Tuesday, July 9, 2013

Guru, Murid dan Majoriti 2/3!


Berkesempatan hadir ke satu Majlis Pelancaran My Rukun Negara Pkt Ng. Perak 2013. Apa yang menarik ialah 2 perkara:

1. Majoriti anak anak melayu akan mula bangkit untuk keluar ke tandas dan pelbagai hal lagi lah disaat perasmi memulakan ucapan. Berbeza dengan bangsa lain, walaupun mereka tidak mendengar dengan teliti tapi term of respect kepada tetamu dan majlis itu ada. Mereka kekal duduk dibangku masing masing. Namun aku bersangka baik dengan andaian yang meramaikan majlis tu adalah pelajar pelajar melayu maka bila mereka majoriti nampak lah seolah olah mereka kurang peka. Memenangi dewan sekolah melebihi 2/3 la katakan, maka suka suka hati lah mereka.

2. Disaat perasmi memberi ucapan, selain para pelajar yang berbual2 kecil, para guru guru juga tak kurang rancaknya berbual bual besar sampai aku sendiri lebih dengar cerita mereka daripada ucapan perasmian. Macam mana agaknya perasaan cikgu cikgu ni bila mereka.mengajar di depan, para pelajar pok pek pok pek di belakang. Dan sekali lagi ia didominasi oleh cikgu cikgu bangsa aku huhu..

Elok sangatlah elemen rukun negara ni diterapkan kepada para pelajar dan guru gurunya sekali hehehe..

Berkata Benar Walaupun Pahit!

Sent by Samsung Galaxy Note

No comments:

A Point To Ponder

Sandwich  used to be served everyday in a hostel of 100 students. Out of 100 students 80 students complained to give different food / every ...