Monday, December 28, 2015

Terima Kasih Sahabat!

Cantik ayat ni ...!

Kadang - kadang sahabat yang suka belanja kita makan, bukan kerana mereka berharta tapi sebab mereka meletakkan persahabatan melebihi duit......

Kadang - kadang sahabat yang rajin bekerja, bukan kerana mereka tunjuk pandai tapi sebab mereka memahami maksud tanggungjawab.......

Kadang - kadang sahabat yang memohon maaf dulu selepas pergaduhan, bukan kerana mereka salah tapi sebab mereka menghargai orang di sekeliling mereka......

Kadang - kadang yang sukarela membantu kita, bukan kerana mereka berhutang apa-apa tapi sebab mereka lihat kita sebagai seorang sahabat......

Kadang-kadang sahabat yang selalu SMS DAN WATTSAPP anda, bukan kerana mereka tak de benda lain nak buat tapi sebab mereka INGAT PADA ANDA.......

Satu hari, kita semua akan terpisah, kita akan terkenangkan pelbagai perbualan dan impian yang kita ada.

Hari berganti hari, bulan, tahun, hingga hubungan ini menjadi asing........

Satu hari anak2 kita akan jumpa gambar kita dan bertanya,
"Siapa mereka semua tu?".....
Dan kita tersenyum dengan air mata yang tidak kelihatan kerana hati ini terusik dengan kata yang sayu, lalu berkata,
"DENGAN MEREKALAH SAYA ADA HARI YANG PALING INDAH DALAM HIDUP SAYA." .... ..

TERIMA KASIH SAHABAT


Sent from Samsung Mobile

Sunday, December 13, 2015

3 Rahsia Yang Ditutup Rapat-Rapat!!

1. Jodoh

Takde siapa tahu siapa jodoh kita dan boleh tentukan siapa jodoh kita. Tak guna kita fikir sedalam-dalamnya macam mana berjumpa jodoh dan bila berjumpa jodoh. Kenapa eh? Lagi banyak kita fikir lagi pening dan lost lah kita. Kenapa eh? Jodoh itu rahsia yang ditutup rapat-rapat. Oleh sebab itu, banyak berdoa pada Allah dan yakinlah bahawa jodoh yang ditentukanNya pasti yang terbaik dan pada masa yang kita dah bersedia dan mampu memikul tanggungjawab rumahtangga. Setiap hari sedekahkan al-fatihah dan doa yang terbaik buat bakal jodoh. Jadilah yang solehah, dapatlah nanti suami yang soleh. Yang dah bertemu jodoh, peliharalah ia dengan iman dan ihsan. Hiaskan perkahwinan itu dengan kasih sayang.

2. Rezeki

Rezeki pun rahsia yang ditutup rapat-rapat. Ada orang cacat tubuh badan dan derianya tapi, mampu membina empayar yang besar. Ada orang usaha satu hari, esok dah berjaya. Belajar main-main tapi result gempak. Baca sekali dah hafal and faham. Ada orang sempurna tubuh badan, satu kerja pun susah nak buat.Ada orang pula kerja bagai nak gila, masih sama. Belajar pagi petang siang malam, result biasa2. Baca berpuluh puluh kali pun susah nak faham. Kejayaan,keluarga, harta, ketenangan dan banyak lagi adalah rahsia Allah. Sebab tu bila kita rasa kita boleh menentukan rezeki kita, otak boleh jadi gila dan rasa nak pecah. Bila kita rasa kita boleh tentukan rezeki kita, hati tak tenang dan selalu dalam kerisauan. Rezeki kita, Allah yang tentukan. Yakin lah orang berusaha pasti berjaya. Hidup susah itu bukan selamanya.Orang bijaksana belajar daripada kesalahan. Orang bersyukur tenang hatinya. Rezeki itukan rahsia Allah. Apa yang kita dapat hari ini adalah yang terbaik untuk membersihkan hati dan selalu bersyukur.

3. Ajal maut.

Sakit bukan punca meninggal dunia. Ada orang sakit kronik, hidup bertahun-tahun. Ada yang sihat walafiat, meninggal dalam tidur. Hidup mati itu rahsia Allah yang ditutup rapat-rapat. Selagi hidup, usahalah menjaga kesihatan dan kehidupan yang dipinjamkan Allah dengan bersungguh-sungguh kerana pastinya ajal akan menjemput di mana sahaja dan pada bila-bila masa. Fikirkan kematian dan dosa sudah cukup untuk buatkan kita menjadi insaf kerana syurga dan neraka itu benar. Semoga diberikan pengakhiran yang terbaik di syurga.

Santapan rohani hari ini👆👆
Sumber : Whatsapp Group!


Sent from Samsung Mobile

Thursday, August 27, 2015

MELAYU SANGGUP MENUMPAHKAN DARAH DARI MELEPASKAN KUASA KETANGAN CINA

Oleh Norman Fernandez, bekas Timbalan Pengerusi DAP Johor.

Pernah melihat kelahiran semula kaum Kristian atau Kristian baru? Sebagai seorang  Kristian, arahan pertama pada hari ini adalah untuk mengisytiharkan bahawa penganut agama lain semua ditakdirkan untuk ke neraka dan hanya melalui Jeasus seseorang itu boleh diselamatkan dan mengecapi syurga syurga.

Jadi usaha untuk menyelamatkan kalian telah  bermula, tidak mengapa jika selama ini mereka hidup dalam kejahilan. Ia adalah sama dengan perhimpunan Bersih yang akan datang. Ramai yang bertanya kepada saya adakah saya akan hadir. Jawapan pendek saya ialah tidak.

Tiba-tiba, saya diasak dengan tuduhan bahawa saya tidak peduli tentang hal ehwal negara dan masa depan negara ini. Menghadiri perhimpunan Bersih secara semula jadi merupakan keputusan individu itu sendiri dan ianya  boleh berasaskan oleh banyak sebab. Ianya adalah hak seseorang  untuk menghadirinya, bukan urusan saya untuk menghalang mereka.

Walau bagaimanapun, tidak ramai yang bertanya mengapa saya tidak akan hadir perhimpunan tersebut dan juga yang tidak mahu tahu sebab saya tidak mahu hadir.
Sebagai permulaan, saya mengakui bahawa Bersih bermula dengan matlamat yang mulia iaitu pembaharuan sistem pilihan raya. Malangnya, ahli politik oportunis melihat Bersih sebagai platform untuk mempromosikan diri mereka sebagai pembela keadilan.  Tiba-tiba, ahli politik yang mengambilalih perhimpunan Bersih ini.

