Tuesday, May 7, 2013

Ikon Politik. Siapa Selepas Najib?



Pembentukan ikon politik adalah perlu dalam senario politik hari ini. Status quo yang ada sekarang merupakan sebahagian besarnya dipengaruhi oleh imej dan impak ikon politik. Percaya atau tidak, pengaruh ikon atau figura seseorang calon banyak membantu dalam mempengaruhi pola undi diri sendiri dan juga pola parti yang diwakili secara keseluruhan.

Ekoran itu kita tidak pelik, bila Anwar Ibrahim masih mampu bangkit dalam arus politik perdana walaupun dia dikecam dengan pelbagai isu dan hukuman penjara yang bukan sikit sikit member impak pada kredibiliti dan karisma beliau. Mahathir, walaupun telah bersara namun masih mampu menghadirkan gerun lawan dan kawan serta boleh mempengaruhi persepsi masyarakat sebagaimana peranan dan pandangan beliau telah menyebabkan Pak Lah tidak mampu bertahan lama ditampuk pemerintahan.

Lim Kit Siang, seorang lagi figura yang tak pernah malam malam, hadir di Gelang Patah untuk tempoh beberapa bulan, dapat menumbangkan Ghani Othman yang sekian lama memerintah Johor hanya kerana status ikonik yang dibawa oleh beliau. 

Karpal Singh. Duduk dibangku kerusi roda. Apalah sangat yang kita nak harapkan dari seorang wakil rakyat OKU. Itu logik akal lah. Tetapi seperti yang saya katakan, impak disebalik nama dan aura yang ada membolehkan beliau terus terpilih lagi sebagai Ahli Parlimen. Dan Karpal Singh menang.

Kelantan sekian lama gagal dibawa pulang oleh BN bukanlah kerana rakyat Kelantan itu bodoh untuk tidak menilai semua bentuk kebaikan yang ada dilakukan oleh BN. Namun ia dibayangi oleh nama besar Datuk Nik Aziz. Kelantan adalah PAS, dan PAS itu Nik Aziz.

Soalnya sekarang, dalam nama nama besar itu sudah dilihat melahirkan zuriat atau pelapis sebagai ikon politik parti masing masing di masa hadapan. Anwar telah meletakkan Nurul Izzah sebagai pelapis beliau. Walaupun didedahkan dengan laporan video seksi beliau dan sebagainya, bekas Puteri Reformasi itu masih berkuasa di Lembah Pantai dan menewaskan seorang Menteri Kabinet. 

Lim Kit Siang. Nampak Lim Guan Eng mampu untuk meneruskan legasi bapanya itu sebagai ikon dalam DAP. Dan beliau dilihat akan mewarisi nama besar bapanya. DAP juga dilihat mempunyai beberapa pelapis yang cukup ampuh untuk masa depan politik mereka seperti Anthony Loke, Ngeh bersaudara dan Govind Singh.

PAS juga turut ada Husam Musa. Walaupun Husam tumbang di Putrajaya, namun itu lebih kepada test market beliau untuk melihat kekuatan beliau di luar Kelantan. Dan jentikkan yang dilakukan PAS di kerusi Putrajaya sedikit sebanyak memang menggangu dan memeningkan Ku Nan pada awalnya.

Soalnya, siapa pelapis UMNO dan Barisan Nasional? Siapa kita lihat selepas Najib? Mana ikon yang sepatutnya kita tonjolkan? Disaat parti lawan telah bersedia dengan barisan pelapis yang mantap dan mampu berdiri atas nama mereka sendiri, kita masih lagi tercari cari siapa selepas Najib. Di mana silapnya kita dalam menjenamakan ikon ikon baru yang umppphh dan mampu menerbitkan aura serta karisma yang boleh merubah persepsi dan perspektif umum.

Khairy Jamaluddin boleh dikatakan punya potensi itu, namun adakah anak muda itu diberi peluang pada kali ini? Mukriz juga dilihat punya potensi apabila pengumuman awal beliau sebagai MB Kedah sebelum PRU bermula dilihat merubah landskap politik Kedah hingga BN berjaya merampas negeri tersebut. Namun, ia sedikit sebanyak masih diperkatakan faktor kekuatan ayahandanya. Selebihnya siapa? 

Ikon ini penting untuk untuk kelangsungan politik. Dan pembentukkan perlu dilakukan sekarang, jangan tunggu PRU yang ke 14 baru kita nak terhenggeh henggeh memikirkan ini semua. Nama besar yang kuat akan membantu jentera dan parti dalam meraih undi dan keyakinan awam. Langkah kearah itu, pintu dan peluang harus dibuka seluas luasnya kepada generasi baru, generasi muda, generasi bijak pandai, generasi yang mahu bersama sama, ke dalam saf kepimpinan. Selebihnya, saya tinggalkan kepada tuan / puan untuk memikirkan.


No comments:

A Point To Ponder

Sandwich  used to be served everyday in a hostel of 100 students. Out of 100 students 80 students complained to give different food / every ...