Saturday, November 26, 2016

RUU Babi Diluluskan serta merta di DUN Pulau Pinang                 

Mengejutkan apabila persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang telah meluluskan Rang Undang-Undang (RUU) Perternakan Babi 2016, iaitu satu RUU yang rasanya tidak pernah kita dengar selama ini.

Tentu ramai yang terfikir, apa kejadahnya RUU babi dibentangkan dan diluluskan oleh sidang DUN.

Lebih mengejutkan apabila RUU itu dibentangkan oleh Exco Melayu iaitu Dr Afif Bahardin, ADUN PKR Seberang Jaya dengan alasan bahawa enakmen tersebut diperkenalkan bagi mengawal selia dan memastikan industri babi berkenaan berkembang dengan sihat dan lestari pada masa akan datang.

``Kerajaan menyarankan semua penternakan tradisional bertukar kepada penternakan moden dan berteknologi," kata Dr Afif bercakap bagi pihak kerajaan DAP Penang ketika membentangkan RUU itu.

Apalah nasib penduduk di Pulau Pinang selepas ini? Kawasan yang diluluskan oleh RUU Ternakan Babi Penang itu pula di kawasan Jawi, tempat majoriti Melayu

Difahamkan ketika ini sudah terdapat lebih dari 150 buah ladang-ladang babi tradisional diusahakan di Pulau Pinang dengan sebahagian besarnya diusahakan di kampung-kampung tradisional majoriti orang Melayu.

Kenapa kawasan penduduk Melayu menjadi korban untuk pembangunan projek ternakan babi?

Tiada langsung soal sensitiviti agama dan kaum diambil kira dalam hal ini.

Mampukah penguatkuasaan yang serius dijalankan terhadap penternakan babi ini selepas RUU babi diluluskan?

Terutamanya hal melibatkan pencemaran air sungai, iaitu satu isu yang selama ini membelengu penduduk di negeri berkenaan.

Menyedihkan apabila RUU babi itu diluluskan oleh PKR dan DAP namun mereka membantah Rang Undang-undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016  atau RUU355, sedangkan RUU 355 jelas untuk umat Islam sahaja.

16 Oktober 2016, Ketua Menteri DAP Penang iaitu Guan Eng membantah keras RUU 355.

Begitu juga dengan PKR, yang sehingga kini masih bermain tarik tali dalam isu RUU355 yang diusulkan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang. Sehingga kini presiden PKR, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail masih belum menyatakan pendiriannya.

Alasan yang diberikan oleh Wan Azizah sebelum ini ialah usul pindaan RUU 355 berkenaan mempunyai banyak kelompongan dan mendakwa ia bukan hukum hudud.

Kepada penyokong pembangkang, bukalah mata anda dan lihat sendiri bagaimana RUU babi boleh diluluskan dan mendapat sokongan ADUN Melayu PKR dan DAP di Pulau Pinang namun dalam RUU 355, mereka membantah dengan memberikan pelbagai alasan.

Bukalah mata anda. Berapa agaknya bajet yang telah diluluskan untuk RUU babi ini? Nampaknya kerajaan DAP Penang lebih utamakan RUU Babi dari selesaikan masalah banjir di Penang.

Biar rakyat duduk dalam banjir janji babi dapat diternak secara moden. Memalukan bila ada Melayu diperkudakan DAP untuk membaca usul RUU Babi ini dalam sidang DUN.

Guna Melayu untuk angkat sepanduk babi di Bersih 5, kini guna Melayu untuk baca dan luluskan RUU babi. "Bijak sungguh" Melayu yang dipergunakan DAP ini.

Tulisan :
Beruang Biru
BB157, Jumaat
25 November 2016

(Sumber : Whatsapp Group)

Sent from my Samsung Galaxy smartphone.

Thursday, October 13, 2016

Perjalanan Zahid Hamidi!

PADA 9 Oktober - 20 tahun yang lalu - Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi (ketika itu Datuk Ahmad Zahid Hamidi) menumpaskan empat calon yang lain untuk muncul sebagai Ketua Pergerakan Pemuda Umno Malaysia yang ke-11. Beliau berusia 44 tahun ketika itu.

Ia adalah satu pertandingan yang sangat bersejarah kerana disifatkan sebagai yang paling sengit dalam pergerakan itu selepas Anwar Ibrahim menentang Datuk Suhaimi Kamaruddin pada tahun 1982.

Apatah lagi belum pernah pertandingan jawatan ketua menyaksikan pertarungan lima penjuru.

Penyandang jawatan ketika itu adalah Tan Sri Rahim Tamby Chik. Rahim menjadi ketua pemuda Umno yang ke-10 pada tahun 1993 yang menyaksikan pertandingan satu lawan satu antara beliau dengan Tan Sri Isa Abdul Samad setelah Tan Sri Syed Hamid Albar menarik diri dua hari sebelum tarikh pertandingan.

Rahim memperolehi 264 undi manakala Isa 220 undi - menang dengan hanya kelebihan 44 undi walaupun Isa cuma memperolehi 10 pencalonan dari bahagian.

Bagaimanapun, kepimpinan Rahim tidak bertahan lama. Lebih kurang setahun selepas kemenangannya, beliau terpaksa melepaskan jawatannya ekoran isu peribadi serta dakwaan yang dilemparkan ke atasnya.

Jawatannya itu dipangku oleh Naib Ketua Pemuda, Datuk Nazri Tan Sri Aziz. Selepas 14 bulan memangku jawatan ketua, Nazri akhirnya membuat kejutan dengan mengumumkan yang beliau berhasrat untuk menyerahkan kembali jawatan tersebut kepada Rahim selepas Jabatan Peguam Negara menegaskan tiada kes ke atas Rahim.

Majlis Tertinggi dalam mesyuaratnya pada 16 Januari 1996 membenarkan jawatan ketua pemuda disandang semula oleh Rahim.