Saya masih ingat salah seorang ahli politik yang terkenal semasa perhimpunan Bersih yang telah menghabiskan banyak masa di pinggir perhimpunan tersebut sehingga FRU menembak "water cannon".  Tiba-tiba, beliau  keluar dan muncul ke depan, ahli politik ini ingin mendapatkan kegembiraan dan beliau telah memperolehinya.

Seterusnya, beliau telah memuat naik dan mengemaskini Facebook beliau seolah-olah beliau mengetuai perhimpunan tersebut. Baginya perhimpunan Bersih itu adalah untuk agenda peribadinya.
Bagaimanapun, kini ianya cukup jelas memeranjatkan kerana perhimpunan Bersih ini kebanyakannya melibatkan kaum Cina dan khususnya belia Cina yang telah dicuci otak untuk membenci UMNO. Pada pilihan raya negeri yang lalu, kaum Cina percaya bahawa mereka boleh merebut kuasa politik tetapi malangnya mereka gagal.

Kini, seperti perhimpunan Bersih sebelum ini, ia memberikan mereka satu lagi peluang untuk melemahkan kuasa majoriti dan perlahan-lahan mereka menyelinap masuk dan merebut kuasa. Dalam jangka masa bagi menunggu perhimpunan Bersih pada hujung minggu ini, kaum Cina merupakan antara kaum yang berada di barisan hadapan mempromosikan Bersih.

Mereka giat mempromosikan Bersih di pusat-pusat membeli-belah Bersih dan juga menggunakan media sosial untuk menggalakkan penyertaan perhimpunan ini. Gambar kartun yang terdapat dalam blog dan Facebook yang sering mempunyai ciri-ciri ketimuran kini  adalah untuk memanggil semua ke perhimpunan tersebut dan mesejnya dalam bahasa Mandarin.
Untuk orang Cina, ianya merupakan satu kehormatan untuk menghadiri perhimpunan Bersih. Saya bertanya kepada ramai belia Cina tentang "Apa itu Bersih?". Kebanyakannya menjawab "Mau kasi Najib Turun". Jelas sekali, mereka tidak tahu tujuan sebenar Bersih. Terus terang saya katakan bahawa orang Cina telah mula menerajui perhimpunan ini dan majoriti orang Melayu kini jadi penonton.

Orang Cina tidak sedar bahawa, penentangan segelintir kaum Melayu adalah terhadap Najib dan bukannya terhadap UMNO. Jadi, kaum Cina yang menggunakan Bersih untuk mencapai agenda tersembunyi benar-benar bermain dengan api.
Melayu mungkin bersedia untuk menerima hakikat bahawa ekonomi mereka tidak boleh berdiri sendiri atau bersaing dengan kaum Cina, tetapi Melayu sanggup menumpahkan darah mereka daripada melepaskan kuasa politik kepada orang Cina.

Kaum Melayu semakin bimbang bahawa China akan menggunakan segmen Melayu sebagai topeng untuk merebut kuasa dan apabila ianya berjaya, mereka hanya perlu rapat kepada orang Melayu yang berkuasa.
Bagi saya, sokongan kaum Cina yang sepenuh hati untuk Bersih adalah yang paling membimbangkan. Apatah lagi mereka mendapat inspirasi daripada perhimpunan awam besar-besaran di Taiwan dan Hong Kong dan cuba untuk menirunya di sini.
Saya percaya perhimpunan Bersih pada hujung minggu ini akan membawa kepada perubahan yang sedikit, tetapi kehadiran ketara kaum Cina pada perhimpunan itu cukup untuk meyakinkan orang Melayu bahawa mereka berada pada puncak kehilangan kuasa politik, atau sekurang-kurangnya kuasa politik mereka semakin lemah.

Oleh itu, jika ada apa-apa untuk membuat orang Melayu bersatu, ianya sudah pasti perhimpunan Bersih.  orang Cina pasti gagal sekali lagi. Pada tahun 2013 kaum Cina membuat pertaruhan politik dan ianya gagal. Tiada pengakhiran dalam ketamakan kuasa  bagi kaum Cina dan bagi orang Cina perhimpunan Bersih ini merupakan platform yang bernilai sekali lagi dan mereka tidak kisah masyarakat akan menanggung kos kerosakan yang bakal dilakukan.

Jika anda telah membuat keputusan untuk menghadiri perhimpunan tersebut, ianya merupakan keputusan anda dan apa-apa kesan selepas itu adalah tanggungjawab anda semata-mata. Saya hanya boleh berharap anda pulang dengan selamat.

Norman Fernandez

Sumber : Whatsapp

Sent from Samsung Mobile

Friday, August 21, 2015

DEIG Songlap RM 30 Bilion? Apa Cerita Sebenar Ni?

Kecoh pembangkang pertikaikan wang derma RM2.6 billion yang masuk ke akaun peribadi PM Najib Tun Razak. Tapi senyap pula wang rakyat RM30 billion yang disonglap masuk ke DEIG, dan RM7.65 daripadanya dikatakan masuk dalam syarikat RM2. Ironinya, mereka pertikaikan wang derma dari negara luar, tapi tak mahu membuka mulut terhadap penyelewengan wang rakyat. Kenapa? Sebab yang terima derma itu Najib, dan yang songlap duit rakyat itu Azmin.

Ikuti kenyataan akhbar YB Budiman Mohd Zohdi, ADUN Sg Panjang
Setiausaha Adun BN Selangor :

"Dalam keghairahan pakatan pembangkang menyerang Kerajaan Pusat khususnya Perdana Menteri, Datuk Sri Najib Tun Razak dalam isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB) akhirnya dilihat memakan diri apabila berjaya mencipta kontroversi mereka sendiri di sebalik penubuhan Darul Ehsan Investment Group (DEIG) yang diletakkan di bawah Pemerbadanan Menteri Besar (MBI) yang cukup meragukan.

Jika dilihat secara kasar dan dasarnya, penubuhan entiti pelaburan ini dilihat sama seperti penubuhan syarikat-syarikat lain yang mana ia tertakluk di bawah Akta Syarikat 1967. Namun penubuhan DEIG dibawah akta itu menjadikan entiti tersebut menikmati status bebas daripada diaudit oleh mana-mana pihak termasuklah membentangkan kedudukannya untuk pengetahuan atau dibincangkan di peringkat DUN Selangor.

Seolah-olah penuh dengan agenda tersirat, kewujudan DEIG itu sendiri mencetuskan seribu persoalan dari segi keperluan sebenar penubuhannya sama ada ia benar untuk meningkatkan prestasi pelaburan negeri atau hanya untuk kepentingan pihak tertentu semata-mata.

