Monday, April 16, 2012

PTPTN, Student Melayu dan Keiklasan Kerajaan

Kalau ikut gambar ni, ternyata memang sah ramai anak orang melayu yang kena bayar balik PTPTN ni pasal anak orang melayu merupakan peminjam teramai dan pada masa yang sama tidak ramai yang dapat di convertkan menjadi biasiswa.

Sebab diperingkat Universiti, ramai anak melayu yang tak begitu tekun belajar, tapi sangat tekun berdemo dan macam - macam hal lagi yang tak ada kena mengena dengan markah CGPA dia orang termasuklah bermain mesin judi internet ( part ni aku pun heran kenapa polis tak rush tempat2 tersebut, mereka buta? tak tahu kewujudan premis2 tersebut atau ada lagi sebab sebab lain yang aku kurang pasti? )

minat demo lebih dari minat blajo
bab PTPTN ni, aku tak mahu komen lebih lah, pasal aku setuju setiap pinjaman itu perlu dibayar balik. Lau semua benda nak free, susah jugakkan. Tapi jangan lah dikenakan bunga yang 4% tu. Kesian lah kat adik adik yang baru nak beridup, dah dibebani hutang. Mereka bukan sahaja grad dengan skroll di tangan, tapi jumlah kredit hutang yang lebih laju dari peluang pekerja yang tiba dalam hidup mereka. Pinjam berapa, bayar banyak tu lah. Agak agak lah gomen hoiiii...

aku agak setuju dengan komen seorang sahabat aku seperti di Gendang Perang. Ada betulnya teori dia tu, cuma kita sebagai kerajaan, perlu lihat dan muhasabah diri jika benar benar kita iklas dalam mendahulukan rakyat.

3 comments:

Hati Muda said...

kalau satu bendera tak sokong sebendera sapa lagi bro... wa parit mari. hahaha!spesis kume and kome.

Hati Muda said...

tlg email wa bro. ade bende nak citer. atimuda@gmail.com

ASHAMSURI said...

betul tu..wa nak bagi anak2 melayu ni sedor dan pd masa yg sama ringan beban time nak memulakan hidup..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...