Rahim yang kembali menerajui semula Pergerakan Pemuda Umno Malaysia selepas berehat panjang telah mengumumkan yang beliau akan mempertahankan jawatannya dalam pemilihan semula jawatan bagi pergerakan itu pada Oktober 1996.

Bagaimanapun ketika beliau membuat pengumuman tersebut, Ketua Penerangannya, Ahmad Zahid Hamidi telahpun membulatkan hati inilah masa yang sesuai beliau menawarkan khidmat dan kepimpinannya kepada Pemuda.

Tetapi Zahid bukan satu-satunya pemimpin yang menawarkan diri untuk bertanding jawatan ketua sebaliknya, calon 1993, Isa Abdul Samad turut serta dalam gelanggang dengan kepercayaan sokongan padu yang diperolehinya pada 1993 membuka ruang kepadanya untuk menawarkan diri buat kali yang kedua.

Selain Isa, Datuk Seri Annuar Musa yang pada 1993 enggan dicalonkan untuk jawatan ketua setelah Isa, Syed Hamid dan Rahim menerima sokongan padu daripada bahagian-bahagian kali ini turut ingin mencuba nasib.

Pencabar kelima adalah seorang ahli biasa Umno yang bernama Abdul Rahman Salleh. Beliau kini telah meninggal dunia.

Oleh kerana pertandingan 1996 menjadi tahun pertama tiadanya pencalonan dibuat untuk mana-mana calon, serta arahan larangan berkempen oleh Majlis Tertinggi, umum pada asasnya sukar membuat andaian siapakah yang lebih berpengaruh dan kuat.

Bagaimanapun di peringkat bawah dan akar umbi, jentera masing-masing bergerak secara senyap dan tidak ketara namun aktif. Dengan Pemuda hanya diwakili oleh kurang lebih 500 perwakilan sahaja ke Perhimpunan Agung, pertemuan dengan dua perwakilan dari setiap bahagian tidaklah sesukar mana.

Dan untuk pertama kalinya dalam sejarah pertandingan Pemuda, kebanyakkan ketua Pemuda Bahagian 'tidak terdaya' untuk menentukan sama ada dua perwakilannya lagi akan mengundi mengikut kehendaknya.

Zaman ini adalah zaman telefon bimbit khususnya dari jenama Motorola baru memasuki era pengenalan dan menguasai pasaran. Menerusi telefon bimbit inilah kempen sebenarnya berjalan dan ketua Pemuda Bahagian 'sukar' mengawal pergerakan anak buahnya yang menjadi perwakilan kerana mereka boleh dihubungi di mana sahaja oleh wakil-wakil calon lain untuk 'bertanya khabar' dan 'memeriksa kecenderungan'.

Pada dasarnya memang tiada kempen tetapi ada 'panggilan mesra' antara perwakilan serta 'criss-crossing' untuk minum-minum kopi dan teh tarik bagi bertukar-tukar pandangan dan pendapat siapakah yang lebih layak dinobatkan sebagai ketua Pemuda Umno yang ke-11.

Semuanya layak belaka. Masing-masing mempunyai karisma dan bakat kepimpinan yang tersendiri. Bagaimanapun pada 9 Oktober 1996 iaitu hari Persidangan Pemuda, apabila keputusan diumumkan, Zahid muncul sebagai pemenang dengan memperolehi 199 undi, diikuti oleh Annuar yang mendapat 135 undi, Rahim (103), Isa (72) dan Rahman (1).

Untuk kerusi naib ketua pula, tokoh muda dan anak kepada bekas Ketua Pergerakan Pemuda Umno yang pertama Kapten Hussein Onn (1947-50) iaitu Datuk Hishammuddin Hussein muncul pemenang menewaskan Datuk Fatah Iskandar dari Selangor.

Kemenangan Zahid dilihat sebagai keputusan Pemuda untuk menyerahkan kembali jawatan ketua kepada pemimpin dari kalangan mereka sendiri. Dalam ertikata yang lain, Pemuda mahu mereka dipimpin oleh seseorang yang telah melalui proses perkilangan dan perkaderan Pemuda, memahami kehendak dan aspirasi mereka.

Ahmad Zahid (dua dari kanan) selaku Ketua Pemuda Umno mengiringi calon BN, Kamaruddin Mohd Nor (tengah) pada pilihan raya kecil DUN Pasir Putih pada 1997. Turut hadir Pengerusi BN Kelantan ketika itu, Tan Sri Annuar Musa dan Ketua Wanita Umno, Datuk Seri Dr Siti Zaharah Sulaiman.

Sepuluh hari selepas kemenangannya, Zahid telah membuat pembaharuan dengan mengantikan biro-biro dengan nama baru iaitu 'Majlis'. Beliau telah membentuk 22 majlis kesemuanya.
Tegas Zahid, penubuhan majlis itu merupakan sebahagian daripada proses meramaikan penglibatan barisan Exco menjadi pemimpin dengan memimpin potfolio mereka sendiri di samping melatih dan menyediakan mereka untuk menjadi pemimpin masa depan dan membentuk pasukan jawatankuasa yang terdiri daripada pemimpin-pemimpin Pemuda dari peringkat bahagian.

Belum pernah dalam sejarah Pergerakan Pemuda Umno Malaysia, setiap anggota exconya diberi potfolio yang tersendiri.

Zahid percaya, proses perkaderan Pemuda harus berteraskan kepada kepimpinan di semua peringkat dan ini hanya boleh dicapai dengan membuka peluang yang lebih luas kepada semua untuk membuktikan daya kepimpinan mereka.

Pemuda itu sendiri adalah 'kilang' melatih dan melahirkan pemimpin masa depan parti, beliau percaya.

Zahid juga telah melantik bekas setiausaha politik Syed Hamid Albar, Saifuddin Nasution Ismail sebagai Penolong Setiausaha, Mokhzani Mahathir sebagai Penolong Bendahari, Datuk Fatah Iskandar, Ketua Penerangan yang baru dan Radin Mokhtar Yusof sebagai Setiausaha Kerja Pergerakan Pemuda Umno Malaysia.

