Monday, December 31, 2012

Kesan Buruk Daripada Perbuatan Zina Yang Wajib Kita Ketahui

ZINA merupakan kejahatan yang sangat besar yang memberi kesan amat buruk kepada penzina itu sendiri, khususnya dan kepada seluruh umat amnya. Di zaman sekarang di mana banyaknya saluran dan media yang berusaha menyeret kearah perbuatan keji ini, maka amat perlu untuk setiap orang mengetahui bahaya dan akibat buruk yang timbul dari dosa zina. Kita semua hendaklah lebih berhati-hati dan berwaspada agar tidak terjerumus, hatta, walaupun hanya mendekatinya.

Di antara akibat buruk dan bahaya tersebut adalah :
1- Dalam zina terkumpul bermacam-macam dosa dan keburukan yakni berkurangnya agama si penzina, hilangnya sikap wara’ (menjaga diri dari dosa), buruk keperibadian dan hilangnya rasa cemburu.

2- Zina membunuh rasa malu, padahal dalam Islam malu merupakan suatu hal yang amat diambil berat dan perhiasan yang sangat indah khasnya bagi wanita.

3- Menjadikan wajah pelakunya muram dan gelap.

4- Membuat hati menjadi gelap dan mematikan sinarnya.

5- Menjadikan pelakunya selalu dalam kemiskinan atau merasa demikian sehingga tidak pernah merasa cukup dengan apa yang diterimanya.

Wednesday, December 19, 2012

UNTUNGNYA JADI ANAK PENEROKA FELDA



Agak kontradiks dengan apa yang diperkatakan oleh golongan penghasut FELDA bahawa entiti kerajaan itu menekan para peneroka dan kurang menjaga kebajikan mereka. Malah wujud gerakan menghasut golongan warga FELDA, khususnya generasi kedua peneroka agar menentang FELDA atas alasan keringat mereka diperah dan diinjak-injak sesuka hati oleh kerajaan.

 

Berdasarkan penjelasan yang diberikan oleh Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Ahmad Maslan ketika menjawab soalan di Parlimen, seramai hampir 80,000 anak-anak peneroka sedang menduduki atau melanjutkan pengajian di institusi-institusi pengajian tinggi di seluruh negara. Malah hampir 1600 orang anak peneroka sedang berada di peringkat Doktor Falsafah (PhD).
Sememangnya warga peneroka menikmati keistimewaan yang tidak dimiliki oleh sebahagian besar rakyat Malaysia yang lain. Mereka bukan sahaja dibantu dalam serba-serbi, malah anak-anak mereka turut menikmati keistimewaan terutama dalam hal melanjutkan pelajaran di institusi pendidikan tinggi dengan bersandarkan kepada FELDA.


Wednesday, December 12, 2012

Lawak! Cara Paling Senang Buat Anak

Cara paling senang buat anak? Ia adalah gurauan semata-mata, para ibu jangan pula terasa. Gambar ini dipetik dari pengumpulan lawak-lawak dunia. Semoga terhibur.

dipetik dari sumber : NEWSLAH






Tuesday, December 11, 2012

Dato' Dihalau Kerana Abby Abadi Tak Buat Kerja!

Ashamsuri : Kes kes macam ni lah patutnya Abby Abadi amik berat. Pasal dulu mereka mereka ni kawan kawan seangkatan dengan dia. dia pergi bantu dan tarbiah dulu orang orang dalam kelompok dia. Jangan terus terus nak jadi jagoan dan salahkan orang sana sini, konon macam dia aja lah yang betul. Dah makin naik meluat aku dengan perempuan gedik tu. aku tak kisah malah bersyukur dia dah kembali ke pangkal jalan, tapi agak agak lah..Dan maca orang meroyan gila talak dah. semua orang salah, semua orang masuk neraka.

Dan kat Zed Zaidi tu pun, ko kena usaha dan kerja keras lagi. Makin hari makin banyak artis dah berhaluan kiri. Ko buat apa selama ni? jangan bajet hensem ke hulu ke hilir berbaju melayu time PAU hari tu ko dah rasa memadai..Kerja kuat lagi bro..negara di bahu kita cuma kita bergerak, bekerja dalam situasi yang berbeza.
 
Selanjutnya korang baca kat bawah ni la..
 

Thursday, December 6, 2012

PENGAJARAN BUAT SEMUA SUAMI


:: PENGAJARAN BUAT SEMUA SUAMI ::

Rina sedang menyiapkan makan malam ketika aku tiba di rumah. Aku memegang tangannya dan berkata, “ Abang ada sesuatu nak ber
itahu”. Dia membisu dan dapat ku lihat keresahan di matanya.

