Thursday, July 26, 2018

Signifikankah Penubuhan Majlis Penasihat Ekonomi?

1. Kerajaan Pusat memulakan dgn pengwujudan Majlis Penasihat Ekonomi sebelum langkah yg sama diteladani oleh Kerajaan Perak dan mungkin akan berjangkit juga kepada negeri2 yang lain.

2. Apabila sesebuah Kerajaan itu goyang, dan tidak mendapat sokongan padu sepenuhnya daripada komponen2 mereka, maka mewujudkan Majlis2 Penasihat adalah kaedah terbaik dalam mengimbangi kuasa kepala pemerintah. Setiap benda akan dinasihati oleh Majlis ini, dan jemaah Menteri atau MMK akan menjadi pak turut atau tukang sign bagi membolehkan formaliti terlaksana.

3. Soalahnya, siapa lebih berkuasa dalam membuat keputusan dan rundingan? Dan apa keberkesanannya nasihat Majlis2 ini kepada Kabinet ataupun MMK dalam menentukan halatuju sesebuah dasar atau matlamat?

4. Secara tidak langsung, ia mengambarkan ketidak boleh harapan PM kepada jemaah Menteri atau MB kepada barisan Exco terutama dalam hal ehwal berkaitan ekonomi.

5. Malahan ia lebih bersifat pertindihan fungsi dengan EPU dan UPEN serta pembaziran sumber dalam pembayaran elaun dan kemudahan yg sudah semestinya bukan sedikit.

6. Apa yg saya nampak, ianya cuma jalan atau kaedah dalam memberi reward kepada mereka2 yg membantu perjalanan PH dalam mencapai matlamat mereka hari ini. Lebih memainkan prasangka saya bila lantikan adalah di kalangan kawan2 lama seorang negarawan sebelum ini.

7. Dah kurang rupanya orang2 pandai dan bijaksana dalam negara apabila masih lagi muka2 sama berlegar legar dan berpusing pusing menerima imbuhan jawatan, kedudukan, kepercayaan dan kekayaan.

8. Moralnya, percaya kepada kawan adalah lebih, daripada mempercayai individu2 yg telah diberi mandat oleh rakyat dalam hal urus tadbir negara. 

Sumber : Facebook

Sent From Note 8

No comments:

A Point To Ponder

Sandwich  used to be served everyday in a hostel of 100 students. Out of 100 students 80 students complained to give different food / every ...