Lima anggota Exco tambahan yang dilantik ialah Nordin Md Noor (Pulau Pinang), Jamal Nasir Rasdi (Perak), Dr Abdul Rahim Md Ghouse (Pulau Pinang), Abdul Rahin Datuk Haji Mohd Said (Terengganu) dan Abdul Kadir Daud (Melaka).

Zahid turut memperkenalkan penubuhan Majlis Briged Putra yang akan mengadakan program menarik minat anak muda lepasan sekolah untuk menyertai kegiatan parti.

Berikut adalah sususan potfolio Exco Pergerakan Pemuda Umno Malaysia di bawah kepimpinan Zahid bagi tahun 1996-1999:

> Majlis Ehwal Antarabangsa: Datuk Hishamuddin Tun Hussein

> Majlis Perkhidmatan Penerangan: Datuk Fatah Iskandar

> Majlis Ehwal Agama: Ruslan Kassim

> Majlis Pendidikan: Mohd Khaled Nordin

> Majlis Sukan: Jema Khan Datuk Majid

> Majlis Ehwal Pengguna: Abdul Aziz Sheikh Fadzil

> Majlis Tindakan Sosial: Soohaimi A. Rahman

> Majlis Perumahan Rakyat: Mohamad Supardi Mohd Nor

> Majlis Pembangunan Luar Bandar: Abdul Fatah Abdullah

> Majlis Pengurusan Latihan: Abdul Wahab Din

> Majlis Tindakan Alam Sekitar: Azizan Yaakob

> Majlis Perkhidmatan Setinggan: Abdul Azim Mohd Zabidi

> Majlis Sains dan Teknologi: Zein Isma Ismail

> Majlis Integrasi dan Perpaduan Nasional: Zulkifli Mohd Alwi

> Majlis Siswazah: Dr Zaiyadi Awang Noh

> Majlis Pembangunan Bandar: Nur Jazlan Mohamed

> Majlis Kebudayaan dan Kesenian: Samlih Juaisin

> Majlis Pembangunan Usahawan: Nordin Md Noor

> Majlis Ehwal Tenaga Kerja: Jamal Nasir Rasdi

> Majlis Ekonomi: Dr Abdul Rahim Md Ghouse

> Majlis Pembangunan Belia: Abdul Rahin Datuk Haji Mohd Said

> Majlis Briged Putra: Abdul Kadir Daud

Kini setelah berusia 62 tahun, Zahid adalah Timbalan Perdana Menteri (sejak 28 Julai 2015) yang mempunyai pengalaman lebih 30 tahun dalam bidang politik termasuklah melalui proses perkaderan politik menerusi kilang Pemuda (sebagai Ketua Pemuda Bahagian - 1984, Ketua Penerangan - 1990-96 dan Ketua Pemuda Malaysia - 1996-99), Ketua Umno Bahagian Bagan Datoh sejak 1995, ahli Majlis Tertinggi (2000-2007) dan sebagai Naib Presiden (2008-sekarang) serta menjalankan tugas-tugas timbalan presiden parti.

Sumber : Whatsapp Group

Sent from my Samsung Galaxy smartphone.

Friday, September 9, 2016

Singgit Dulu Boleh Beli Macam Macam!

Ayah : "Dulu, zaman masa Ayah bebudak, atok bagi singgit saja untuk beli barang di kedai kat pekan tu. Ayah boleh dapat keropok, minuman tin, cinggam, gula2, pen, pensel, buku dan mainan"

Anak : "Murahnya dulu kan Ayah. Sekarang boleh dapat lagi ke Ayah?"

Ayah : "Sekarang x dpt dah nak. Kedai dah ada CCTV!"

Hehehehe...


Sent from my Samsung Galaxy smartphone.

Friday, September 2, 2016

Letusan Digital dan Kesan Kepada Sektor Pekerjaan!

Di Malaysia, CIMB membuat keputusan untuk menutup 23 cawangannya di Malaysia.

Bank of America di Amerika pula telah menutup sehingga 23% dari keseluruhan 6,100 cawangannya di seluruh Amerika, sejak 2009 lagi, menjadikan bilangan cawangan mereka kini berjumlah hanya 4689 sahaja hari ini.

Di United Kingdom pula, 600 bank telah ditutup sejak setahun lalu sebenarnya.

Sebenarnya ini adalah kesan 'Letusan Digital'. Penutupan bank semata2 tidak menggambarkan krisis ekonomi bagi sesebuah negara. Ia jauh sekali menyimpulkan bahawa sesebuah negara, Malaysia dalam kes ini hampir bangkrap dan mengalami kejatuhan ekonomi.

CIMB misalnya mencatatkan keuntungan saban tahun, petanda transaksi dan urusniaga perbankan rancak dan bisnes mereka bertambah baik.

Tetapi tidak dinafikan, dalam 'Letusan Digital' banyak kerjaya akan menjadi pupus dan jawatan tersebut tidak lagi diperlukan.

Urusan di kaunter bank, berdepan dengan Kerani Bank misalnya, sudah digantikan dengan perbankan internet. Duit tunai pula, digantikan dengan urusniaga menggunakan kad debit dan kredit.

Kurang pekerja, maka kos operasi cawangan fizikal meningkat, menjadikan mereka tidak lagi praktikal untuk wujud sebagai 'brick and mortar' seperti yang kita tahu.

Malah, 'Letusan Digital' bukan setakat memberi kesan kepada urusan dan kewujudan bank secara fizikal semata.

Uber dan Grabcar misalnya adalah 'Letusan Digital' yang mengesankan pemandu teksi, dan pendapatan mereka.

Begitu juga AirBnB, mengisi ruang kosong penyediaan perkhidmatan hospitaliti dan perhotelan. Syarikat hotel terbesar dunia ini tidak perlukan sebarang bangunan hotelpun untuk beroperasi. Trivago pula misalnya memudahkan pencarian hotel yang kita mahu dan mampu. Hotel dengan rating teruk dan harga tidak kompetitif, tidak akan bertahan lama.

