar sebelum berlepas pulang ke Kuala Lumpur dari Lapangan Terbang Antarabangsa Ashgabat pada Selasa malam, setelah melakukan lawatan rasmi yang kedua ke Turkmenistan.
 

1 comment:

Anonymous said...

PM harus singkirkan Najib daripada terus jadi PM sebab dia INCOMPETENT dan tak tahu apa yang berlaku mahupun mentadbir negara.

A Point To Ponder

Sandwich  used to be served everyday in a hostel of 100 students. Out of 100 students 80 students complained to give different food / every ...