Ini jelas menunjukkan bahawa kewujudan DEIG dilihat mencetuskan persoalan dan kebimbangan yang munasabah seperti:

1. Mengapa DEIG ditubuhkan di bawah Akta Syarikat 1967 dan diletakkan di bawah MBI yang diwujudkan di bawah  Enakmen Menteri Besar Selangor [Enakment No : 3 1994] pada 21hb September 1994.

Perbezaan ini akan menjadikan DEIG sebagai sebuah syarikat yang seakan-akan 'invisible' yang mana akaun syarikat tidak memerlukan ia diaudit dan diserahkan laporan kedudukan kewangan termasuk aktiviti mereka kepada kerajaan negeri.

Keadaan itu sudah tentunya akan menyebabkan DEIG terdedah kepada percanggahan dan/atau penyalahgunaan kuasa dari segi ketelusan maklumat mengenai kewangan khususnya dan lain-lain keputusan secara amnya, selain tiada pemantauan boleh dilakukan terhadap aktiviti syarikat itu dalam menandatangani sesuatu kontrak atau atas nama usahasama pelaburan.

2. Jika benar maklumat yang diterima Menteri Besar Selangor merupakan merupakan Pengerusi Lembaga Pengarah MBI dan juga DEIG. Persoalan yang timbul seterusnya adakah DEIG sudah menjadi anak syarikat MBI?

3. Penubuhan DEIG secara langsung dilihat akan mengurangkan peranan utama MBI dalam tanggungjawab urustadbir harta dan aktiviti berunsurkan perniagaan yang di luar bidang kuasa kerajaan negeri. Sepatutnya kerajaan negeri memperkukuh dan memperkasakan 'vehicle' sedia ada (MBI) dalam soal pengurusan pelaburan.

Selain itu, kewujudan DEIG turut diliihat mencetuskan kekeliruan dan sedikit sebanyak pertindihan hak dan tanggungjawab dengan peranan Invest Selangor Berhad (sebelum ini SSIC) dalam usaha mempromosi serta bantuan teknikal melibatkan aktiviti pelaburan di negeri ini.

4. Kewujudan DEIG sudah tentunya memerlukan pertambahan kos dalam menampung operasi entiti itu (capital expenditure) yang sedikit sebanyak mempengaruhi kedudukan kewangan MBI.

5. Cadangan pemindahan asset MBI berjumlah sekitar RM6.3 bilion kepada DEIG turut mengundang kepada kos dan risiko yang amat tinggi sama ada berpunca daripada faktor ketidaktentuan pasaran atau terdedah kepada salahlaku aktivitipelaburan dan perdagangankerana tiadanya pemantauanyang khusus boleh dibuat ke atas syarikat itu.

Sekiranya akiviti pelaburan dan perdagangan tersebut memerlukan DEIG membuat pinjaman, sekiranya prestasi pelaburan yang dijalankan berhadapan dengan risiko ketidaktentuan pasaran satu sebagainya, maka ianya akan mempengaruhi kadar hutang yang ditanggung oleh entiti itu.

Malah, keadaan tersebut dibimbangi akan melibatkan campur tangan daripada MBI atau kerajaan negeri termasuklah kemungkinan berlaku penjualan aset milik MBI atau milik anak-anak syarikat lain bagi menampung liabiliti tersebut. Hal ini akan selanjutnya melibatkan kehilangan aset milik MBI kerana terdedah dengan pendedahan kewangan yang tidak perlu (unnecessary financial exposures).

6. Penubuhan DEIG juga dilihat merencatkan persaingan sihat di antara anak-anak syarikat kerajaan negeri ekoran pelaksanaan konsolidasi pelaburan yang diletakkan di bawah DEIG sekaligus menjadikan entity itu bersifat hegemoni dalam aktiviti pelaburan anak-anak syarikat milik negeri.

7. Bagaimanakah status aset, sekiranya semua aset MBI berpindah dan diurus oleh DEIG (Syarikat di bawah Akta Syarikat 1965) dan kemudian sesuatu di luar jangka berlaku seperti pertukaran kerajaan dan DEIG pula membuat resolusi tiada kaitan dengan MBI. Jika status DEIG berterusan seperti yang sedia ada tertera didalam rekod Suruhanjaya Syarikat Malaysia, maka sudah tentu DEIG boleh cuci tangan dan mendapat aset MBI tanpa perlu usaha yang keras.

Inilah kebimbangan kita yang sebenar".

Sumber : Wangsa Setia Blogspot

Sent from Samsung Mobile

Saturday, August 15, 2015

KJ minta kita jujur di MPM Manjung!

Intipati ucapan perasmian YB Khairy Jamaluddin, Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia di Majlis Perasmian Mesyuarat Perwakilan Sayap-sayap UMNO Bahagian Lumut. Jumaat, 14hb Ogos 2015, 9.40pm bertempat di Dewan Merdeka Majlis Perbandaran Manjung.

1) Maksud berjuang. Dapat atasi krisis. Dari tidak diterima , diterima. Dari kalah hingga menang.

2) 2 tahun setengah sebelum PRU. Kalau kita ada masalah kita kena akui. Harini kita hadapi keadaan mencabar. Akar umbi kena jujur untuk suarakan realiti. Jika tidak, kemarahan rakyat akan hukum.

3) Akar umbi kena suarakan kebenaran kerana kita sayang UMNO. Bukan untuk salahkan sesiapa. Bukan tidak sokong institusi kepimpinan parti.

4) Kita anggap UMNO kuat tetapi UMNO dicabar diluar sana. Popular di kalangan UMNO bukan bermakna popular dan diterima rakyat.

5) 3 juta ahli UMNO penting tetapi 15juta pengundi lebih penting untuk PRU akan datang.

6) Ahli UMNO akan terus menyokong UMNO walau buruk macamana sekalipun. Tetapi bagaimana dengan rakyat? Yg selama ini sokong UMNO. Adakah akan terus sokong

7) Rakyat nak lihat sama ada UMNO faham kebimbangan mereka. Dengar keluhan mereka.

8) Ada yg kata UMNO telah melalui pelbagai cabaran dari dulu hingga sekarang. Kita telah dapat atasi semua ini. Jadi jangan risau krisis hari ini. Kita akan atasi.

9) Tapi pada 1987, team A & team B orang melayu tidak ada pilihan selain daripada UMNO. PRU 2000, kita dapat sokongan orang bukan melayu.

10) Tapi hari ini bagaimana keadaan. Adakah sama? Adakah kita boleh harap sokongan bukan melayu? Guru2, penjawat awam, orang atas pagar. Adakah kita yakin org melayu bersama kita? Ini perlu kejujuran yg mendalam

11) Zaman 87 dan 2000 tidak ada media sosial. Media kita boleh kawal. Tetapi hari ini kita tidak boleh kawal lagi. Betul UMNO pernah atasi krisis2 sebelum ini. Tetapi kalj ini sgt jauh berbeza.