Berapa ramai pula antara kita telah semakin bergantung kepada perniagaan melalui internet. Perniagaan tudung, sambal hitam, biskut dan kek raya, pakaian, mainan anak2, semua di internet sahaja. Ia serba sedikit mengambil peranan premis2 perniagaan dan kedai2. Surirumah kini lebih arif serba serbi tentang berniaga.

Khidmat mengambil gambar tak perlu lagi studio dan kedai gambar seperti dahulu. Tiada lagi keperluan untuk cucian gambar2 amatur. Tangkap dan cetak sendiri di rumah.

Penggunaan emel, socmed pula sedikit sebanyak mengambil alih tugas dan fungsi pejabat pos dan tenaga kerja berkaitannya. Tiada lagi Q panjang di Pejabat Pos, dan petugas kaunter pos pun lebih manis dan ayu senyumannya, kerana kurang tekanan kerja.

Bahkan, penerbitan akhbar pun, jika tidak mengikut arus 'Letusan Digital', banyak penerbitan pasti gulung tikar.

Hey, siapa tahu, jangankan pekerjaan di bank, pekerjaan kau dan aku pun mungkin boleh pupus kerana 'Letusan Digital', tau.


Sent from my Samsung Galaxy smartphone.

Sunday, August 21, 2016

Surat Lin Dan kepada Lee Chong Wei

Kepada Lee Chong Wei,

Ketika detik kamu mencampakkan raket ke lantai dan melompat tinggi dengan kegembiraan dan senyuman selepas mengalahkan saya, di sudut hati saya, saya berasa sangat gembira.

Kita berdua sudah kenal satu sama lain selama 16 tahun. Lama dahulu ketika pemain hebat seperti Taufik Hidayat dan Peter Gade masih bermain, kita masih mentah dan tidak dikenali. Tiada siapa yang kisah ketika kita bermain. Saya menang dalam perlawanan pertama kita, dan pertarungan ini berlanjutan selama 16 tahun bersama kamu.

Kita berdua mengalami kekalahan dan kemenangan bersama dan saya sangat berbangga kerana saya lebih bernasib baik untuk menang lebih banyak daripada kamu ketika di pertandingan besar. Kemudiannya, saya tahu yang saya tidak boleh lagi menilai kamu dari berapa kali kamu menang atau kalah, kamu adalah pemain yang memegang tanggungjawab yang sangat besar dan kita berdua terpaksa mengharunginya dengan usaha dan semangat.


Ribuan terima kasih kerana disebabkan kamu, kita diiktiraf seperti juara yang lain sebagai pesaing yang hebat, 'Lee-Lin' rivalry. Kita seperti Cristiano Ronaldo dan Lionel Messi di mana persaingan kita ini tiada kesudahannya.

Kamu adalah orang yang bertanggungjawab membentuk siapa saya sekarang ini. Saya telah menang kejuaraan besar di dalam sukan ini dan sebab utama saya tidak berputus asa dan menjadi malas adalah kerana kamu sentiasa menekan dan menolak saya. Setiap kejohanan pastinya lebih mudah jika tiada kamu kerana setiap kali berdepan kamu, saya perlu berusaha lebih keras bila biasanya saya tidak perlu berbuat demikian.

Boleh dikatakan dalam setiap pertemuan kita hanya dipisahkan oleh jaring dan setiap pertemuan pastinya mewakili usaha dan keazaman. Setiap kali saya melangkah ke depan, kamu tidak pernah kebelakang, tetapi sentiasa mengikut rapat di belakang. Jika kamu berlatih, saya berlatih. Jika kamu tidak putus asa, saya juga begitu.


Selepas melalui proses ini berulang kali, kita kini sudah berusia dan ramai pemain muda mula bertanding di kejohanan besar. Kadangkala kita bertanya khabar berbincang berkenaan setiap pemain muda tentang bagaimana persaingan ketika ini yang semakin sengit, tidak sewaktu dahulu di mana hanya ada kita berdua sahaja. Jujurnya, walaupun hanya ada kita berdua dan ianya agak sunyi, tetapi saya seronok kerana hanya kamu yang berjaya mengeluarkan yang terbaik dari dalam diri saya.

Tanpa disedari, kita kini di Olimpik Rio untuk kejohanan Olimpik kali keempat. di suku akhir, saya berdepan Srikanth Kidambi dari India dan ianya bukan permainan yang mudah dan saya berusaha keras untuk menang kerana saya sudah berjanji untuk bertemu kamu, musuh ketat saya.


Di pertemuan kali ke 37 kita ini, saya kalah dan saya tidak kecewa. Kamu adalah musuh ketat saya paling hebat dan saya sudah bersedia andai kalah kepada kamu. Momen ketika saya memeluk kamu, saya merasakan setiap apa yang terjadi sejak 16 tahun lalu adalah umpama mimpi.

Saya akan bawa pulang jersi kamu ini dan tunjukkan kepada anak saya di masa akan datang; inilah Lee Chong Wei, musuh ketat paling hebat ayah dan juga sahabat baik ayah.

Saya tidak menyesal mengenali kamu dan bersaing dengan kamu selama ini. Terima kasih Lee Chong Wei!

Selamat berjaya di final – Lin Dan.

Sumber: Thevocket.com


Sent from my Samsung Galaxy smartphone.

Wednesday, August 17, 2016

Azizulhasni Perlu Berjiwa Lebih Besar

Sekiranya saya mengambil pendekatan popular, saya boleh sahaja bersetuju dengan kenyatan Azizulhasni, wira negara yang menghadiahkan rakyat Malaysia sebutir pingat gangsa Olimpik 2016 melalui acara Keirin dengan mengecam tindakan Kerajaan Terengganu tidak meluluskan permohonan roadbike beliau.

Namun, saya yakin dan percaya Azizul sendiri sudah pasti bakatnya itu dikesan melalui pelbagai program sukan berbasikal yang kita semua tahu merupakan antara sukan yang diberi perhatian serius oleh Kerajaan Negeri Terengganu. Yang mana bakat itu kemudiannya dikembangkan oleh pelbagai pihak hingga dia berada di prestasi hari ini.