Tiba-tiba lidahku kelu. Tapi aku nekad untuk memberitahunya. “Abang rasa kita sudah tidak serasi lagi. Kita cerai?”.Akhirnya, terlepas jua beban di dada. Tapi ku lihat Rina tenang dan dia hanya bertanya dengan lembut. “Mengapa bang? Apa salah saya?”. Giliran aku membisu dan ini menimbulkan kemarahan Rina. Air matanya mula menitis. Aku tahu dia mahukan jawapan tapi aku tiada jawapannya. Yang ku tahu, hatiku kini milik Tasya. Cintaku bukan pada Rina lagi.

Aku katakanya padanya yang dia boleh ambil rumah dan kereta apabila kami bercerai. Rina merenung wajahku.Pandangannya kosong. 10 tahun kami berkahwin tetapi malam ni kami umpama orang asing. Aku kasihankannya tetapi untuk berpatah balik tidak sesekali. Aku cintakan Tasya. Air matanya yang sekian tadi bertakung mula mengalir deras. Sudah ku jangka. Malah aku lega melihatnya menangis. Niatku untuk bercerai semakin jelas dan nyata.

Wednesday, November 28, 2012

PANASS!! Rakaman Panas Nurul Izzah Bersama Pensyarah! Ingat Lagi Tak?



Apakah Nurul Izzah masih ingat kisahnya bersama dengan pensyarahnya dulu? Blog SangkalakalaJari9 mengingatkannya semula!

Mungkin juga Nurul Izzah lupa agaknya, tapi Sangkakala akan memberi imbasan sedikit kepada Nurul untuk beliau mengingati apa yang telah berlaku.

Nurul Izzah ingat lagi siapa yang bagi markah untuk membolehkan lulus dalam peperiksaan tu?

Nurul Izzah ingat lagi tak, berapa banyak wang yang diberikan kepada Nurul Izzah pada kali pertama berjumpa?

Nurul Izzah ingat lagi tak tudung warna cream yang Nurul pakai tu?

Nurul Izzah ingat lagi tak semua tu?

Kalau tak ingat juga, nanti kita keluarkan bukti hidup yang mana ianya akan membuktikan segala galanya tentang aqidah Nurul Izzah yang telah hilang sejak lama dulu dan bukannya baru kini.


Sumber : Kedah ke KL


ermm..kalau korang tak sabar nak tengok, pegi kat link sumber tu..



Sunday, November 25, 2012

Malaysia Kalah Lagi..

Kalau dulu time perlawanan persahabatan boleh lah dikatakan sedang dalam eksperimen dan mencari keserasian. Ini dah dalam kejohanan tapi Harima Malaya masih lagi lesu.

Rajagopal degil. Sentiasa kaya dengan alasan yang bukan bukan. Jika ditakdirkan kita juara, bukan pasal kebijaksanaan taktikal coach tetapi lebih kepada semangat pemain sendiri untuk bangkit.

Rajagopal memang dah tak releven lagi. Bila friendly game selalu jer kalah maka mood dan semangat pemain memang akan goyang. Keyakinan mereka sendiri pun akan luntur.

Rajagopal bagus berundur la..beri peluang pada coach lain lak..ong kim swee lagi bagus dari dia..coach ialah cockroach..

Tuesday, November 20, 2012

Melayu dan 3 Perkara

Sembang Santai Bersama Dato' Hasim Hasan, Pengarah SDO Ng. Perak tengahari ini. Katanya, orang melayu ini signifikan dengan 3 jenis perkara. Iaitu Merasa, Kalau dan Dulu.
'Aku nak MERASA je bla bla bla.....'
'KALAU lah aku duduk di tempat bla bla....'
'DULU aku ni bla bla bla......'
Soalnya, dimana kita orang melayu berada sekarang. Cerita yang nampak lucu, soalan yang nampak mudah tapi perlu penaakulan yang mendalam..

Banyaklah yang dia ulas tapi bab ini yang aku suka dengar dan aku rasa banyak.betulnya. Sama sama untuk difikirkan. Lately ni sibuk giler sikit, nak update blog pun tak sempat.

Monday, November 12, 2012

Abby Datang Lagi..Malaysia Bukan Negara Islam..Terbaik Abby Abadi..

Pergghhh!!! Ostazah Ebbi kembali dengan 'fatwa' terbarunya berkenaan politik Malaysia.. Yang paling terkini.., Ebbi sekarang dah senada dengan benggali OKU Karpal Singh lah pulak..

Ebbi dalam satu kenyataan melalui laman Twitter menegaskan bahawa Malaysia BUKAN negara Islam.. Fuhhh!! Hebat sungguh Ostazah Ebbi ni yee..

Dan Ebbi tak iktiraf Malaysia sebagai Negara Islam pasal kononnya Malaysia tak ikut Perlembagaan Al Quran..

Errrr..., kalau Malaysia ni bukan negara Islam, Malaysia ni negara apa? Boleh Ebbi tolong jawab tak? Serius gua nak tahu pasal ni...

