Wednesday, August 31, 2011

Merdeka! Merdeka! Merdeka!.

sumber: pakcik google
Salam Kemerdekaan. Salam Ulang Tahun Negara Malaysia yang tercinta bagi tahun ke 54. Menjelang kedewasaan negara yang semakin matang, begitu banyak kemajuan dan pencapaian yang telah dikecapi Cuma dalam tempoh yang sangat singkat. Jika diberi nisbah antara tempoh kemerdekaan dan tempoh sepanjang negara dijajah bermula dari tahun 1511, ia bagaikan langit dan bumi. 

Namun kita bersyukur kerana Allah SWT sentiasa melimpahkan rahmatNya dengan mengurniakan tanahair ini dengan ramai pemimpin pemimpin yang bijak dan komited hingga membolehkan negara tercinta ini mengecapi kepantasan kemajuan teknologi dalam segala aspek dan bidang.

Bukan mudah mentadbir sebuah negara yang berbilang bangsa dan agama. Sejarah serta fenomena dunia sentiasa membuktikan berlakunya rusuhan dan perang saudara serta yang tak bersaudara ekoran kepincangan dan kegagalan menanggani isu – isu yang berkaitan ketidak puasan hati penduduk majmuk. Malaysia terbukti ke depan dalam isu sebegini dan alhamdulillah hingga ke hari ini kita masih mampu hidup dengan aman sentosa dalam sebuah negara yang berdaulat dan merdeka.

Bersempena dengan Hari Kemerdekaan, dengan semangat sebuah negara yang berdaulat serta impak sambutan Hari Raya yang baru masuk hari kedua, marilah bersama – sama kita merayakan dua perayaan ini dengan semangat ukhuwah dan kekitaan yang tinggi. Kita tepis dan buang cuba cubaan subversif serta tindakan – tindakan yang cuba memesongkan sejarah negara. Kita jangan jadi pembelot kepada sebuah negara yang sekian lama telah menjadi tempat kita bernaung selama ini hingga kita mengecapi segala nikmat sebagai rakyat yang merdeka. Jangan seperti anjing yang dilepaskan dari tersepit yang mana kemudian menggigit kaki tuannya semula. Jika senario itu berlaku, paham – pahamlah yang diri itu cuma setaraf dengan seekor anjing je. Anjing tu haram beb hehehe..

Bersamalah kita jaga negara kita ini. Salam sayang bumi berdaulat. Merdeka! Merdeka! Merdeka!.

No comments:

A Point To Ponder

Sandwich  used to be served everyday in a hostel of 100 students. Out of 100 students 80 students complained to give different food / every ...