Dan sudah pasti juga dengan rentetan rentetan kejayaan yang beliau perolehi sebelum ini, sedikit sebanyak sudah pasti ada menerima imbuhan daripada kerajaan negeri. Saya yakin kerajaan negeri Terengganu tidak sedungu itu untuk menidakkan jasa dan sumbangan anak kelahiran Dungun ini.

Cuma secara logiknya, saya merasakan Kerajaan Negeri mengambil langkah yang betul untuk tidak membelikan roadbike tersebut untuk kedua peserta ini kerana kedua2nya mendapat tajaan yang bukan sedikit daripada Yayasan Sime Darby. Malah sudah semestinya juga bukan sedikit bajet yang diperuntukkan oleh kerajaan ke atas peserta prospek podium ini. Belum dikira dengan tajaan tajaan sebagai duta produk yang semuanya diperolehi pada hari ini juga sedikit sebanyak kerana jasa Kerajaan Terengganu yang mengasah bakat beliau diperingkat awal.

Dan dengan segala keupayaan dari segi kewangan yang ada, mungkin, Kerajaan Terengganu melalui agensi yang terbabit merasakan keperluan peruntukan tersebut lebih sesuai digunakan untuk melahirkan lebih ramai lagi Azizulhasni Awang dan Fatehah Mustapha.

Kita menghargai segala pengorbanan yang telah beliau lakukan demi membawa nama Malaysia di pentas Olimpik, namun jangan lah hanya kerana satu kesilapan atau kes terlepas pandang dalam memenuhi kehendak beliau, maka segala jasa yang telah dicurahkan sebelum ini, dilupakan sebegitu sahaja.

Azizul merupakan idola dan ikon kepada anak muda hari ini terutama yang meminati sukan basikal. Semua mahu menjadi seperti dia. Jadi kita mengharapkan peranan yang lebih besar daripada beliau selain menjadi seperti anak2 kecil yang merajuk tak dapatkan basikal daripada ayahnya.

Akhir kalam, saya yakin tulisan beliau pada waktu itu lebih dipengaruhi oleh kesebakan emosi beliau yang sangat terharu dengan kejayaan tersebut, maka fokus terima kasihnya lebih terjurus kepada siapa yang terbabit dalam persiapan beliau ke Brasil. Mungkin sekarang bila sudah sedikit bertenang, beliau pasti mengakui kesilapannya.

Namun....AZIZUL, ANDA TETAP WIRA DI HATI KAMI RAKYAT MALAYSIA.

Anggun Tg Malim
Naib Ketua Pemuda
UMNO Bahagian Tg. Malim

Sumber : Facebook

Sent from my Samsung Galaxy smartphone.

Friday, August 12, 2016

Kuih Melayu - Realiti Sebenar!

KUIH MELAYU

"Makcik, bagi kuih ni 2, yang ni 3," kata Nora.

"Tak nak tambah lagi satu nak bagi cukup tiga ringgit?" tanya makcik itu.

"50 sen satu kuih? Kenapa mahal benar ni cik?" tanya Nora secara berseloroh. "Bolehlah, saya tambah lagi satu biji."

Makcik itu menyepit kuih lapis berwarna merah jambu itu lalu diletakkan di dalam plastik putih, lalu dimasukkan ke dalam plastik kecil berwarna kuning.

"50 sen sebiji pun, untung bukan banyak pun dik," jawab makcik itu.

"Ye ke ni cik?" tanya Nora semula.

"Sebijik makcik jual 50 sen. Untung sebiji paling banyak pun 20 sen, 30 sen, itu pun lepas tolak kos bahan sahaja. Kos masa, kos renyah buat kuih, kos elektrik, semua tu makcik pun tak pandai la nak kira macam mana," jawab makcik.

Makcik itu menghulurkan beg plastik kuning berisi 6 biji kuih itu kepada Nora.

"Adik agak pukul berapa makcik start buat kuih tu?" tanya makcik itu.

"Tengahari, dalam jam 11 macam tu," agak Nora.

"Makcik buat seorang, dari pukul 10 pagi," jawab Makcik tu. "Dalam pukul 3.30 dah kena siap semua, pukul 4.15 makcik dah ada dekat sini bukak gerai, selalunya dalam 6.30 makcik dah kena tutup, sebab anak-anak nak balik sekolah," beritahu makcik itu.

"Sekarang pukul berapa ni dik?" tanya makcik itu lagi kepada Nora.

"5 suku," jawab Nora.

"Adik pelanggan kedua makcik hari ni," jawab makcik itu. "Berapa ringgit makcik untung jualan atas adik? RM1, RM1.20."

Nora diam sahaja.

"Berapa biji kuih pelanggan pertama makcik beli tadi? Tiga," kata makcik itu sambil mengangkat jari. "Katalah makcik untung dengan dia RM1.00. Dari jam 10 pagi sampai sekarang, makcik baru untung RM2.20."

Tak pernah Nora terfikir semua itu sebelum ini.

"Dulu makcik jual goreng pisang, yang tu untung dia banyak sikit, tapi lepas anak makcik dah masuk sambung belajar, makcik tak larat nak buat," beritahu makcik tu. "Tu kuih ketayap yang adik beli tu, berapa lama adik rasa satu biji kuih tu nak siap?"

"Sejam lebih," agak Nora lagi. "Nampak macam leceh nak membuatnya tu. Maaf makcik, saya nak tanya, kalau tak untung, kenapa makcik meniaga?"

Makcik itu merenung muka Nora.

"Sebab ada ramai orang Melayu nak makan kuih Melayu, kalau makcik tak meniaga, siapa lagi yang nak meniaga kuih Melayu," jawab makcik itu. "Makcik suka meniaga. Lagipun makcik bukan pandai buat benda lain dah sebenarnya. "

Makcik itu menyusun bekas-bekas kuih yang ada, "tapi maaflah dik takut adik terasa, makcik nak kata, orang Melayu kita sekarang ni pelik dik."