Lagi bagus kalau Ebbi jelaskan sekali pasal Perlembagaan AlQuran yang dia kata dalam Twitter dia tu.. Gua yakin mesti ramai yang nak tau jugak pasal tu..

Kat bawah ni ada sikit penjelasan mengenai Malaysia sebagai sebuah negara Islam.. Gua dapat dari JAKIM.. Renung-renungkan lah yee...


DEFINISI NEGARA ISLAM

Beberapa definisi Negara Islam yang dirumuskan oleh ulama dan cerdikpandai Islam adalah seperti berikut;

Thursday, November 8, 2012

Peluang Kerjaya Untuk Anak Perak!



Untuk rakan  - rakan yang sedang mencari peluang pekerjaan terutama untuk anak - anak Perak, apa lagi JOM kita beramai - ramai hadir ke PERAK AMANJAYA JOB and CAREER FAIR 2012 yang akan diadakan pada 10 & 11 November 2012 bertempat di DATARAN MBI IPOH dari jam 9.00 pagi hingga ke 6.00 petang. Kehadiran anda semua amatlah dihargai.  


Ini merupakan usahasama antara Pemuda BN Perak dan Pemuda BN Pusat yang tentu tentunya UMNO dan semua parti komponen merupakan penggerak utama ke arah usaha ini. Tahniah kerana berjaya membuktikan BN sentiasa awal dan mendahului dalam Mendahulukan Rakyat berbanding PR yang terang terang cakap manifesto bukan untuk ditunaikan.

Apa pun, bukan nak bercakap pasal politik sangat, saya menyeru dan mengajak semua rakan rakan diluar sana tak kira apa fahaman politik sekali pun jika masih mencari peluang pekerjaan dan mahu membina karier yang lebih baik atau ingin beralih kepada sektor yang lebih mantap, untuk turun hadir ke program ini. Anak Perak ke atau yang bukan Anak Perak ke, semua berpeluang..Jumpa di sana.....




Wednesday, November 7, 2012

IZZAH DIBELASAH MAMAT KULIM!


Tulisan Ahli Parlimen Kulim Bandar Baru, Dato' Zulkifli Nordin begitu menarik dalam menjawab polemik yang ditimbulkan oleh Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah anak Anwar Ibrahim mengenai 'hak kebebasan beragama bagi orang Melayu'.

Saya siarkan semula tulisan YB Zul mengenai isu ini untuk kita kongsikan bersama :

Salam 2 all. 

Kenyataan Nurul Izzah Binti Anwar Ibrahim bahawa hak kebebasan memilih agama sepatutnya tidak terhad kepada non-Muslim tetapi juga kepada orang Melayu yang beragama Islam memcetuskan kembali satu isu fundamental, iaitu adakah orang Melayu beragama Islam boleh murtad? Teman berpendapat samada Izzah bercakap dalam keadaan jahil ataupun sengaja cuba mencetuskan isu yang boleh membangkitkan kemarahan umat Islam bangsa Melayu khususnya.Dan teman berharap Izzah tidak membuat kenyataan itu sekadar untuk meraih undi non-Muslim, terutamanya daripada kalangan penganut Kristian! 
 

Tuesday, November 6, 2012

7 BENDA AJAIB DUNIA

sering kita dengar 7 benda ajaib di dunia ini..
tapi jarang kita dapat pergi or melihat sendiri 
keunikkan dan keajaipan yang ada pada ketujuh-tujuh
benda ajaib ini.. so mari sini nak share
sikit sebanyak tentang 7 benda ajaib di dunia just untuk
pengetahuan dan makluman kita semua lah..

1. Tembok Besar China
Tembok Besar China yang mempunyai lebih 24,000 pintu gerbang 
dan panjang 5,000 kilometer.

2. Piramid Giza Mesir
Piramid Giza keajaiban dari bangsa mesir kuno. 
Piramid yang dibina dengan 2,500,000 blok batu besar 
yang tersusun rapi.

3. Taj Mahal India
Taj Mahal istana yang dibina oleh Maharaja India, Shah Jahan 
untuk isterinya Mumtaz.
Pembinaan bermula lebih kurang 1632 dan  
telah disiapkan sekitar 1653

4. Candi Borobudur Jawa
Candi Borobudur tugu penganut agama Buddha di Magelang, 
Central Java, Indonesia. Tugu mengandungi enam pentas  
bersegi puncak oleh tiga pentas bulat , dan dihiasi dengan  
2,672 panel-panel bantuan dan 504 patung-patung Buddha.

5. Angkor Watt Kemboja
Angkor Watt di Kemboja
dibina untuk raja Suryavarman II dalam awal abad ke-12  
sebagai kuil kerajaannya dan bandar utama.