12) Anak2 muda hari ini sangat kritikal dalam pemikiran dan tidak lagi boleh dikawal. Dalam keadaan kritikal ini kita kena muhasabah apakah penyelesaian yg sesuai dan terbaik untuk kita kembalikan sokongan rakyat kepada UMNO.

13) Kita berjuang dan berkorban untuk kemenangan parti. Tapi jika kalah UMNO maka hilanglah perjuangan Islam , Melayu dan Tanahair. Pengalaman di negeri Perak selama 9 bulan diperintah oleh Pembangkang telah mengajar kita jika tidak UMNO yg memerintah maka tidak ada perjuangan Agama, bangsa dan negara.

14) Tetapi tidak cukup dengan hanya yakinkan rakyat dengan keburukan lawan. Dalam perlawanan kita mesti menang dengan kekuatan diri kita sendiri. Mengharap kelemahan lawan bukanlah kemenangan sebenar.

15) Ada mengatakan 2 tahun cukup masa untuk kita kembalikan keyakinan rakyat. Tetapi tidak cukup.

16) Banyak soalan dilontarkan tetapi tidak ada penyelesaian diberi kerana pimpinan juga tidak tahu apa nak buat. Sebab itu kita kena kembali dengar akar umbi.

17) Kekuatan UMNO dari akar umbi. Jadi suarakanlah apa yg terbuku di hati. Gunalah pentas persidangan untuk luahkan kegusaran rakyat.

18) Apabila kegusaran rakyat jadi kemarahan, kemarahan jadi penolakan, penolakan akan berakhir dengan kekalahan.

19) Inilah masa akar umbi bangkit untuk selamatkan bahtera UMNO. Bukan pemimpim yg boleh selamatkan UMNO tetapi ahli-ahli di akar umbi

20) Walau apa pun keadaan kita kena pertahankan, selamatkan dan pulihkan satu satunya Parti yg berjuang untuk Agama, bangsa dan negara.

21) UMNO adalah milik org melayu. Ahlinya. Bukan hak milik mana2 individu. 

22) Jangan kita rasa " helpless" dalam berhadapan dengan keadaan sekarang. Kita perlu kejujuran yg mendalam, keberanian luar biasa dab pengorbanan yg pahit untuk selamatkan UMNO.


Sent from Samsung Mobile

Friday, August 14, 2015

Surat Kepada Rakyat Malaysia! Baca lah!

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

1. Selama ini saya menulis kepada ahli UMNO, izinkan saya buat kali pertama menulis kepada rakyat Malaysia. Hari ini, Perdana Menteri Mohd Najib Razak sudah menjadi seperti sampah dan kain buruk kepada sebahagian rakyat Malaysia yang mempunyai kepentingan politik dan yang sekadar ikut-ikutan. olah-olah Mohd Najib tidak pernah berbuat apa-apa kepada kita.

2. Hampir menitis air mata saya apabila melihat keadaan di media sosial, rangkaian perbualan WhatsApp dan perbualan politik di kalangan sebahagian besar rakyat Malaysia yang mencerca, menghina, memfitnah dan menipu untuk memburukkan Mohd Najib.

3. Memang dalam masa lapan bulan ini Mohd Najib berhadapan dengan kemelut 1 Malaysia Development Berhad (1MDB). Mohd Najib dalam usaha memulihkan 1MDB kerana beliau percaya syarikat ini sungguhpun bermasalah, ia adalah masalah yang perlu diselesaikan.

4. Tidak cukup itu Mohd Najib dituduh merompak wang 1MDB sebanyak RM 2.6 Bilion. Siasatan SPRM mendapati ia tidak benar.  SPRM juga mengesahkan ia merupakan sumbangan dana politik yang tiada kena mengena dengan sebarang keputusan  atau hasil kerajaan mahu pun 1MDB.

5. Dengan kata lain tiada unsur rasuah atau korupsi. Rakyat biasa memang tidak faham dan tidak akan faham permainan politik ini. Baiklah kita anggaplah ini sisi buruk Mohd Najib. Soal salah atau tidak biarkan Undang-undang menentukan. Namun, apakah sejak mengambil alih pentadbiran Mohd Najib tidak melakukan apa-apa kebaikan kepada kita semua rakyat Malaysia sehingga beliau layak dijadikan bahan jenaka, cercaan, umpatan dan lebih teruk difitnah?

6. Selama lima tahun Mohd Najib memacu pertumbuhan ekonomi negara yang begitu cemerlang. Sudah lupakah rakyat Malaysia bahawa sejak pentadbiran Mohd Najib, jumlah pelaburan asing langsung meningkat dari RM 5.1 Bilion pada 2009 (tahun beliau mengangkat sumpah) meningkat kepada RM 29.183 B (2010), RM 37, 325 B (2011), RM 31,118 B (2012), RM 38.8 B (2013) dan RM 39.6B pada 2014.

7. Apakah kerana kita tidak mendapat dan secara langsung, maka kita tidak langsung menghargai pentadbiran Mohd Najib? Pertumbuhan dan pelaburan besar inilah yang membolehkan ramai dari kita meningkatkan taraf hidup. Dulu makan di KFC atau McDonald adalah acara bila dapat gaji, hari ini sebahagian besar sudah menjadi acara mingguan dan harian.

8. Mohd Najib juga dimaki hamun oleh sebahagian rakyat yang tidak mahu membaca dan mengkaji apabila ringgit jatuh kepada RM 4 per USD 1. Kejatuhan nilai ringgit terburuk dalam tempoh 17 tahun adalah fenomena antarabangsa berikutan hampir semua matawang negara pesat membangun mengalami kejatuhan berbanding dolar.

9. Adakah rakyat Malaysia tahu daripada 174 matawang dunia, hanya 18 matawang yang tidak terjejas berikutan pengukuhan US Dollar? Malaysia sebagai negara pengeksport minyak dan minyak kelapa sawit sama seperti beberapa negara yang komoditi utama jatuh.
10. Bencinya mereka kepada Mohd Najib, sanggup menipu mengatakan keadaan sekarang lebih teruk dari 1998.

11. Ramai tidak suka tapi saya mahu sebut juga bahawa di bawah Mohd Najib, pembangunan luar bandar digandakan, Sabah dan Sarawak serta kawasan pedalaman mendapat perhatian khusus. Polisi pro-rakyat seperti BR1M, Klinik 1 Malaysia, Pusat Tranformasi Bandar (UTC), Permata, bantuan pembinaan rumah rakyat miskin, pembinaan rumah mampu milik untuk rakyat dan ratusan pembaharuan lain; dilaksanakan dengan pantas bagi mengurangkan beban hidup rakyat dan karenah birokrasi.