Nora terdiam tertanya-tanya. "Pelik macam mana tu Cik?"

"Orang kita makan donut sebijik RM3 tak apa, sushi sebijik RM2 tak apa, tapi bila cerita pasal kuih tepi jalan, 50 sen sebiji, mahal," Makcik itu senyum.

Nora terdiam lagi.

"Adik pernah cuba buat kuih orang kita?"  tanya makcik itu tiba-tiba.

"Tak pernah lagi, kuih bahulu ada la saya cuba buat masa raya dulu," jawab Nora.

"Berapa sen adik rasa berbaloi nak jual kuih bahulu sebiji yang adik buat dari mula sampai siap?" tanya makcik tu.

Nora hanya diam. Terkenang penat dan lenguh tangannya memukul telur.

"Pada makcik, tak apa makcik untung sikit, makcik cukup makan, sebab makcik tau, ada ramai orang kat luar sana yang macam adik, nak makan kuih orang kita. Pada makcik, ni semua sumbangan makcik pada anak-anak jugalah," kata makcik itu. "Tapi makcik sedih tengok orang kita, yang dah tak peduli nak jaga apa yang kita ada."

Nora diam sahaja mendengar. Dia hanya merenung melihat makcik itu meneguk sedikit air kosong dari botol air berkarbonat yang dibawa.

"Makcik orang Melayu. Makcik boleh meniaga sushi ke, dorayaki ke, harga pun sebijik 2 ringgit, jual 10 dah macam untung makcik sehari, barang pun ambik dari pembekal, tak perlu renyah-renyah buat semua," kata makcik tu.

"Tapi dik, kalau makcik buat macam tu, siapa lagi nak jual kuih-kuih ni dekat adik?" tanya makcik tu.

"Kalau makcik mati nanti, anak-anak makcik semua dah tak mau buat kuih. Yang perempuan pun tak minat nak belajar macam mana, nanti-nanti takkan la semua orang Melayu nak makan sushi dengan donut aje hari-hari?" Makcik itu menghulurkan duit RM3 semula kepada Nora.

"Eh, makcik, ni kan duit kuih saya," kata Nora.

"Makcik tak nak duit kau dik, makcik sedekah. Tiap-tiap orang yang beli kuih dengan makcik dan dia kata mahal, makcik bagi balik duit kat dia dan makcik sedekahkan," jawab makcik itu.

"Kenapa pula makcik?" tanya Nora kehairanan.

"Sebab kalau orang Melayu tak nak tolong orang Melayu yang tak mampu macam adik, siapa lagi yang akan tolong orang kita, yang sibuk laung tolong melayu pun cuma tolong yang melayu kaya je..macam bawah-bawah ni mana lah mereka fikir sangat" jawab makcik itu.

"Ehh..saya masih mampu makcik," balas Nora.

"50 sen sebiji adik kata mahal, tak mampu lah tu," kata makcik itu tersenyum, ikhlas.

Sent from OPPO Mail

Tuesday, June 21, 2016

ZURAIDA MP AMPANG PROKSI AZMIN ALI DITAJA OLEH KONTRAKTOR? SELEPAS PRK SPRM NAK PERANGKAP ZURAIDA SEPERTI S. MANIKAVASAGAM?

Kekayaan Zuraida melampaui kemampuan. WTY 575 Mercedez Benz Zuraida. 
Siapa Zuraida si penjual buah asal Indonesia yang telah kaya raya ini?


Nama: ZURAIDA BINTI KAMARUDDIN
IC: 580314-71-5206
Alamat: LOT 98, LORONG TANJONG 9, KAMPUNG MELAYU AMPANG, 68000 AMPANG, SELANGOR
No/phone: 019-3854238
Email: ampang@parlimen.gov.my
Facebook : https://www.facebook.com/zuraida.kamaruddin.58
Twitter : https://twitter.com/ybz99
-------------------



1. Selepas penahanan S Manikavasagammantan MP Kapar kecoh seorang lagi orang kuat Menteri Besar Selangor, Azmin Ali bakal dicekup Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Selain Aduan banyak terhadap Manikavasagam sehingga dia tertangkap dengan duit RM30k, aduan terhadap Zuraida atau Mak Lampir tidak kurang banyaknya. Harta-harta Zuraida didedahkan kepada umum kini.

2. Berikut senarai pemilikan kenderaan mewah Zuraida Kamaruddin, Timbalan Pengerusi PKR Selangor yang juga Ketua Wanita PKR Pusat yang telah dikenal pasti. Iaitu;

#Kenderaan:

1. BNT9138 - KERETA MERCEDES BENZ S280
2. BAT1111 - KERETA TOYOTA VELLFIRE
3. WTY575 - KERETA MERCEDES BENZ C200
4. BHT63 - KERETA TOYOTA FORTUNER 2.5G
5. W2956U - MOTORSIKAL DEMAK EX 90
6. W6901J - KERETA HONDA CIVIC HYBRID
7. WWA276 - KERETA TOYOTA HILUX D/CAB 3.0G
8. WTY1547 - KERETA TOYOTA HILUX D/CAB 2.5 AT
9. WRL575 - KERETA VOLVO XC90 2.5T


Monday, May 30, 2016

Mastura Boleh Bertanding - Harussani

29 MEI: Pencalonan isteri kepada bekas Ahli Parlimen Kuala Kangsar, Datuk Wan Kahir-il Anuar Wan Ahmad iaitu Datin Mastura Mohd Yazid tidak menyalahi melanggar batas agama dan adat orang Melayu Islam hanya kerana beliau dicalonkan atas cadangan daripada pihak lain.
Bagaimanapun Mufti Perak, Tan Sri Dr Harussani Zakaria berkata beliau tidak dibenarkan untuk keluar berkempen termasuk keluar ke masjid untuk berkempen sehingga tempoh edahnya berakhir.
"Tiada masalah untuk Mastura dicalonkan sebagai calon PRK di Kuala Kangsar. Beliau cuma tidak boleh keluar berkempen. Masa penamaan calon atau pengumuman keputusan PRK pun dia tak boleh keluar.

