Wednesday, February 1, 2012

Safee Sali Bijak

PETALING JAYA: Penyerang sensasi negara, Safee Sali pada Rabu mencatat sejarah sebagai jutawan bolasepak pertama negara apabila membuat keputusan nekad untuk terus menyambung semula kontraknya bersama kelab Pelita Jaya FC, Jakarta Indonesia selama dua tahun lagi.

Kontrak bernilai RM2 juta itu ditandatangani di Jakarta, Indonesia pada Rabu. Keputusan itu disahkan oleh Pengurusnya, Zakaria Rahim menerusi satu kenyataan media. Selanjutnya di sini.

ASHAMSURI: Tahniah lah Safee Sali pasal buat pilihan bijak. Ramai juga fans yang benggang pasal Safee diberitakan bermain dalam liga yang diharamkan oleh FIFA dan implikasinya beliau tidak boleh bermain untuk negara. So, pada aku kalau kuasa bola sepak Malaysia ni macam Brazil atau Jerman ke, maybe lah tindakan Safee Sali itu dilihat mementingkan diri. Tapi ni prestasi Malaysia pun cuma suam suam kuku, adalah lagi baik dia fikirkan periuk nasi dia dulu sementara masih laku.

Kita kena ikut logik..ditawarkan lebih RM100k setiap bulan, semua orang pun akan buat benda yang sama. Selam 2 tahun, beliau dah boleh rancang kehidupan dia selepas eranya berahkir. Peluang mewakili negara dilihat diletakkan di tempat kedua sekiranya benar liga semasa beliau itu diharamkan. Pasal dah ramai pemain bola sepak negara Malaysia ni yang melarat selepas era mereka berahkir. FAM tiada pun pendekatan untuk selesaikan masalah mereka tu. Main bola bukan ada pencen seperti keje gomen.

Jadi secara realistik dan rasionalnya, tindakan Safee bagi aku merupakan tindakan yang bijak. Nak main dengan Cardiff City pun tak boleh pasal ranking Malaysia yang terlalu 'tinggi'. Jadi kau sapu jer lah labu sementara tengah laku. Hidup kena berpijak dibumi yang nyata, bukan terbang dalam angan angan dan impian. Bola sepak Malaysia masih lagi dalam angan - angan. Yang nyatanya, tawaran depan mata kau tu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...