Thursday, February 3, 2011

ESTET MARI MANOHARAN MASIH TIDAK BERKURANG MESKIPUN SUDAH BERGELAR PEGUAM TERKENAL DAN PEMIMPIN DAP!!!!


ADUN Kota Alam Shah dari DAP, M.Manoharan mempertikaikan badan kehakiman apabila mengatakan tiada seorang pun hakim Mahkamah Persekutuan dari kalangan masyarakat India. Konon-kononnya ADUN dari DAP itu membayangkan badan kehakiman di negara ini sangat rasis dengan menganggap orang India tidak wujud di negara ini.
M.Manoharan adalah salah seorang peguam yang sangat aktif dengan Majlis Peguam. Manoharan cukup nampak apa yang berlaku di dalam Badan Kehakiman Malaysia dan 'dengan sengaja' mengungkit bahawa empat jawatan utama iaitu Ketua Hakim Negara, Presiden Mahkamah Tinggi, Hakim Besar Malaya dan Hakim Besar Sabah dan Sarawak tidak akan dilantik dari kalangan bukan Melayu.
Namun pada masa yang sama, ADUN DAP ini tidak nampak bagaimana Majlis Peguam diuruskan. Dari tahun 1947 sehingga 2011, hanya ada empat orang Melayu sahaja yang menjadi Presiden Majlis Peguam dan Raja Aziz Addruse mengisi jawatan itu sebanyak tiga kali iaitu pada tahun 1976-1978, 1988-1989 dan 1992-1993. Kali terakhir jawatan Presiden Majlis Peguam terdiri daripada orang Melayu adalah pada tahun 1995 hingga 1997 yang diisi oleh Hendon Haji Abdullah. Dua orang Melayu lain yang mengisi jawatan Presiden Majlis Peguam adalah Abdullah Abdul Rahman dan Zainur Zakaria.

Mengapa pula M.Manoharan tidak memekak dan menganggap Majlis Peguam adalah sebuah badan yang sangat rasis dan dikuasai oleh peguam-peguam India yang kaya raya dengan pembabitan aktif mereka di dalam Majlis Peguam? Mengapa pula M.Manoharan tidak mengungkit tentang jumlah peguam Melayu yang lebih ramai berkhidmat dalam Biro Bantuan Guaman yang memberikan perkhidmatan percuma kepada terdakwa yang tidak berkemampuan berbanding peguam-peguam India yang sentiasa mendapat 'projek-projek besar'?


Untuk makluman pada 7 Mei 2009, lima orang peguam Melayu iaitu Fadiah Nadwa Fikri, Murnie Hidayah Anuar, Puspawati Rosman, Ravinder Singh Dhalilwal dan Syuhaini Safwan telah ditahan di Balai Polis Brickfields ketika cuba berjumpa dengan tahanan yang terbabit dengan protes penangkapan aktivis, Wong Chin Huat. Mereka kemudiannya dibebaskan dengan jaminan polis pada keesokan harinya. Mereka berlima adalah dari Biro Bantuan Guaman Kuala Lumpur dan merupakan ahli Majlis Peguam.
Perhatikan adakah nama-nama tersebut mempunyai nama-nama India sekalipun Manoharan berkata, terdapat ramai India yang menceburkan diri dalam profesyen undang-undang dan dalam Majlis Peguam.
Mengapa Manoharan tidak memperjuangkan Biro Bantuan Guaman yang tidak menjanjikan keuntungan besar, melainkan tanggungjawab sosial kepada masyarakat, mendapat pembabitan besar daripada peguam-peguam berbangsa India, sebaliknya mempersoalkan tentang hakim-hakim yang tidak dilantik dari kalangan peguam-peguam India?
Dan parti yang disertainya pun, berapa ramai Melayu dan India yang telah menjadi Pengerusi, Naib Pengerusi atau menjawat jawatan yang paling berkuasa iaitu Setiausaha Agung? Mengapa tidak dipersoalkan yang DAP adalah sebuah parti chauvanist Cina yang meletakkan Melayu dan India sebagai selipar mereka semata-mata untuk menggambarkan yang parti sosialis tersebut adalah parti terbuka, walhal ianya tidak begitu?
Sekarang, siapa yang lebih rasis?
Ternyata pemikiran estet masih lagi melekat kukuh dalam minda Manoharan. Dia sibuk mengatakan orang Melayu sebagai rasis dan perkauman, tetapi tidak berani sedikit pun mengata yang orang Cina rasis kerana atasannya sendiri adalah Cina.....
DNA : memang begitu sifat kaum yang satu ni. Cuma mereka jer yang nak lebih. Sedikit demi sedikit mereka mahu sama kan kedudukan mereka dengan Orang Melayu sebagai kaum dan penduduk asal negara ini. Orang Melayu kena cepat sedar, sifat tolak ansur bangsa kita memang satu sifat yang terpuji tapi itu bukan bermakna kita akan sentiasa tertolak dan beransur ansur hilang.  Perlu ada sesuatu tindakan yang sewajarnya agar mereka tahu bahawa kita Orang Melayu jangan kerap di usik, takut kalau kita mengusik balik nanti, putih mata pada kaum pendatang. Yang penting, pemimpin kena berani dan iklas dalam menjaga hak hak Orang Melayu. Anjing yang menyalak pun tahu waktu untuk berhenti, tapi puak puak ni lebih dari itu kut pasal mereka tak pernah berhenti menyalak dan jauh sekali untuk puas.

No comments:

A Point To Ponder

Sandwich  used to be served everyday in a hostel of 100 students. Out of 100 students 80 students complained to give different food / every ...