6. Taman Tergantung Babylon
 Taman Tergantung Babylon yang dibina lebih 
3,000 tahun yang lalu
 Raja Neo- Babylon Nebuchadnezzar II,  
yang memerintah antara 605 dan 562 BC. 
Dia dilaporkan mempunyai membina taman-taman menggembirakan  
isteri merindui kampung halamannya, Amytis of Media, 
yang rindu untuk tumbuh-tumbuhan tanah airnya.
Taman-taman The dikatakan telah dimusnahkan oleh beberapa  
gempa bumi selepas abad kedua BC.

7. Menara Condong Pisa Itali
 Menara Pisa tingginya 55.86 m (183.27 kaki)
dari tanah di sisi terendahnya dan 56.70 m (186.02 kaki) 
di sisi tertingginya. Lebar dinding di tapak menara ini 
ialah 4.09 m (13.42 kaki) sementara di aras atas pula 
lebarnya 2.48 m (8.14 kaki).
Menara ini mempunyai 296 atau 294 anak tangga;
Menara ini condong sebanyak 3.97 darjah.
 
tapi kalau korang nak tahu yang lebih menarik mengenai paling berhantu di Malaysia, sila klik kat SINI..

Monday, November 5, 2012

Serius! Ini memang mendatangkan masalah beb!!

serius ini bahaya..sebagai orang yang pernah belajar medium komunikasi, aku tengok je gambar gambar ni tadi memang ada sikit goyang la..faktor warna, montaj, frasa, segmentasi ahhh segala galanya ada di situ.. billboard, gambar dan semuanya mampu berdiri sendiri dan berkata kata..kekuatan ada disitu..ia mampu menarik dan meraih simpati awam..pendekatan strategi perhubungan awam yang sangat efektif..signboard merupakan signal yang mampu berhujah secara sendiri kepada medium..
mesti ramai yang kata, takkan la BN goyang setakat dengan perang poster dan billboard ni. tapi ini serius beb..kalau BN tak buat sesuatu, memang masalah nanti..gambar dan kaedah mereka cukup cukup sempurna untuk meraih simpati awam..ayat dan janji mereka cukup sedap kedengaran..memang tidak dinafikan manifesto lama mereka belum tertunai, tapi kesan mengungkit perkara itu kurang bisanya jika dibandingkan dengan janji janji baru ini. Rakyat lebih melihat kepada pengharapan baru, janji janji lama ni semua tinggal sejarah je. 


Sumber Gambar : MIK
dan aku harap Kerajaan BN kena berbuat sesuatu. Kena fikir macam mana nak perangi semula signwar ni habis habisan..billboard kita kurang ummphh la beb..kalau hantar pertandingan melukis pun, aku rasa juri memang bagi markah lebih kat konsep dia orang ni..anggap teguran ni sebagai sesuatu yang membina dan perlu di ambil berat. jangan pandang remeh beb..dulu PRU 12 kita pandang remeh pada Perang Media Baru, akibatnya kita hilang 5+1 negeri. 

Dan belajarlah sesuatu dari situasi tersebut. Jangan pandang enteng perkara ini. Strategi dan tektik mereka dilihat lebih dekat dengan rakyat, sedangkan strategi dan tektik kita dilihat lebih dekat kepada Pemimpin pasal sibuk melobi lobi..fikir fikirkan lah..jangan semua benda kita nak harap pada Najib jer..bangun lah woiiii..takkan nak harap kuasa bloggers jer..bloggers2 pun dah makin slow ni pasal orang orang politik sendiri pun lagi slow..


Friday, November 2, 2012

ACU PISTOL!! BODYGUARD ANWAR MENGANAS LAGI DI LAKE CLUB!



Belum lagi jadi Perdana Menteri mahupun menjadi kerajaan tetapi lagaknya sudah lebih berbanding Kerajaan Barisan Nasional yang mentadbir Malaysia waktu ini. Mungkin perasaan merasa diri hebat menjadi satu elemen biasa pihak pembangkang.

Gomo mendapat maklumat akan satu kejadian yang telah berlaku di Lake Club yang mana sebuah kawasan rehat yang terletak di Kuala Lumpur berdekatan dengan Parlimen. Lake Club merupakan lokasi swasta yang mana pengunjungnya juga adalah mereka yang merupakan ahli kelab tersebut dengan bayaran permulaan sekitar RM 30 Ribu.

Pada tanggal 9 Oktober jam lebih kurang 12 tengahari satu insiden telah berlaku diperkarangan utama Lake Club yang mana Dato Seri Anwar Ibrahim dengan menaiki kenderaan rasminya telah berhenti dilobi utama Lake Club. Kedatangan Anwar Ibrahim disitu adalah untuk berjumpa Datin Seri Wan Azizah dan beberapa kenalan lain dalam politik PKR.

 



Wednesday, October 31, 2012

Penemuan rizab minyak tambahan, rakyat Pahang dapat RM100 juta setahun..