Monday, May 2, 2016

Santai: Keyakinan, Kepercayaan dan Harapan Berbini Dua.

Situasi 1

Suatu hari orang kampung bercadang untuk membuat solat hajat memohon hujan turun. Bila masa hendak bersolat ramai orang yang datang berkumpul tetapi hanya seorang budak yang membawa payung.

Itulah yang di namakan KEYAKINAN.

Situasi 2

Bila anda melambung bayi ke udara, dia ketawa sebab dia tahu anda akan dapat menangkapnya semula.

Itulah yg di namakan KEPERCAYAAN.

Situasi 3

Setiap malam kita hendak pergi tidur, tidak ada jaminan kita akan hidup lagi untuk hari esok tetapi kita tetap set jam untuk kejutkan kita bangun pada esok hari.

Itulah yang di namakan
HARAPAN.

Teruslah menaruh "KEYAKINAN, KEPERCAYAAN dan HARAPAN" kepada Dia Yang Maha Pencipta, Maha Pemberi, dan Maha Penentu segalanya.

Situasi 4

Anda telah menemui calon wanita solehah. Setiap kali anda ingin berbincang tentang perkahwinan, wajah isteri pertama anda sering muncul di minda.

Itulah yg dinamakan
TAKUT BINI...

😄😄😄😄

Sent from OPPO Mail

Wednesday, February 17, 2016

Kisah 50 Sen, Kisah Menyentuh Hati

Jumaat yang lalu saya menerima satu kisah pendek yang dikongsikan oleh seorang rakan di group whatsapp. Ceritanya amat ringkas bertajuk kisah 50 sen namun cukup memberi kesedaran kepada saya tentang sedeqah.
Seperti yang saya kongsikan di entri ini, Allah amat menyukai orang-orang yang pemurah dengan memberi sedeqah. Sebagai balasan Allah akan memudahkan rezeki kepada pemberi sedeqah.
Kringggg… (bunyi loceng menandakan masuk waktu rehat bagi sekolah)
"Terima kasih cikgu…!!!", semua pelajar beredar ke kantin.
Tapi seorang pelajar ini tidak keluar untuk rehat.
"Awak tak rehat ke Alif?"  Ujar sy kpd pelajar ni.
"Tak cikgu". Jawab alif ringkas.
"Kenapa alif tak rehat?" Aku cuba memancing jawapan dari mulut Alif.

Monday, February 8, 2016

1MDB ni biarkanlah. Fokus pada yang seharusnya!!

Krisis 1MDB ini sudah berlarutan untuk satu jangka masa yang agak panjang. Berpusing - pusing jawapan dan tohmanah sama ada daripada pihak pro Kerajaan mahu pun yang pro Pembangkang. Belbagai teori, analogi dan juga penemuan yang dikemukakan untuk memuaskan hati pelbagai pihak.

Semua kejadian yang berlaku dikaitakan dengan isu 1MDB hinggakan 2 buah pesawat MAS yang menerima kecelakaan penerbangan juga dikhabarkan sebagai usaha terancang untuk divert isu 1MDB ini. Tabung Haji, KWSP, penstrukturan semula bajet semua dijadikan korban sebagai dikatakan untuk menyelamatkan tengkuk 1MDB dan sudah pastilah tengkuk Najib Tun Razak. Bukan sedikit yang menjadi korban ekoran memperkatakan isu 1MDB, daripada orang no 2 negara hingga lah orang no 1 Kedah malah bekas orang no 1 Malaysia juga turut terkena bahana mengkritik isu 1MDB.

Kini peluang Peguam Negara pula melonjakkan diri sebagai hero. Namun 1MDB semakin misteri untuk diselesaikan sebagaimana misterinya kehilangan MH370. Pada hemat saya sebagai budak yang baru belajar, isu 1MDB ini biarlah ia selesai dengan sendirinya. Tak perlu ada mana mana pihak yang tampil untuk menjadi juara di gelanggang ini. Ini kerana semakin dijawap, semakin banyak kecelaruan yang timbul hinggakan TPM sendiri dikatakan berunding dengan orang yang meninggal beberapa bulan lebih awal daripada tarikh rundingan. Jawap ikut mana pun, pembangkang still akan spin, dan kita pulak jenuh nak menjawap begitu dan begini yang mana sampai satu tahap kita sendiri pun rasa meluat.

Apa yang perlu sekarang ialah fokus kepada memperkasakan parti dan rakan gabungan, meraikan pendaftaran ahli, meramaikan daftar pengundi, jaga rakyat dan kuatkan penguatkuasaan terutama yang berkaitan dengan peningkatan kos sara hidup. Perkasakan dasar perumahan negara agar mana mana anak muda atau rakyat yang masih belum memiliki rumah pertama dapat menikmati faedah itu pada kadar harga yang munasabah dan mampu milik.

Rakyat takkan peduli apa nak jadi dengan 1MDB. Tapi rakyat sangat cakna pada kenaikan kos sara hidup yang dilihat sebagai kesan tindak balas pelaksanaan GST. Rakyat akan amat terkesan bila petrol naik walaupun pada kadar yang minima. Rakyat mula bertanya bila Bantuan Persekolahan tidak lagi dinikmati semua golongan sebagaimana tahun tahun sebelumnya.

Last but not least, berhentikan lah Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) tu (satu2nya kesan ketara zaman Najib ialah nombor 1 akan berbunyi huruf I hehehe ), ia merupakan 1 pembaziran wang kerajaan dengan amat pantas dan impaknya sudah tidak secantik awal awal pelaksanaan dahulu. Untuk mengalakkan kecairan wang dalam masayarakat, lebih baik pelaksanaan pre emptive dilakukan dan ia lebih manfaat kepada ramai orang.