12. Malangnya ini dilupakan oleh sebahagian rakyat kerana mereka suka melihat keburukan dari kebaikan. Kita lebih suka mendengar keburukan dari kebaikan. Budaya apa, ajaran apa dan budi apa yang kita ada hari ini?

13. Sangat mengelirukan yang banyak memaki hamun dan mencerca Mohd Najib di laman sosial ialah manusia Melayu, Islam dan ada yang bertudung. Mereka seolah-olah lupa sumbangan dan usaha Mohd Najib menyediakan begitu banyak peluang dan modal kepada bumiputera dan pembangunan syiar Islam.

14. Sepanjang lima tahun pentadbiran ini sudah berbilion Mohd Najib beri bantuan dan peruntukan kepada kaum bumiputera. Namun Melayu tidak pernah sepatah mengucap terima kasih. Sebaliknya apabila Mohd Najib mengumumkan bantuan 50 juta kepada usahawan Cina, itulah dijadikan modal memaki Mohd Najib.

15. Melayu apa, Islam apa kita ini? Hanya kerana diuji sedikit dalam kegetiran ekonomi kini, kita mula menghina dan mencerca pemimpin Islam. Sebahagian kita menghina pemimpin Islam hanya kerana prasangka buruk dan kecewa dengan kehidupan kita sendiri?

16. Perdana Menteri yang kita hina ini, seperti kata Profesor Ridhuan Tee Abdullah, merupakan penggerak pendamaian Islam di seluruh dunia, dari mengatur pertemuan Fatah dan Hamas di Kuala Lumpur,  sehinggalah turun sendiri ke Gaza bagi mendamaikan umat Islam di sana.

17. Mohd Najib juga turun sendiri ke Selatan Filipina bagi membantu umat Islam, menamatkan konflik 70 tahun  bangsa Moro dengan kerajaan Filipina; dan sekarang sedang berusaha menyelesaikan konflik umat Islam Selatan Thailand yang telah berlarutan selama 50 tahun.

18. Malangnya ada antara kita bukan sekadar mahu menjatuhkan beliau, malah sanggup memfitnah, memaki hamun dan tidak mahu menerima sebarang penjelasan langsung kerana kepentingan politik. Tidak cukup itu, isteri Perdana Menteri juga dicerca, dihina dan dituduh bermacam-macam, seolah-olah kita semua hidup berjiran dengannya dan tahu segala perilaku beliau.

19. Mohd Najib sebagai manusia biasa tidak dapat lari dari kesilapan dan kelemahan. Namun apakah sekian banyak usaha baik yang dibuat beliau ini tak ubah seperti mencurah air di atas daun keladi? Atau kita sudah menjadi bangsa yang tidak mengenang budi?

20. Hari ini Allah uji kita sedikit, kita sudah berpecah belah, lupa kepada jasa dan usaha pemimpin hari ini dan menafikan nikmat hidup di negara ini yang jauh lebih baik dari sebahagian negara.

21. Sedar atau tidak mereka yang memperlekehkan kerajaan hari ini melalui gosip, taksub dan taklid buta kepada usaha menjatuhkan Mohd Najib telah mewujudkan krisis keyakinan kepada negara ini di kalangan pelabur asing.  Jadi siapa yang sedang memusnahkan negara ini, Najib atau kita sendiri?

Akhirul kalam, jangan kita kufur (nafikan) nikmat Allah kerana saya khuatir suatu hari nanti Allah tarik nikmat ini.

Wassalam,
Sayangkan Islam dan Negara

Sumber Whatsapp.

Sent from Samsung Mobile

Monday, August 10, 2015

DAP DIFASA TERAKHIR MENGHANCURKAN MELAYU DENGAN TEKTIK YANG DIGUNAKAN BRITISH!

BANGSA MELAYU TIDAK BOLEH DILAYAN KEJAM.
Belanda dan Inggeris telah belajar dari kegagalan Portugis.Setelah mempelajari karakter bangsa Melayu, maka tahulah mereka bahawa ORANG-ORANG MELAYU LEBIH SUKAKAN DIPLOMASI DARI KEKERASAN. Sebab itu Inggeris lebih ‘beradab’ melayan bangsa Melayu di Tanah Melayu berbanding bangsa-bangsa lain di jajahan-jajahan lain.
Melayu nampaknya lebih di’manjakan’ Inggeris terutama golongan bangsawan, para kerabat diraja dan sultan-sultan. Peristiwa pemberontakan ke atas J.W.W Birch di Perak amat-amat mengajar British supaya menghantar Residen yang memahami karakter orang Melayu. Sebab itu Hugh Low dihantar menggantikan J.W.W Birch merupakan seorang yang telah sedia mengkaji sensitiviti orang Melayu.
 
KINI DAP TELAH MENDAPAT CARANYA SEPERTIMANA BRITISH DAN BELANDA MENIPU MELAYU


Saturday, August 8, 2015

Khusairi Balun Tuan Ibrahim! Jawap la!

Soalan-soalan balas kepada Tuan Ibrahim Tuan Man (Timbalan Presiden PAS) yg bertanya pelbagai soalan berkaitan wang RM2.6 billion yang masuk ke dalam akaun Perdana Menteri :

1. Adakah Tuan Ibrahim masih ingat seorang peneroka Jengka 13, Pahang bernama Mahmud A. Rahman yang kini berusia 58 tahun?

2. Tahukah Tuan Ibrahim bahawa Mahmud telah menyertai tanah rancangan Felda sekitar awal 1980an, dan telah hampir 27 tahun memerah keringat dan air mata di tanah ladangnya seluas 10 ekar dan tinggal di rumah atas tapak seluas suku ekar bersama keluarganya?

3. Masih ingatkah Tuan Ibrahim bahawa pada 1 Januari 2008 Tuan telah menggunakan nama isteri Tuan untuk membeli tanah kebun seluas kira-kira 10 ekar dan rumah serta tapaknya sekali seluas suku ekar milik Mahmud di Felda Jengka 13 dengan harga keseluruhan hanya RM80,000, jauh daripada nilai pasaran?

4. Tahukah Tuan Ibrahim bahawa salah satu syarat yang dikenakan terhadap peneroka Felda adalah mereka tidak dibenarkan menjual atau menukar milikkan tanah ladang dan tapak rumah mereka kepada pihak ketiga tanpa kebenaran Menteri Besar, kecuali kepada waris terdekat?