KUANTAN: Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob berkata penemuan rizab minyak tambahan di medan minyak Bertam, di luar pesisiran pantai Semenanjung Malaysia bertenta-ngan Pahang, bukan sekadar memberi manfaat kepada negeri ini, malah dikongsi manfaatnya oleh negeri-negeri lain.
Adnan berkata pengumuman Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak semalam bahawa Pahang dijangka menerima wang ihsan sekitar RM100 juta setahun, juga dilihat bakal memberi impak besar kepada ekonomi negeri Pahang.

“InsyaAllah kita akan gunakan wang berkenaan untuk pembangunan kepada rakyat, saya mengambil kesempatan mengucapkan terima kasih kepada kerajaan Persekutuan,” katanya ketika ditemui pemberita selepas merasmikan Majlis Kecemerlangan Kokurikulum negeri Pahang anjuran Yayasan Pahang, di sini, semalam.

Perdana Menteri meng-umumkan Petronas Carigali Sdn Bhd dan Lundin Oil menemui rizab minyak tambahan di medan minyak Bertam, yang terletak di Blok PM 307.
Medan minyak itu terletak kira-kira 160km di luar pesisiran pantai Semenanjung Malaysia bertentangan Pahang, pada kedalaman air 76 meter.

Najib yang juga Menteri Kewangan berkata negeri Pahang dijangka menerima wang ihsan sekitar RM100 juta setahun, bergantung kepada anggaran pengeluaran, apabila pengeluaran bermula pada suku ketiga tahun 2014.

Mengenai wang ehsan itu, Adnan berkata: “Kita memang menjangkakan akan menerima wang ihsan sejumlah berkenaan.

“InsyaAllah, belanjawan negeri Pahang selepas ini tidak akan mengalami defisit lagi,” katanya. — Bernama
Adnan berkata menerusi wang ihsan itu juga, kerajaan negeri dilihat akan lebih berdaya dalam melaksanakan pelbagai program yang memberi kesan besar kepada kesejahteraan rakyat.

“Saya mengucapkan terima kasih kepada Kerajaan Persekutuan atas keprihatinan pemberian wang ihsan itu,” katanya. — Bernama

ASHAMSURI: Alhamdulillah..itu menunjukkan Petronas tidak tidur. Mereka buat kerja, buat kajian dan macam macam lagi. Dan hasilnya kini terbukti dengan penemuan baru sumber petroleum di Negeri Pahang. Semoga hasil wang ehsan tersebut akan mengubah landskap kemakmuran negeri Pahang. 
 
Bersyukur lah kepada rakyat yang mana negeri negeri mereka mempunyai sumber asli yang mempunyai nilai tinggi. Bagi yang kurang bernasib baik, peliharalah sumber kemakmuran sedia ada ini agar kekal dan utuh selama lamanya. Kerana kemakmuran yang kita nikmati selama ini adalah jauh lebih bernilai dan berharga dari segala galanya. Sentiasa peka dan sensitif kepada persekitaran, kerana pihak pihak luar yang dengki kepada Malaysia sedang berusaha memasuki atmosfera damai Malaysia dari pelbagai sudut. Dan ada antaranya melalui parti parti dan pertubuhan tertentu. 

Cuma kita sentiasa leka dan alpa, maka perkara yang paling mudah untuk kita terima ialah terpesona dengan janji dan cakap cakap kosong puak puak yang berkenaan. Sampai masa bila negara dah tergadai, kuasa dah hilang baru padan muka. Kita pernah dijajah hampir 500 tahun lamanya. dan kita baru melalui lebih sedikit 10% dari tempoh tersebut untuk membina negara bangsa. Jangan peristiwa lalu berulang kembali kerana banyaknya si kitul yang menjadi tali barut.
 
Pada DS Najib, dah jumpa lokasi baru ni harap2 adalah cara dan mekanisme baru untuk turunkan lagi harga petrol..baru lah minyak makin murah, kos dagangan pun akan turun dan rakyat makin selesa. Bila rakyat selesa, Dato Seri pun akan selesa gak meneruskan transformasi negara. Hanya rakyat yang bodoh je akan buat huru hara bila keadaan dan taraf hidup mereka terjamin : )
 
 



Monday, October 29, 2012

Berdosanya Nabila Huda di Parti Halloween..Ye ke?


Belum lagi reda rasanya kontroversi mengenai penampilan seksinya baru-baru ni, anak kepada penyanyi rock nombor satu negara ni kembali memanaskan dunia hiburan dengan aksi liar terbaru dalam satu Parti Halloween..

Gua pun tak tahu apa nak jadi pada artis sorang ni.. Bergambar seksi tu dah satu hal.., lepas tu dia buat pulak aksi liar yang gua rasa agak keterlaluan sebagai pompuan melayu..

Pelik kann.. Mungkin bagi sesetengah artis, kalau pakai elok-elok dan bergambar ala kadar tu tak puas gamaknya kot? Pasal tu lah dorang suka beraksi macam tu rasanya..


