Friday, August 19, 2011

Hari Raya, Kerajaan dan Diskaun Tol

Kerajaan mengumumkan diskaun tol bagi pengguna lebuhraya pada 30 dan 31 Ogos ini sempena sambutan musim perayaan Aidil Fitri. Ia diumumkan oleh Menteri Kerja Raya, Dato’ Shaziman Mansor. Ia merupakan satu langkah baik yang dilihat mampu mempopularkan kerajaan sedia ada di mata masyarakat Malaysia. Ia merupakan pendekatan kedua selepas terlebih dahulu Datuk Sei Najip mengumumkan pemberian bonus setengah bulan gaji kepada para penjawat awam menjelang tibanya hari raya. Dapatlah rakyat meringankan sedikit beban kewangan untuk perbelanjaan dan persediaan tibanya perayaan tersebut. Sesuailah dengan moto 1Malaysia bahawa Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan.

Persoalannya, tidak kerajaan terfikir bahawa pada tarikh tersebut majoriti rakyat terutama yang beragama Islam sudah pun pulang ke kampung halaman masing masing. Dalam erti kata lain mereka tidak dapat menikmati kemudahan yang dijalankan oleh kerajaan. Tidak adakah seorang pun pemikir yang celik idea atau pun terperasan perkara ini. Mustahil tidak ada bukan? Pasti ada dan saya juga pasti ianya telah disebut dan pohon diperhalusi. Namun kerajaan tetap dengan sifat kedunguannya yang tidak sensitif pada hal hal sedemikian. Ini kerana dengan jumlah penggunaan yang kurang pada tarikh tersebut, bermakna kuranglah juga nilai keseluruhan pemberian diskaun tersebut.

Kalau nak bagi, bagilah dengan niat yang iklas. Janganlah setakat buat untuk bagi sedap cerita atau menggula gulakan rakyat. Bila pemberian ini jadi seperti melepaskan batuk di tangga, maka akan ada banyak bunyi atau suara suara yang tidak best kedengaran dikalangan rakyat terutama bagi golongan pertengahan dan bawahan. Ini akan memberi impak atau kesan yang tidak baik. Jika pada mulanya, keputusan itu akan dilihat mampu mempopularkan kerajaan, ianya akan menjadi backfire kepada kerajaan semula apabila ramai yang jadi makin berbulu dan meluat atas sikap tidak serius pentadbiran negara.

Apalah salahnya jika ia diberi pada tarikh sehari sebelum dan sehari selepas tarikh tersebut. Saya percaya ia sedikit sebanyak akan mengurangkan implikasi mengata belakang para rakyat. Dan kerajaan juga akan dilihat lebih jujur dalam usaha mengurangkan beban rakyat dimusim perayaan. Saya bukan prejudis berkata hanya untuk Hari Raya, tetapi sekiranya ia mahu dilaksanakan di mana mana musim perayaan pun, gunakanlah pendekatan yang serupa agar nampak lebih bijak. Semua orang tahu, lebuhraya akan lebih lengang pada hari hari perayaan. Maka siapalah yang akan menikmati kesan diskaun tersebut? Hantu? So, please kurangkan rasa berbulu rakyat kepada Kerajaan Pemerintah, coz bila bila masa sahaja Pembangkang akan spin perkara ini untuk kepentingan dan mempopularkan mereka.

Walaupun aku penyokong tegar kerajaan, bukan bermakna aku akan menyokong membabi buta..Berkata benarlah walaupun ianya pahit untuk diterima.

No comments:

A Point To Ponder

Sandwich  used to be served everyday in a hostel of 100 students. Out of 100 students 80 students complained to give different food / every ...