5. Kenapakah Tuan Ibrahim melanggar peraturan Felda itu, sebaliknya mengikat pula Mahmud terhadap satu perjanjian dengan peguam, dan kos guaman antara RM5,000 ke RM10,000 dipotong pula dari wang ciput RM80,000 yang diterima Mahmud secara tiga kali pembayaran?

6. Kenapakah sebagai pemimpin kanan sebuah parti yang kononnya memperjuangkan Islam, Tuan Ibrahim tidak membantu Mahmud untuk keluar daripada masalah kewangan yang beliau hadapi, sebaliknya mengambil kesempatan secara tidak bermoral atas kesempitan orang lain?

7. Tidakkah lebih wajar Tuan Ibrahim menasihatkan Mahmud bahawa tindakannya mahu menjual tanah dengan harga RM80,000 amat merugikan, dan mengingatkan Mahmud terhadap peraturan Felda yang tidak membenarkan tanah peneroka bertukar milik kepada orang ketiga yang bukan waris terdekat.

8. Kenapakah Tuan Ibrahim terlalu kejam memaksa Mahmud meninggalkan rumah yang didiaminya sejak 27 tahun sebaik bayaran dibuat, sehinggakan Mahmud dan keluarganya terpaksa pulang ke kampung asal di Luit Maran, Pahang dalam kemelaratan?

9. Bilakah Tuan Ibrahim akan mengemukakan saman terhadap Utusan Malaysia yang menyiarkan tragedi sedih peneroka Jengka 13 bernama Mahmud ini sebagaimana kenyataan Tuan pada Mac 2011 mahu berbuat demikian selepas tewas dalam Pilihanraya Kecil DUN Kerdau?

Sebelum bertanya hal wang RM2.6 billion itu, Tuan Ibrahim jawablah dahulu soalan-soalan cepumas di atas. Tuan patut cermin diri sendiri dahulu sebelum menghalakan cermin kepada orang lain.

Sila baca 2 artikel di bawah untuk lebih jelas :

http://www.khusairitgmalim.blogspot.com/2011/03/tuan-ibrahim-pas-aniaya-peneroka-felda.html?m=1

http://www.khusairitgmalim.blogspot.com/2012/01/memang-tak-mustahil-bagi-tuan-ibrahim.html?m=1

Khusairi Tg Malim
4hb Ogos 2015

Sumber:  http://www.khusairitgmalim.blogspot.com/2015/08/tuan-ibrahim-patut-cermin-diri-dulu.html?m=1

Sent from Samsung Mobile

Wednesday, July 29, 2015

SENARAI KABINET BARU 2015.

Kabinet Kerajaan

Perdana Menteri Merangkap Menteri Kewangan - YAB DS Najib Razak
Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri KDN - YAB DS Dr Zahid Hamidi

Menteri Pengangkutan - YB DS Liow Tiong Lai
Timb. Pengangkutan - YB Dato Aziz Kaprawi

Menteri Kesihatan - YB DS Subramaniam
Timbalan - YB DS Dr. Hilmi Yahya

Menteri JPM - YB Dato Mah Siew
Menteri Pelancongan dan Kebudayaan - YB DS Nazri Aziz
Timbalan - YB
Dato Mas Ermyriati

Menteri Pertahanan - YB DS Hishamuddin
Timbalan -YB DW Mohd Johari Baharom

Menteri MITI - YB DS Mustpha Mohamad
Timbalan - YB Dato Ahmad MAslan dan YB Senator Dato Lee Chee Liong

Menteri Tenaga Teknologi Hijau dan AIr - YB DS Maximus Ongkili
Timbalan - YB Dr James Dawos Mamat

Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi - YB Dato Amar Douglas
Timbalan - YB Dato Noriah Kasnom

Menteri Pertanian dan Industri Tani - YB DS Shabery Cheek
Timbalan - YB DS Haji Tajuddin Abd Rahman

Menteri KKLW - YB DS Ismail Sabri
Timbalan - YB Dato Alaxender dan YB Dato Ahmad Jazlan

Menteri Kewangan II - YB DS Ahmad Husni Hanadzlah
Timbalan Menteri Kewangan - YB Datuk Johari Abd Ghani dan YB Datuk Chua Tee Yong

Menteri Sains Teknologi dan Inovasi - YB Datuk Wilfred
Timbalan - YB Datuk Dr Abu Bakar

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat - YB DS Hajah Rohani
Timbalan - YB Datuk Hajah Azizah dan YB Senator Datin Paduka Chew Mei Fun

Menteri Kerja Raya - YB DS Fadhilah Yusof
Timbalan - YB Dato Rosnah Rashid Shirlin

Menteri Sumber Manusia - YB DS Richard RIot
Timbalan - YB DS Haji Ismail

Menteri WP - YB DS Tengku Adnan Tengku Mansor
Timbalan - YB Loga Bala

Menteri Pengajian Tinggi - YB DS Idris Jusoh
Timbalan - YB Datuk Yap Kain

Menteri Luar - YB DS Anifah Aman
Timbalan - YB DS Reezal
Menteri JPM - YB Datuk Joseph Entulu

Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar - YB Datuk Dr Wan Junaidi
Timbalan - YB Datuk Ir Haji Hamim

Menteri Pendidikan - YB DS Mahadzir Khalid
Timbalan - YB P Kamalanathan

Menteri Belia dan Sukan - YBKhairy Jamalaluddin
Timbalan - YBDatuk Saravanan

Menteri Komunikasi dan Multimedia - YB DS Panglima Dr. Mohd Salleh Keruak
Timbalan - YB Dato Jailani Johari

Menteri KPDNKK - YB Datuk Hamzah Zainuddin
Timbalan - YB Datuk Paduka Ahmad Bashah

Menteri JPM - YB DS Jamil Kamil Baharoom
Timbalan - YB Senator Dato Dr. Asyraf Wajdi

Menteri JPM - YB DS Azalina , YB Dato Ir. Wee Ka Siong, YB DS Wanid Omar, YB Puan Hajah Nancy, YB DS Shahidan Kassim, YB Senator Paul Lo, YB DS Idris Jala, YB DS Panglima Joseph Kurup, YB Dato Josep Entulu,

Timbalan Menteri JPM - Dato Razali Ibrahim
Timbalan Menteri KDN - Datuk Nur Jazlan dan Tuan Masir Anak Kujat
 

Monday, July 20, 2015

Low Yat Bungkus!

Plaza Low Yat dijangka bungkus operasinya jika pengguna melayu berterusan memboikot pembelian di situ. Dalam situasi ini, aku tak lihat ia sebagai melayu boikot cina. Tapi aku lebih lihat ia sebagai situasi pengguna memboikot peniaga yang korup!

