Monday, November 28, 2011

Jawatan TURUS dan JUSA akan diselaraskan. Fikir - Fikirkan lah..

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=1128&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_01.htm

Dari satu sudut pandang, aku bersetuju dengan dasar ini agar ia akan menambah baik struktur dan sistem tadbir sektor awam yang ada sekarang. moga sektor awam akan lebih berdaya saing dan menyaingi sektor swasta. 

Lagi pun selama ini kita dapat lihat juga ada antara mereka mereka ini yang mempunyai kuasa sebagai dicision maker ni yang melampau lampau peranannya. hingga menjadi tidak boleh disentuh dan melebihi kuasa Menteri pulak gayanya.

cuma apa yang aku khuatiri disini adalah bimbang sektor awam akan dijadikan sebagai mana swasta hingga mengabaikan agenda untuk rakyat didahulukan. orientasi kapitalis yg tersemat dlm sektor swasta dibimbangi akan mengalir ke dalam sektor awam secara sedikit demi sedikit. memamng awalnya mekanisme yang digunapakai pakai akan kelihatan serba serbinya baik2 berlaka. 

selebihnya, aku sangat2 berharap agar pengisian tersebut adalah berlandaskan merit dan kelayakan yang sepatutnya. jangan nanti ianya jadi tempat untuk diletakan para politkus yang tidak mempunyai potfolio2 tertentu. makin punah ranah lah jadinya nanti. seharusnya sektor awam lepas dan bebas dari sebarang agenda politik secara terus kepada mereka.

paling penting yang aku nak nyatakan, tak perlu lah ada pengkhususan jawatan mengikut kuota. cukup cukuplah dasar 1Malaysia ni pd perkara 2 lain. biarlah keutamaan dalam sektor awam terus kekal milik Bumiputera sebagaimana yang termaktub dalam perlembagaan. jangan semuanya hendak diserahkan. mungkin ramai yang mengutuk para penjawat awam sebagai lembik. slow dan macam2 lagi tapi peranan mereka dalam menjaga kepentingan melayu ni ramai yang tidak tahu. oleh itu,sebelum dasar ini diguna pakai, biarlah awal2 lagi aku bagi pandangan. sebab aku tak mahu luhat ada ramai 'badut' menjawat jawatan2 tersebut yang mana hanta akan menambah jahanam apa yang ada. 

Sent from Samsung tablet

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...