Tuesday, January 11, 2011

Jika Niat Sambung Belajar...

Semalam adinda call..dia dah last sem pun..Cuma dia tanya pendapat coz Universiti dia tawarkan sambung Master terus selepas dia selesai buat 1st degreenya..kiranya nak ada Master dalam usia yang lebih muda lah..bagus lah..budak budak nak belajar, biarkan lah dia belajar setinggi mana pun yang dia mahu..sementara masih muda, otak tengah cerdas dan keinginan tengah ada..bab bayar, abang abang dia ni pakat lah ramai ramai tanggung sorang sikit hehehe..Cuma sebelum tu aku bagi dia nilai dulu 2 jenis situasi..dia perlu fikir dengan tenang dan waras sebelum buat keputusan..kerana pada aku, university pada hari ini dah jadi macam agen perniagaan..masing masing berlumba lumba untuk melonjak ke atas dengan bermacam pakej tawaran. Itu kalau di IPTA. Kalau di IPTS lagi hebat tawaran dan offer yang di buat.

Situasi Satu.. 
Setelah habis buat 1st degree selama 3 tahun, dan dengan andaian sambung terus ke peringkat Sarjana selama lagi 2 tahun, dia akan menambah hutang PTPTNnya selama 2 tahun lagi. Hutang basic selama 3 tahun pertama belum boleh dibayar kerana dia masih belajar.. maka nama akan mula di senarai hitamkan oleh PTPTN dan kadar bunga akan meningkatkan lagi jumlah hutang selama 2 tahun tersebut.

Selain itu, dia juga tidak akan mempunyai pengalaman bekerja kerana waima setinggi mana pun belajar jika ia dibuat secara berterusan, dipenghujungnya ia tetap akan tercampak ke dalam pasaran sebagai ‘fresh graduate’. Dalam market hari ini, pengalaman sangat2 diperlukan dalam melantik seseorang ke sesebuah jawatan. Setakat pengalaman buat latihan industry kat ofis aku ni dulu, apa sangatlah yang dia boleh banggakan.

Cuma sesuatu yang boleh dibanggakan hanyalah dia akan ada master tu dalam usia yang masih muda tapi harus diingat akan beban hutang dan kos lepas pada tangga pengalaman yang dia harus abaikan. Tempoh 2 tahun tu, macam macam boleh dilakukan dan dicapai..

Situasi Dua..
Setelah buat 1st degree, terus apply kerja. Tak perlu sambung terus. Dengan andaian dia kerja dengan Gomen lah, pada hari pertama kerja, dia terus buat Master secara PJJ. Tempoh masa yang ditawarkan untuk sepenuh masa adalah diantara 1 setengah hingga 2 tahun dan kalau secara PJJ, tempoh masanya 2 tahun. Jarak beza masa yang tak lah jauh mana.

Dia pun dah ada gaji..dah boleh mula bayar hutang PTPTN yang biayai pengajian dia 3 tahun sebelum ini. Buat Master pun dah boleh bayar ansur ansur yuran pengajian melalui gaji bulanan setiap bulan. Tak perlu tambah dan buat hutang baru pun. Bunga PTPTN pun takde lah melambung tinggi tinggi coz ia diselaraskan melalui jumlah ahkir setiap bulan.

Dalam tempoh 2 tahun, dia akan punya pengalaman kerja. Jika bagus, akan mula menikmati peluang kenaikan pangkat. Sekiranya selepas 2 tahun dia akan mula menjawat jawatan kanan, berbanding keluar sebagai ‘fresh graduate’ lagi 2 tahun dengan ada 1st degree dan Master, ia tetap akan mula bekerja diperingkat tangga pertama..wooooooo…banyaknya kerugian di situ.

Ahkirnya, aku minta dia fikir kembali. Fikir sebagai seorang graduan, dan fikir sebagai seorang dewasa. Ini bukan lagi masa untuk try n error..ni masa untuk mencatur kehidupan sendiri yang lebih matang dan dewasa. Zaman hu ha hu ha dan berlalu..Dunia Universiti akan berahkir tak lama lagi..so, adik perlu fikir untuk masa depan. Kita kena faham mengapa tawaran belajar begitu mudah pada zaman hari ini. Pelajaran sudah menjadi satu ruang niaga. Mungkin ada ramai yang tidak bersetuju, tapi aku menilai nya begitu..

Terlalu ramai anak muda terutama daripada orang melayu yang sudah mula menanggung hutang dari usia yang lebih muda. Keluar keluar Universiti, tawaran kerja belum terima lagi tapi surat tawaran tuntutan hutang PTPTN dah pun mula menjenguk pintu peti surat huhuhu..

Dalam keadaan ekonomi negara yang tidak menentu, mana mana Kerajaan pun akan buka pintu peluang untuk belajar seluas luasnya. Ini untuk kurangkan gunatenaga yang tidak mampu di optimumkan oleh Kerajaan dalam pasaran. Itu sudah menjadi hukum ekonomi.. Tak boleh nak dielak atau dinafikan..

So dik, moralnya..bagus kau kerja dan wat Master PJJ lah..bersepah orang lain buat benda yang sama..jangan takut lah konon2nya komitmen bekerja dan belajar akan menyebabkan kita stress dan terganggu..kau dah besar, mesti boleh buat punya ma…

1 comment:

ocik said...

As'salam...
nice article...ok, stelah di baca,
diselidiki, dianalisis serta difahami, sy rase
adinda awk tu sbnarnye tgh confius
samaade nk kjer or futher stdy...
yer la budak2 mmg la cm tu...
pmikiran x mtang g, even yg tua pown
kdg2 slh langkah jgak kn...
inikn plak adk awk tu...
lgpun sy rase, tjuan dye call tu
lbih kpada utk brtanyekan pndapat,
mgkin jugak mghormati awk sbgai abgnye...hehehe
tp thniah la coz adk awk tu ade gak niat nk improve
diri and family dye...
dan sy rase jgak la, adik awk tu
bukan mencari gaji yg tinggi, tp lbh
kpda kpuasan diri sndri...
sementelah yg kte tw, manusia mmg
x pnah ckup dgn ape yg ada....
ok, brbalik kpd msalh adik awk ni,
sy rase sbgai kekandanye, awk kene la
ckp and bg nsihat kt dye...
ckp terang2... klu x ckup trang, bley gune torchlight...
cnthnye cam mster tu mmg staun stgh,
tp klu x pass nti ape cter lak kn...
haaa da brtaun2 lak jdinye....
so btter u talk and discuss wif her...okies...
~sekadar menterjemahkan pemikiran~

A Point To Ponder

Sandwich  used to be served everyday in a hostel of 100 students. Out of 100 students 80 students complained to give different food / every ...