Ni benda bagus. Pasal aku percaya, peniaga kat situ bukan aje tipu melayu, tapi asal ada aje peluang, mereka pun akan tipu India, tipu Mat Saleh, tipu Arab, Congo, Orang Asli malah tipu Cina sekali pun hahaha..

Bukan setakat Low Yat, boikot sekali kedai2 jahanam yang selalu bagi harga2 tak masuk akal dengan alasan cover GST! Kita mampu melakukannya. Nak dengan tak nak aje..Atau pun kita sendiri termasuk dalam golongan yang sembang je lebih hehehe..

Adios!

Sent from Samsung Mobile

Saturday, July 18, 2015

#PDRM #SKMM Jangan Buat2 Tak Nampak!

Setelah sekian lama tak update, lebih lebih lagi aku pun dalam mood Hari Raya, tiba tiba lak pagi ni dapat bende bodoh ni facebook. Nak tulis cantik2 pun dah malas. Aku guna bahasa mudah aje lah.

PDRM dan SKMM takkan nak buat senyap je? Pak2 Menteri? Wira Wirawati Parti dan NGO's yang dok pung pang pung pang selama ni? Takkan senyap je kut? Kalau kes kat Low Yat tu dianggap rasis, budak melayu tu dianggap salah, sorang cina pun tak ditangkap sebab sama terbabit, yang ni macam mana pulak? Agama Islam tu agama rasmi negara, kalau itu pun tk dapat dibela, buat senyap je, bagus bubar atau ubah aje lah perlembagaan tu.

Jangan double standard, otherwise rakyat akan mula menilai pimpinan kita terlalu lemah. Yang memberi undi tidak dijaga, yang khianat mula memijak kepala. Tepuk dada tanya selera jangan sampai bangsa lain bertepuk tangan sebab kita macam tak berp***i. Sendiri pikir..

SELAMAT HARI RAYA. MAAF ZAHIR BATIN!

Sent from Samsung Mobile

Wednesday, May 20, 2015

Apa Itu Kebahagiaan - Kisah Seorang Anak Yatim.

Hayati gambar ini.
Apa itu kebahagiaan ?

Di Iraq, seorang anak gadis yatim telah lukis gambar emak di atas lantai konkrit kat rumah anak yatim.
Dia kemudian tanggalkan kasutnya berhati2 dia tidur dalam peluk ibu.

Sgt susah utk cari ungkapan yg dapat menggambarkan keadaan ini.

Adakah kita masih berhak merungut kita tidak cukup bahagia?

Sebenarnya kebahagiaan  itu mudah dgn menghargai segala yg kita ada hari ini .

Sent from Samsung Mobile

Sunday, May 17, 2015

LETAK GAMBAR ANAK SEBAGAI GAMBAR PROFIAL FB ANDA : FIKIR 19 KALI !!

Dr Shukri Abdullah: 

Info berikut diperolehi dari seorang rakan dalam group whatsapp rakan-rakan seasrama sekolah saya dulu. Dia dapat dari wall FB Shanker Sundaram. Penting sangat kita pakat share:

Seorang lelaki hantar permohonan untuk jadi kawan FB anda. Anda tidak mengenalinya tetapi nampak macam orang baik, jadi anda terima permohonannya.

Anak kecil anda, perempuan, ke sekolah hari itu.Hari pertamanya. Dia nampak begitu ayu dalam berpakaian seragam sekolah. Anda pun ambil beberapa gambar dan masuk dalam FB untuk tatapan rakan dan keluarga. Anda teruja sekali menghantarnya ke sekolah. Ya, ibu dan bapa yang begitu bangga. Semuanya dibutirkan dalam FB - nama anak, nama sekolah dsb.

Sementara itu rakan misteri yang anda terima sebagai kawan FB anda menyimpan gambar anak anda itu dalam telefon bimbitnya. Dia kemudian hantar info kepada 60 lelaki dewasa lain seluruh dunia dengan tulisan:

Budak perempuan: Umur 7 thn
Rambut Hitam, Mata Hitam
Comel, $70,000

Anda bukan sahaja memberikan gambar anak kesayangan anda kepada penjual kanak-kanak (child trafficker), malah anda memudahkan kerjanya dengan memberikan nama, alamat, nama sekolah, malah sesi pagi atau petang dan lain-lain info yang memudahkan kerja jahatnya.

Kemudian satu petang anda pergi ke sekolah untuk mengambil anak dari sekolah Dia tidak kelihatan di mana-mana. Langsung anda tidak mengesyaki anak anda yang comel, ayu dan disayangi keluarga itu sedang dalam perjalanan untuk dijual kepada seorang lelaki berusia 43 tahun (pedophile - suka seks dengan kanak2) di Afrika Selatan. Dia kini pening, hairan, takut, mengangis kerana tidak faham kenapa lelaki lain yang membawanya ke satu destinasi yang tidak diketahui.

HENTIKAN TERIMA DENGAN MUDAH ORANG YANG TIDAK DIKENALI SEBAGAI RAKAN FB.

HENTIKAN LETAK INFO ANAK2 ANDA DALAM FB.
HENTIKAN BERIKAN TERLALU BANYAK INFO YANG ORANG LAIN TIDAK PERLU TAHU DALAM PROFAIL FB ANDA.

Tolong pakat SHARE posting ini demi anak kecil tersayang serta keharmonian keluarga kita semua.

(Posting pertama dlm BI dibuat smlm. Oleh kerana isu ini terlalu penting saya terjemah dgn sedikit pengubahsuaian).


Sent from Samsung Mobile

Friday, May 8, 2015

Jaga Anak-Anak Saya – Ungkapan Terakhir Nova Safitri



KASIH seorang ibu hingga ke hujung nyawa.

Tragedi di Lebuhraya Duke awal pagi Sabtu lalu yang mengorbankan sepasang suami isteri dan bayi comel mereka yang hanya 7 bulan amat menyentuh hati masyarakat.

Ternyata di saat-saat sebelum menghembuskan nafas terakhir, mangsa, Nova Safitri Azhari, 27, sempat memberi pesanan terakhir kepada keluarga terdekat untuk menjaga kesemua anak perempuanya setelah ketiadaannya nanti.

“Jaga anak-anak saya,” pesanan terakhir Nova kepada saudara perempuan yang kebetulan berada di tempat kejadian sebelum dia meninggal dunia.

Saudara terdekat mangsa yang kebetulan lalu di jalan yang sama berhenti selepas melihat kereta Mitsubishi Pajero yang dinaiki Nova dan suaminya, Fairuz Nizam Husain serta bayi mereka mengalami kemalangan.

