Monday, October 31, 2011

Laporan Ketua Audit Negara


KUALA LUMPUR 30 Okt. - Laporan Ketua Audit Negara 2010 sepatutnya lebih bersifat komprehensif dengan menjelaskan secara terperinci bagaimana sesuatu perkara itu diklasifikasikan sebagai perbelanjaan.

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, ia penting bagi mengelakkan tanggapan negatif rakyat bahawa berlaku penyelewengan dan salah laku oleh pegawai atau kakitangan kementerian serta agensi dalam perbelanjaan yang dilaporkan.
"Sebagai contoh, Kementerian Pelajaran dikatakan berbelanja melebihi peruntukan sebenar bagi perbelanjaan pengurusan 2010. selanjutnya di sini.


DNA: Hari ni aku nak ulas pasal Laporan Ketua Audit Negara. Aku bukan nak ulas kenapa, bagaimana atau kerana apa ia begitu. Yang aku nak ulas ialah SIAPA yang menyediakan laporan tersebut. Ia mungkin berbunyi agak sinikal, tapi ini hakikat yang perlu ditelan atau diperhatikan oleh sesetengah pihak terutama JPA ataupun JAN sendiri.

Pertama, kebanyakkan Pegawai JAN bukan dalam bidang yang khusus bagi tujuan pengauditan. Percaya atau tidak, kebanyakkan anak buah atau lebih tepat lagi golongan pekerja kelas sokongan JAN mempunyai kelulusan atau pengkhususan yang jauh lebih baik daripada Pegawai atasan mereka. Kebanyakkan mereka – mereka ini mempunyai kelulusan dalam ACCA mahupun Sarjana Muda Perakauan. Tapi sayang, mereka hanya berada pada peringkat pelaksana, dan bukan pembuat keputusan. Ini menyebabkan kadar gunatenaga dan kepakaran tidak digunakan secara optimum.

Kedua, kebanyakkan Pegawai atasan atau dalam JAN disebut sebagai KSA merupakan Pegawai yang dilantik dari lulusan luar bidang perakauan. Ada yang dari Sains Sosial, Pengurusan malah Ekonomi yang mana ianya tak relevan langsung dengan skop sesebuah pengauditan. Orang yang belajar dalam Sains Sosial disuruh membuat pengauditan dalam spek jalan raya. Apalah sangat yang mereka tahu? Buta buta kena kencing dengan Jurutera malah Juruteknik yang grednya jauh lebih rendah pun boleh sama sama kencingkan KSA ni. Ambil lah mereka mereka yang memang berkelayakkan agar imej dan kualiti JAN tu selari dengan fungsi dan matlamatnya. Jangan sampai boleh diperlekehkan oleh orang luar terutama firma - firma yang mengunakan tenaga kerja pakar ataupun profesional dalam bidang perakauanan bagi agensi agensi tertentu.

Lebih mendukacitakan lagi, JAN selalu membuka ruang kenaikan pangkat bagi kakitangan sokongannya yang lama berkhidmat dan kemudian membuat degree sambil belajar. Ini satu dasar yang baik pada penilaian aku, namun ianya menjadi tidak baik apabila kenaikan itu diberi mengikut tempoh lamanya seseorang itu berkhidmat dan lulusan dalam bidang/jurusan yang bukan bukan. Salahkah jika ruang tersebut turut diberi kepada mereka mereka yang lebih relevan dan berkelayakan? Apa gunanya jika ada lulusan yang bersesuaian, tetapi ruang dan peluang tersebut tidak diberikan kepada mereka yang berhak? Kenapa perlu diserahkan hak – hak ini kepada segolongan mereka yang boleh dianggap sampah dalam JAN tersebut? Hasilnya memang akan mendukacitakan..Memang panel pemilihan temuduga akan lebih memihak kepada mereka – mereka yang lebih senior atau istilahnya orang lama kerana panel dan orang yang ditemuduga telah kenal jauh lebih lama berbanding budak – budak fresh graduate atau intake – intake baru ni.

Paling haru, bila ada antara panel penemuduga tidak tahu apa fungsi ACCA. Tak ke kelakar tu? Seorang juruaudit tidak mengetahui skop ruang ACCA? Nampak macam saya merepek repek, tetapi itu hakikat yang berlaku di dalam JAN. Hasilnya keluarlah komentar komentar sinis daripada kementerian – kementerian yang terbabit seperti yang diperkatakan oleh Timbalan Menteri Pelajaran tersebut. Salah sebuah agensi yang teruk kena audit oleh JAN ialah LHDN. Aku tak heran lah pasal salah seorang Pegawai Kanan LHDN Ibu Pejabat tu tak tahu yang lulusan ACCA memang takder pointer ( CGPA ). Boleh dikatakannya yang ACCA orang lain ada CGPA. Hahahaha..kan ker banggang tu. Tunjukkan aku saper2 berbudak yang amik ACCA yang ada CGPA? Jadi setaraf lah lulusan ACCA ni dengan mana2 lulusan JTM atau ADTEC yang suatu ketika dulu Diploma mereka2 ni pun tiada CGPA. Ini lah antara contoh sampah sampah yang ada dalam pentadbiran agensi – agensi kerajaan hari ini. (ni kira selingan lah, coz aku nak citer pasal JAN bukan LHDN sgt pun )..

Kepada Tan Sri Ambrin Buang, saya seru pada Tan Sri, bukak lah ruang sebaik baiknya kepada staf2 Tan Sri yang berkelayakkan dan punya lulusan yang standing agar hasil output Jabatan Tan Sri akan lebih dihormati dan diakui kebenarannya. Cukup2 lah menggunakan khidmat sampah sarap ni. Saya pohon Tan Sri nilai dan lihat semula perkara ini. Walaupun kumpulan pelaksana JAN mempunyai qualification yang bagus, tetapi pemutus atau kata ahkirnya terletak pada orang – orang yang kurang bagus, maka fikir sendirilah hasilnya nanti. 

Kita menjaga amanah rakyat, even every single cent yang dibelanjakan, dan dibentangkan biarlah daripada orang – orang yang berkualiti. Duit merupakan perkara sensitif, dan sekiranya ia dibuat secara membabi buta dan terlepas pandang, siaplah kau nanti hahaha..Saya percaya,bukan mudah untuk handle laporan bagi sebuah negara dengan bermacam – macam benda nak dilihat, dan ia akan jadi jauh lebih sukar kalau ianya ditadbir urus oleh mereka – mereka yang kurang berkelayakan. Ambil teguran saya dengan lapang dada dan berfikiran positif. Saya tiada kepentingan malah saya bukan lulusan ACCA atau perakaunan pun, cuma sebagai salah seorang daripada penjawat awam, saya juga terasa apa bila ada orang pertikaikan kualiti dan hasil output agensi kerajaan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...