-Adios-

Sunday, February 7, 2016

Family First! Artikel Yang Sangat Baik!!

Suatu hari saya terlanggar dengan seseorang yang tidak saya kenal. "Oh, maafkan saya," reaksi spontan saya. Dia juga berkata, "maafkan saya juga." Orang itu dan saya bertegur sangat sopan. Kami pun berpisah dan mengucapkan salam.
Namun cerita jadi lain apabila sampai di rumah. Pada hari itu juga, ketika saya sedang menelefon salah satu rakan sekerja terbaik saya, dengan bahasa sangat lembut dan santun untuk meraih/melobi simpati rakan saya itu, tiba2 anak lelaki saya berdiri diam2 di belakang saya. Ketika saya hendak berpusing,
hampir saja membuatnya jatuh. "Pergi!!! Main sana, ganggu saja!!!" teriak saya dengan marah. Ia pun pergi dengan hati hancur dan merajuk.
Ketika saya berbaring di tempat tidur malam itu, dengan halus Malaikat berbisik. "Tuhan menyuruh Aku mencabut nyawamu dan mengambil hidupmu sekarang. Namun sebelumnya, Tuhan izinkan kau melihat lorong waktu sesudah kematianmu. Sewaktu kamu berurusan dengan orang yang tidak kau kenal, etika kesopanan kamu gunakan. Akan tetapi dengan anak sendiri, engkau perlakukan kasar, akan ku perlihatkan engkau setelah kematianmu hari ini, bagaimana keadaan majikanmu, kawan rapatmu, sahabat dunia mayamu serta keadaan keluargamu".
Lalu aku pun melihat, hari itu saat jenazahku masih diletakkan di ruang keluarga, hanya satu orang sahabat dunia mayaku yg datang, selebihnya hanya mendoakan di dalam group, bahkan ada juga  yang tdk memberi komen apa apa pun atas kepergianku dan ada juga yang hanya menulis, 'Al-Fatihah' ada yg 'RIP'. 

Saturday, January 30, 2016

TERIMA KASIH PECACAI POSTER - KHUSAIRI TALIB

Terima kasih kepada pihak yang mempromosikan pemimpin kerdil seperti saya melalui poster di atas untuk membersih air muka tokoh-tokoh besar mereka atas pelbagai fitnah berkaitan dana RM2.6b yang telah disebarkan sebelum ini.
Apalah sangat kenyataan saya itu jika dibandingkan dengan fitnah dan syak wasangka tak masuk akal dan berniat jahat terhadap Perdana Menteri, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak berkaitan dana politik sumbangan keluarga diraja Arab Saudi itu.
Kenapalah mereka tidak mahu membandingkan kenyataan Peguam Negara itu dengan tohmahan-tohmahan pihak lain yang tersebar luas di akhbar, portal dan laman sosial pro-pembangkang sebelum ini.
Antara kenyataan lain yang pernah dicanangkan adalah kononnya "wang dari tabung 1MDB milik rakyat berjumlah RM2.6b disalurkan ke dalam akaun peribadi Najib", "Najib mendepositkan sebahagian besar daripada RM2.6b ke bank Singapura", "Najib dan UMNO-BN menggunakan wang RM2.6b milik 1MDB untuk membeli undi dalam PRU13", "wang 1MDB sebanyak RM2.6b yang masuk dalam akaun peribadi Najib adalah rasuah terbesar negara", "Pegawai kanan SPRM ditukar ke jabatan lain bertujuan menutup skandal wang 1MDB berjumlah RM2.6b" dan banyak lagi fitnah pihak-pihak tertentu untuk menjatuhkan Najib.

Saturday, January 2, 2016

Tazkirah Ringkas - Tempat Dibuang!

Seorg pemuda lalu di sebuah negeri... Kekecohan sedang berlaku.. Lalu si pemuda pergi menyiasat..
Rupanya mereka dalam prosess melantik raja.. Yg peliknya.. Seorang pun tidak sanggup menjadi raja atau pemerintah negara tersebut..
Kerana syarat menjadi raja atau pemerintah adalah... Sesiapa yg dilantik menjadi raja atau pemerintah.. Dia akan dibuang negara di padang tandus selepas 10 tahun memerintah..

Pemuda tadi mengangkat tangan.. 'saya sanggup!' Maka dia dilantik menjadi raja /pemerintah negara itu. Org ramai mengatakan pemuda ini bodoh.. Hilang akal. Tamak pangkat.. Dan sebagainya.

Pada tahun pertama sang pemuda menjadi pemerintah.. Dia menghantar orang untuk meninjau tanah tandus yg bakal dia dibuang selepas 10 tahun..
Tahun kedua.. Pemuda mula menghantar jurutera utk membina jalan:
Tahun ketiga.. Menghantar expert dlm bidang pertanian utk bercucuk tanam
Tahun ke empat engineer mula membangunkan bangunan-bangunan canggih..Dan seterusnya..
Sehingga tahun ke 10..
Pemuda tersebut tidak sabar utk dibuang negeri..

Masanya tiba.. Beliau sudah bersedia..
Kerana....
Sang pemuda tahu.. Dia sudah menghantar 'bekalan' terlebih dahulu sebagai persediaaan..

Kesimpulannya..
Ibarat hidup kita..
Kita tahu yg kita akan 'dibuang' ke 'tempat itu'
Sudahkah kita mengirimkan bekalan?
Adakah tempat itu padang tandus..
Atau sudah kah kita semai benih-benih yg akan menjadi pepohon rimbun?
Sudah kah kita kirim 'bahan binaan' utk membina sebuah mahligai yg akan kita diam? Atau biarkan saja ia kekal sebagai padang tandus..

INGATLAH.......

GAMBARAN SYURGA KITA DI AKHIRAT NANTI, ADALAH SAMA SEPERTI LUKISAN YG KITA LUKIS SEMASA KITA DI DUNIA INI.

SAMA-SAMALAH KITA MENGAMBIL IBRAH DARI KISAH DI ATAS......


Sent from Samsung Mobile
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...