Yusnidah Husain, 47, kakak kepada Fairuz berkata, anak lelakinya dan menantu berhenti di tempat kejadian selepas melihat insiden itu.

“Menantu saya bergegas ke arah Nova yang kelihatan nazak dan memangkunya dalam pelukan untuk mendengar kata-kata terakhir Nova itu,” kata Yusnidah kepada News Straits Times.

Ia dilapor sebagai berita utama muka  satu atau muka hadapan akhbar berkenaan hari ini.

Nova serta suami dan bayi mereka terkorban dalam nahas berkenaan.

Mereka meninggalkan dua anak perempuan lain yakni Nur Firuza Amira, 7, serta Nur Firuza Aqila, 4.

Al Fatihah.

Friday, April 10, 2015

Tun vs DSN

Cabaran di zaman Tun dan zaman DS Najib adalah berbeza. Dulu maklumat perlu tunggu laporan akhbar dan wara berita di kaca televisyen. Hari ini maklumat sudah di hujung jari. Namun itu bukan bermakna pemikiran Tun tidak lagi relevan pada waktu ini. Dan tidak juga ia bermaksud DSN membuat keputusan keputusan yang silap.

Usaha mencari populatiti amat mudah sebagaimana isu yang Tun suarakan sebenarnya disuarakan oleh ramai orang golongan marhain. Namun apakah kaedah penyelesaian yang perlu DSN buat? Itu sebenarnya yang lebih utama. Menunding dan mencari kesalahan boleh dilakukan dengan senang namun pengurusan disaat krisis itu yang lebih penting.

DSN perlu diberi peluang untuk mengemudikan bahtera bersama dengan barisan Kabinetnya. Ini bukan keputusan DSN sendirian, tapi turut didukungi oleh keseluruhan jentera. Perlu diyakini bahawa DSN juga mahukan yang terbaik utk kerajaan dan Malaysia. 

Kita hormati Tun sebagai negarawan ulung negara, namun kita juga perlu hormati DSN sebagai Perdana Menteri semasa. 


Sent from Samsung Mobile

Wednesday, February 4, 2015

SEMANGAT BARU MCA By RMF7!



Bangun dari kekalahan, kini mereka mengorak satu langkah yang cukup membanggakan dan meninggalkan satu kisah pahit dalam perjuangan mereka jauh dibelakang. Sekarang dengan barisan pejuang yang hebat mereka  terus mengorak satu plan tindakan yang cukup baik untuk dpersembahkan kepada rakyat.
Itu lah MCA yang kini dilihat telah mula bangun dengan semangat setiakawanya bersama Barisan Nasional untuk menebus penghinaan dan kekalahan yang mereka hadapi pada PRU yang lalu. Melalui program program yang kita lihat MCA seakan tela mendapat satu semangat baru , berkerja keras untuk menyakini semula hati masyrakat Cina yang telah terhasut.
MCA telah memulakn langkah langkah drastic turun padang untuk bersama rakyat dengan melakukan  satu program yang cukup besar iaitu program kemanusiaan bantuan banjir ke Pantai timur  pada 31 Disember 2014 : Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai bersama-sama dengan sukarelawan di Pusat Operasi Bantuan Banjir Pantai timur MCA di Wisma MCA
Semua pemimpin MCA telah turun dan bersama mangsa banjir di kawasan kawasan , Ini merupakan satu perkembangan yang cukup positif untuk dilihat oleh rakyat terutama masyrakat Cina bahawa MCA bukan sebuah parti yang dikatakan hanya pelengkap kepada gabungan . Malah MCA adalah entity yang penting dalam Barisan Nasional.
Bukan itu sahaja, MCA dengan kebertanggung jawabannya  telah memulakan pembukaan pusat perkhidmatan yang sebelum ini telah ditutup. Pusat Khidmat di seremban telah mula dibuka semula untuk memberikan Perkhidmatan yang terbaik untuk masyarakat yang inginkan bantuan.
Arahan kepada semua bahagian MCA diseluruh negara  agar membuka pusat perkhidmatan di setiap bahagian masing masing memperlihatkan kesungguhan MCA yang dibawah kepimpinan Datuk Seri Liow Tiong Lai mempunyai satu matlamat yang jelas dalam pilihanraya akan datang.
Tindakan presiden MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai dalam melaksanakan  dan mengerakkan seluruh jentera MCA dalam mengembalikan MCA dilandasan  kebersamaan bersama Barisan Nasional adalah  dengan tidak secara langsung telah membenamkan fitnah dan tuduhan , kejian yang dilontarkan oleh pembangkang  terhadap Barisan nasional.
Perkaran yang paling menarik sekali ialah kita melihat satu plan tindakan jangka panjang telah dibuat oleh MCA Bahagian Gelang Patah , Johor iaitu dengan membukan Bilik Persediaan Pilihanraya PRU14 . Tindakan ini sekali gus  menunjukkan komitmen yang tinggi MCA sebagaimana  yang diharapkan oleh seluruh penyokong Barisan Nasional .
10858593_10152677041757151_4095172533095108473_n
Satu usaha yang cukup membuktikan bahawa MCA buakan lah MCA yang dahulunya, tetapi  dengan kepimpinan Datuk Seri Liow Tiong Lai MCA kini melankah  kehadapan untuk meyakini rakyat bahawa MCA bukan sebagai “dedalu” yang hanya menumpang akan tetapi MCA adalah “baja” bagi pokok dan akar untuk melihat kesuburan keharmonian  dalam negara ini subur tanpa penyakit yang akan membunuh pokok tersebut.

Sumber : RMF7

Memetik dari sumber seorang rakan blogger, harap harap panas itu berpanjangan. Memang ada nampak sedikit perubahan yang positif daripada kelompok MCA ini jika dibandingkan dengan sebelum ini. Mungkin mereka telah sedar bahawa peri pentingnya peranan mereka dalam mengembalikan sokongan kaum cina kepada Barisan Nasional. 

Tuesday, January 27, 2015

Emosi Terganggu!

 

Lama gila tak update blog ni. Macam macam hal. Banjir, kerja, kerja lagi, banjir semula, lepas banjir kerja balik. berpusing pusing. Belum ditambah dengan lain - lain hal yang menyebabkan emosi terganggu, sebagaimana terganggunya rakyat Malaysia yang tiba - tiba tahu Sirul sudah berada di Australia hahaha..

Belum ditambah dengan terganggunya menunggu keputusan kes Anwar Ibrahim. Macam - macam gangguan sekarang ini. Nak dirotan orang - orang yang menganggu ni, takut pulak kena saman. Sedangkan ibu bapa yang hendak rotan anaknya sendiri pun boleh didakwa, inikan pula aku nak merotan anak orang hahaha..

Adios..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...