Bagi gua, dalam hal-hal macam ni akan merugikan Nabila tu sendiri.. Bukannya dia tak berbakat dalam dunia lakonan, tapi banyak sangat kontroversi boleh membuatkan namanya dibenci oleh peminat nanti..

So gua harap, anak Amy Search ni dapat membezakan apa yang baik dan apa yang buruk untuk diri beliau.. Bukannya tak boleh nak enjoy, tapi agak-agaklah yee...

Gua nak cakap banyak pun tak boleh beb sebab gua bukan laki dia.. Kalau dia jadi bini gua, senang cerita lahh... Hahahahaha...





Sumber : MPP Online

Aku punye pendekatan pun sama gak dengan penulis ni..Kalau bini aku ker, atau adik beradik aku ke, senang sikit aku nak sepak. Ni dengan manusia pun tak tahu malu, dengan Allah jauh sekali lah. Bila diajukan soalan ni pada dia orang, dia orang akan jawap lebih bijak daripada ulama sedia ada. Kesian lah wooiii..

Memang bukan semua orang baik, tapi kalau nak buat jahat sekali pun, sorok sorok lah sikit. Ni dah bawak sekali nama Islam dan Melayu beb..nama mak bapak toksah nak habaq la..

Wednesday, October 24, 2012

Bagaimana Mengesan Sistem Kamera AES Menggunakan Aplikasi Android?

Semenjak beberapa minggu yang lalu, heboh di dalam media massa dan elektronik mengenai pelan kerajaan pusat dengan kerjasama pihak Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia (JPJ) mengenai pemasangan kamera perangkap laju, Automatic Enforcement System (AES) di
sepanjang jalan raya di negara kita.  Kalau kita lihat, majoriti daripada rakyat Malaysia menentang kaedah tersebut yang dianggap sama seperti ‘saman ekor’. Menyedari mengenai masalah ini, seorang warganegara Malaysia yang prihatin telah mencipta satu aplikasi yang membolehkan pengguna mengesan lokasi kamera AES melalui telefon pintar mereka.



Aplikasi ini akan mengesan lokasi AES yang berada 500 meter dari posisi kereta anda berada sewaktu memandu di lebuhraya.

Aplikasi ini juga akan membunyikan signal amaran sebaik sahaja kereta anda memasuki jarak 500 meter sebelum sampai ke kamera AES yang dipasang di kawasan tersebut.



Apa yang anda perlukan ialah cuma pasang ON GPS di peranti Android anda dan install juga Adobe AIR supaya ianya dapat berfungsi dengan baik.



Boleh muat turun aplikasi di sini (LINK)

Sumber : Boyzzonne

Tuesday, October 23, 2012

ABCD - ASAL BUKAN CINA DAP!

Aku memang tak ada masalah dengan bangsa cina ni. dari kecik pun aku memang lahir dari sekolah yang bercampur gaur ni hingga lah ke zaman Universiti dan sekarang dalam alam pekerjaan. Bagi aku mereka juga rakan yang baik dan kami tak pernah pun melihat sesama sendiri dengan rasa prejudis. Mungkin pengalaman aku dengan pengalaman orang lain tak sama.

Namun, untuk beri mereka kuasa dan memerintah, aku memang tidak boleh kompromi. Orang ramai kata bahawa dalam BN pun ada MCA, cina jugak tu. Apa pulak masalahanya dengan DAP kan. ini berkaitan dengan dasar dan perkara perkara luar jangka yang ramai orang awam tidak tahu. MCA merupakan rakan kongsi pintar dalam suasana politik hari ini. Dalam erti kata lain, masih in control dalam berkoloborasi dengan UMNO dan lain lain komponen. Tetapi tidak DAP, jelas ketara bila mereka merupakan kuasa dominant dan pembuat dasar dasar dalam Pakatan Rakyat.

Tanpa Anwar, komponen lain hanya ibarat melukut di tepian gantang. Dan waktu itu barulah DAP akan lihatkan belang sebenar mereka. DAP ni bila hendak kan kuasa, ibarat Belanda minta tanah. Lembut gigi dari lidah. Soalnya, berapa lama Anwar boleh hidup dan bertahan dalam politik negara? Siapa selepas Anwar untuk menjadi ikon dalam PR? Sedangkan melalui DAP, telah kelihatan talent talent untuk dinaikkan. Bakat dari PAS? huh lagi jenuh..Takkan Mat Sabu atau Mahfuz Pokok Sena tu berani nak bertegang urat dengan Ngeh bersaudara Ngok Nee Za..Jauh sekali lah nak berdepan dengan Anthony Loke. 

