Wednesday, December 28, 2011

Hari Ini Dalam Sejarah - Pelancaran Perkhidmatan TV Malaysia

Pada hari ini dalam tahun 1963, Perkhidmatan Televisyen Malaysia (TV telah dilancarkan.  Upacara pelancaran dilakukan oleh Perdana Menteri, Tunku Abdul Rahman dari studio sementara TV Malaysia di Dewan Tuanku Abdul Rahman, Jalan Ampang. Kerajaan Malaysia telah mendapat bantuan dari Suruhanjaya Penyiaran Kanada untuk memperkenalkan perkhidmatan ini. Bantuan tersebut berupa teknikal di bidang kejuruteraan latihan, rancangan dan pentadbiran. Di peringkat awal pelancarannya, masa siaran ialah kira-kira 5 setengah jam sehari atau 44 jam seminggu dengan tambahan masa siaran pada hujung minggu. 50 peratus dari rancangan yang disiarkan dibuat secara terus-menerus dari studio manakala sebahagian lagi adalah filem-filem sumbangan Filem Negara dan lain-lain sumber luar. selanjutnya.


ASHAMSURI: Dan pada hari ini industri media elektronik negara telah jauh berkembang pesat. Daripada stesen televisyen milik kerajaan hinggalah kepada rangkaian media prima kepunyaan syarikat swasta. Ramai yang pertikaikan kerana RTM atau medium milik kerajaan lebih dilihat berat sebelah dan sebagai agen propaganda kerajaan dalam menutuh pihak pembangkang. Ni mesti kes mereka mereka yang tak belajar medium komunikasi, kerana salah satu term penting pengwujudan saluran komunikasi ialah ia terikat dengan dasar pemilik. So, sekiranya ia dah sah sah milik kerajaan, maka memang patutlah mereka akan menyebelahi apa jua yang dijalankan oleh kerajaan atau pemilik industri tersebut. Salasilah atau sejarah pemilikan sesebuah medium komunikasi itu, sudah sebegitu rupa.

Tapi aku bukan nak bercakap pasal hal tu. Yang aku nak cakap sekarang ialah berapa lemahnya penguatkuasaan Kementerian yang terbabit dalam menyaring intipati kandungan siaran terutama di televisyen. Jika dilihat, pada zaman Tok Mat dulu, dia lebih consensus dan tegas dalam menanggani isu dan matlamat sesebuah penerbitan. Ramai yang digam dan diberi teguran keras. Maybe bagi generasi yang seangkatan usia dengan aku pasti segar bagaimana kumpulan Search dan Wings digam ekoran isu berambut panjang. Kurang juga kita lihat isu – isu artis panas yang terlepas ke dalam saluran siaran. 

Tapi itu tidak lagi berlaku kini. Terdapat artis yang terang terang bercakap ikut sedap mulut, bertindak ikut akal kepala lutut, tapi belum ada satu pun tindakan yang dijalankan oleh YB Dato Seri Rais Yatim ni, individu yang berkenaan menerajui Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan. Tido apa dia ni?
Ramai artis yang saban hari memberi imej dan impak yang tidak baik dalam masyarakat hari ini. Terutama sekali golongan anak anak melayu yang suka sangat mengangkat dan mengikut peel artis artis kongkang ni. Sesetengah tu dah tak macam melayu dah gayanya, sesekali nampak macam pelacur pun ada juga. Nak harap mereka sedar, aku rasa ini bukan masanya untuk bergantung pada sebuah harapan, maka perlu lah Kementerian yang terbabit take action supaya ia jadi pengajaran dan garis panduan kepada yang lain.

Satu lagi yang buat aku terkesima ialah bagaimana provokasi dan perangai biadap rakyat Indonesia terhadap kontinjen Malaysia sewaktu Sukan SEA yang baru berlangsung baru – baru ini. Sikap yang benar benar menguris hati dan perasaan aku selaku rakyat Malaysia sedangkan kita member mereka ruang dan peluang di bumi yang bertuah ini. Tapi aku tengok, masih lagi bersepah sepah lagu Indon dan cerita cerita Indon dalam TV. Apa DS Rais Yatim ni tak terasa apa – apa ke? 

Walaupun kita nak jaga hubungan serantau, tapi masyarakat Indon ni sendiri tak menunjukkan ciri – ciri kea rah itu. So, please lah do something selaras dengan kedewasaan medium elektronik negara ni. Kalau tak boleh nak berbuat sesuatu, turun lah dari singgahsana tu, biar aku jer yang jadi menteri kat situ dan aku akan ajar kau how to be a leader and manage the ministry..ngokkkk..

No comments:

A Point To Ponder

Sandwich  used to be served everyday in a hostel of 100 students. Out of 100 students 80 students complained to give different food / every ...