Friday, December 9, 2011

Portabiliti SBPA jalan keluar mencari 'winnable candidate'?

Skim Baru Perkhidmatan Awam yang digembar gemburkan selama ini dengan rasminya diguna pakai bermula Januari 2012 selaras dengankeluarnya Perkeliling Perkhidmatan Bil 11/2011.

Satu dari terma baru yang dikenalkan ialah kaedah portabiliti atau keluar masuk dari perkhidmatan awam dengan servis sebelumnya diambil kira bagi tujuan pembayaran ganjaran semasa pencen.

Ini dilihat satu jalan selamat kepada mana2 calon yang dipilih dari penjawat awam jika kalah bertanding, boleh mohon semula untuk masuk ke sektor kerajaan. Maka kuranglah isu kemana mereka selepas bertanding. Banyak yang akan risau mengenai periuk nasi mereka, kalau menang takpe lah. Yang mereka risau kalau kalah. Bagi yang sudah berada di gred 48 contohnya, pasti berfikir 2@3 kali untuk berhenti dan menjadi calon.

Jika apa yang aku andaikan ini benar, dan memperlihatkan betapa bergantungnya BN kepada calon dari sektor awam, dimana letaknya calon atau generasi pelapis dalam politik pada hari ini. Hinggakan mereka dilihat tidak layak sebagai calon boleh menang. Atau pun yang ada dalam jawatankuasa politik dibahagian2 ini langsung tidak berupaya sbg winnable candidate?

aku menjangkakan akan terdapat ramai calon dr sektor kerajaan dalam PRU 13 ini. Ini kerana calon politik dari orang politik dah tak boleh dilihat sebagai calon boleh menang. tidak berkelayakan dan banyak skandal hahahaha?look n see..the time is coming..

Sent from Samsung tablet

No comments:

A Point To Ponder

Sandwich  used to be served everyday in a hostel of 100 students. Out of 100 students 80 students complained to give different food / every ...