Lihat saja lah usaha mereka sekarang, sedang sibuk mencari calon melayu untuk bertanding atas tiket DAP. Untuk apa? Apa salahnya jika takdir PR memerintah Perak sebagai contoh, kerusi MB tu diberi pada PAS atau PKR? Nyata tak iklas kan. Kat situ pun dah nampak yang mereka ingin berkuasa penuh. Pakatan yang mereka anggotai sekarang hanyalah batu loncatan untuk mereka dapat apa yang dihajati. Lepas daripada itu, bye bye lah komponen tu semua. Ikatan yang rapuh, selalunya hanya untuk sementara. Ditaburi dengan janji manis melangit, bila jatuh nanti hancur berkecai beb.

Kerana itu lah aku katakan, cegah sebelum parah. Dan UMNO juga kena ambil iktibar dengan memperbanyakkan bakat bakat baru dan generasi pelapis dari peringkat Pemuda Bahagian lagi. Cukup cukup lah meletakkan calon calon sayap yang sekadar tangkap muat hanya untuk mengelakkan tertendangnya Ketua Bahagian sedia ada daripada saf kepimpinan mahupun calon PRU. Sayangilah parti melebih kepentingan peribadi. Jangan sekadar sedap manis dimulut aje tapi hakikatnya jauh dari maksud sebenar pengucapan.

MCA sendiri tolak DAP! so fikir fikirkanlah. Beringat sebelum kena, jangan dah terhantuk baru nak tergadah. Penjajahan orde baru datang dengan belbagai jenis jarum yang halus. Ia tidak menyakitkan but kill inside.ABCD - ASAL BUKAN CINA DAP..

AES - Backfired kepada BN!

Tindakan kerajaan memperkenalkan Sistem Penguatkuasaan Automatik atau Automated Enforcement System (AES), ke atas kenderaan yang dipandu melebihi had laju, tanpa kajian dan penilaian yang teliti merupakan tindakan bodoh menjelang pilihan raya umum.

Setelah lebih dua minggu diperkenalkan, AES telah menjadi satu bebanan politik kepada Barisan Nasional dan kerajaan. Rata-rata rakyat biasa melihat pelaksanaan AES adalah satu cara kerajaan menambah perbendaharaan negara bagi menampung perbelanjaan dan subsidi kerajaan yang meningkat dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Kini ramai yang memomokkan penerima “Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BRIM)” sebagai penerima wang saman AES.

Kementerian Pengangkutan mendakwa AES diperkenalkan bagi mendidik pengguna jalan raya untuk mematuhi had laju. Alasan mereka banyak kemalangan maut terhasil akibat kenderaan dipandu melebihi had laju yang ditetapkan.
Alasan ini bukan sahaja belum dibuktikan secara tuntas tetapi juga menampakkan sikap kerajaan cuba merendah-rendahkan pemikiran rakyat seolah-olah menerima sahaja apa yang disuapkan kepada mereka. 

Selanjutnya baca kat SINI

ASHAMSURI : alasan untuk mengelakkan pemanduan laju bagi mengurangkan kadar kemalangan ni memang aku tak berapa boleh nak terima. Dan kadang kadang tu yang laju jer bukan banyak pun, tapi setakat lebih dalam 5-10 km/j jer..Ada yang bapak bapak lagi laju tak pulak kena saman. Korang pernah tengok ke saman yang memandu laju 200km/j? atau 180km/j? tak pernah kan..yang lazim kita lihat 93km/j atau 131km/j di laluan laluan yang berkaitan.

dan selalunya orang speeding bila jalan clear, kalau time tu jalan sesak atau hujan, mana ada orang nak memecut. akal ada ke. lagi pun kalau beriya iya hendak kurangkan kadar kemalangan, esok esok bungkus pulak syarikat insurans.

tapi yang paling nyata, kenapa kerajaan BN selalu buat tindakan bodoh yang bagi orang marah time dekat dekat nak PRU..ini masih lagi menjadi misteri dan tanda tanya kat aku..

Sunday, October 21, 2012

Tahniah Kelantan, Juara Piala Malaysia 2012


Tahniah kepada pasukan Kelantan yang berjaya menjadi juara Piala Malaysia setelah menewaskan ATM 3-2. Game final yang menarik dan memang best la..Gelombang Merah berjaya mengelak dibedil Tentera. Tahniah juga kepada Tan Sri Anuar Musa, beliau telah banyak membawa perubahan kepada bolasepak Kelantan. TAHNIAH KELATE!

Sent from Samsung tablet

Thursday, October 18, 2012

EDARAN RAKAMAN AKSI SEKS PASANGAN MALAYSIA! APA TINDAKAN AMARAN MENTERI DALAM NEGERI!

yuna
Hahaha..ada jugak tokoh yang perasan bab bab amaran Menteri KDN ni..aku ingat aku je yang perasan betapa tak tegasnya Menteri Amaran KDN kita. Bila menteri yang kita pilih, kita sanjung, kita sayang tak boleh nak pikul tanggung jawap sampai macam macam hal jadi dalam ini negeri, maka......... ( isikan tempat kosong ) hehehehe..

korang baca lah seperti kat bawah ni..

Tuesday, October 16, 2012

Bloggers tak diiktiraf! Buat Semak je..

Gua dimaklumkan ada sorang pemimpin Bahagian di Penang ni yang pertikaikan peranan blogger-blogger didunia siber..

Gua tak kisah andainya dia kata blog gua ni tak bagus.., tapi janganlah sampai labelkan semua blogger tak berkesan bantu kerajaan beb..

Kesianlah kat Dr MiM tu yang sampai tak tidur malam asyik fikir nak bogelkan Anwar dan Guan Eng..

Dalam satu kenyataan,  pemimpin bahagian tu kata blogger yang sedia ada tak berkesan dalam membantu kerajaan menangani isu pembangkang khususnya di Penang..

Maksudnya, blogger yang ada sekarang ni tak efektif melawan jentera media Pakatan didalam dunia siber.. 

Selanjutnya baca kat SINI.

ASHAMSURI : Aku pun tak pastilah kenapa pemimpin tersebut yang pro BN bercakap macam tu. Mungkin dia masih lagi menggunakan kaedah konservatif yang pada hemat aku tidak lagi berapa relevan dengan suasana politik hari ini. Ini lah akibatnya kalau orang orang yang terlalu lama dibiarkan berada dalam arena politik. Idea dan karisma mereka semakin lama semakin jumud. Maka sesuai sangatlah digantikan dengan orang orang baru yang lebih muda, berkelayakan dan kena dengan tempo politik orde baru hari ini.

Mungkin dia gagal memahami atau mengesan, salah satu punca tsunami politik pada PRU ke 12 ialah melalui propaganda medium baru. Dia paham tak istilah medium baru ni? Kalau tak faham, bagus dia study dulu istilah tu. Siapa yang tidak kenal Malaysia Today pada waktu itu? Boleh dikatakan hampir semua orang baca, Malaysia Today menjadi satu fenomena melalui media baru. Dan kesannya? Kita kalah 5 + 1 kepada Pakatan Rakyat. Syukur Tuhan masih beri kita ruang untuk berkuasa, namun tragedi itu perlu dimuhasabah dan dilihat dengan mata hati.

Kerana itu, inisiatif dari golongan berbayar dan yang tak berbayar, diwujudkan. Demi untuk sama sama membantu berjuang ke jalan yang benar. Tapi kalau dah ada suara suara sumbang yang tak reti berterima kasih ni, payah lah beb. Lau aku, aku biarkan je kawasan dia tu tanpa sebarang liputan. Jangan cakap ikut sedap mulut. Dia kena tahu, dalam keadaan PRU yang dekatttt dah sangat ni, semua hati perlu dijaga. Ada je yang terguris, siap lah kau.

Dalam erti kata lain, DS Najib udah udah lah tu guna muka lama dan recycle ni. Bagi tenaga baru, bagi peluang orang baru, orang muda. Biar parti dan kerajaan nampak lebih dinamik. Suara orang muda, aspirasi orang muda perlu dibawa oleh orang muda jugak. Bukan menidakkan peranan orang lama, tetapi perlu lebih ruang pada orang baru..orang muda.




Monday, October 15, 2012

13 Tempat Paling Berhantu dan Yang Paling Hantu Di Malaysia

Sebelum korang ketahui siapa paling hantu di Malaysia, korang baca dulu 13 tempat paling berhantu ni. Dan teka siapakah gerangan hantu tersebut...

Sebenarnya banyak lagi tempat yang dianggap keras atau berhantu di Malaysia ini, hanya orang-orang yang pernah merasainya tahu akan kisahnya, sini ada 13 tempat dianggap paling berhantu di Malaysia..



1.Highland Tower – Kuala Lumpur

13 Tempat Paling Berhantu Di Malaysia

suatu masa dahulu merupakan sebuah apartment mewah yang didiami oleh pelbagai lapisan masyarakat.Satu tragedi runtuhan telah meragut puluhan nyawa. Hanya segelintir saja mayat yg di jumpai. Selebihnya masih terkubur di sana.



2. Banglo Mona Fandey

13 Tempat Paling Berhantu Di Malaysia

Banglo yang pernah didiami oleh seorang artis tidak terkenal tanah air yang juga merupakan seorang Bomoh. Beliau dan suaminya serta seorang pembantunya telah terlibat dalam satu kes pembunuhan di Temerloh,Pahang yang telah menggemparkan dunia.



3. Kemayan City – Johor Bahru

13 Tempat Paling Berhantu Di Malaysia

Sebuah komplek membeli belah yang terbengkalai sejak sekian lama.Adalah dipercayai komplek tersebut telah menjadi tempat kediaman pelbagai makhluk halus.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...