Wednesday, December 28, 2011

Hari Ini Dalam Sejarah - Pelancaran Perkhidmatan TV Malaysia

Pada hari ini dalam tahun 1963, Perkhidmatan Televisyen Malaysia (TV telah dilancarkan.  Upacara pelancaran dilakukan oleh Perdana Menteri, Tunku Abdul Rahman dari studio sementara TV Malaysia di Dewan Tuanku Abdul Rahman, Jalan Ampang. Kerajaan Malaysia telah mendapat bantuan dari Suruhanjaya Penyiaran Kanada untuk memperkenalkan perkhidmatan ini. Bantuan tersebut berupa teknikal di bidang kejuruteraan latihan, rancangan dan pentadbiran. Di peringkat awal pelancarannya, masa siaran ialah kira-kira 5 setengah jam sehari atau 44 jam seminggu dengan tambahan masa siaran pada hujung minggu. 50 peratus dari rancangan yang disiarkan dibuat secara terus-menerus dari studio manakala sebahagian lagi adalah filem-filem sumbangan Filem Negara dan lain-lain sumber luar. selanjutnya.


ASHAMSURI: Dan pada hari ini industri media elektronik negara telah jauh berkembang pesat. Daripada stesen televisyen milik kerajaan hinggalah kepada rangkaian media prima kepunyaan syarikat swasta. Ramai yang pertikaikan kerana RTM atau medium milik kerajaan lebih dilihat berat sebelah dan sebagai agen propaganda kerajaan dalam menutuh pihak pembangkang. Ni mesti kes mereka mereka yang tak belajar medium komunikasi, kerana salah satu term penting pengwujudan saluran komunikasi ialah ia terikat dengan dasar pemilik. So, sekiranya ia dah sah sah milik kerajaan, maka memang patutlah mereka akan menyebelahi apa jua yang dijalankan oleh kerajaan atau pemilik industri tersebut. Salasilah atau sejarah pemilikan sesebuah medium komunikasi itu, sudah sebegitu rupa.

Tapi aku bukan nak bercakap pasal hal tu. Yang aku nak cakap sekarang ialah berapa lemahnya penguatkuasaan Kementerian yang terbabit dalam menyaring intipati kandungan siaran terutama di televisyen. Jika dilihat, pada zaman Tok Mat dulu, dia lebih consensus dan tegas dalam menanggani isu dan matlamat sesebuah penerbitan. Ramai yang digam dan diberi teguran keras. Maybe bagi generasi yang seangkatan usia dengan aku pasti segar bagaimana kumpulan Search dan Wings digam ekoran isu berambut panjang. Kurang juga kita lihat isu – isu artis panas yang terlepas ke dalam saluran siaran. 

Tapi itu tidak lagi berlaku kini. Terdapat artis yang terang terang bercakap ikut sedap mulut, bertindak ikut akal kepala lutut, tapi belum ada satu pun tindakan yang dijalankan oleh YB Dato Seri Rais Yatim ni, individu yang berkenaan menerajui Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan. Tido apa dia ni?
Ramai artis yang saban hari memberi imej dan impak yang tidak baik dalam masyarakat hari ini. Terutama sekali golongan anak anak melayu yang suka sangat mengangkat dan mengikut peel artis artis kongkang ni. Sesetengah tu dah tak macam melayu dah gayanya, sesekali nampak macam pelacur pun ada juga. Nak harap mereka sedar, aku rasa ini bukan masanya untuk bergantung pada sebuah harapan, maka perlu lah Kementerian yang terbabit take action supaya ia jadi pengajaran dan garis panduan kepada yang lain.

Satu lagi yang buat aku terkesima ialah bagaimana provokasi dan perangai biadap rakyat Indonesia terhadap kontinjen Malaysia sewaktu Sukan SEA yang baru berlangsung baru – baru ini. Sikap yang benar benar menguris hati dan perasaan aku selaku rakyat Malaysia sedangkan kita member mereka ruang dan peluang di bumi yang bertuah ini. Tapi aku tengok, masih lagi bersepah sepah lagu Indon dan cerita cerita Indon dalam TV. Apa DS Rais Yatim ni tak terasa apa – apa ke? 

Walaupun kita nak jaga hubungan serantau, tapi masyarakat Indon ni sendiri tak menunjukkan ciri – ciri kea rah itu. So, please lah do something selaras dengan kedewasaan medium elektronik negara ni. Kalau tak boleh nak berbuat sesuatu, turun lah dari singgahsana tu, biar aku jer yang jadi menteri kat situ dan aku akan ajar kau how to be a leader and manage the ministry..ngokkkk..

Saturday, December 24, 2011

Bulan Kenduri Kendara

Bulan Disember ni memang banyaklah kenduri kendara pada mana2 kawan2 yang mendirikan rumah tangga..dengan mengambil kira musim cuti sekolah, cuti perayaan, cuti tahun baru dan mcm2 jenis cuti lg termasuk cuti tipu MC, maka ramailah yang mengambil peluang untuk berkenduri..

Pada rakan sahabat yang membuat jemputan, aku ucapkan terima kasih..mana yang berkesempatan, aku akan hadir. Mana2 yang tak dapat tu, mmg aku tak boleh nak elakkan.

Pasal time2 macam ni pun aku ada plan untuk cuti dengan famili yang sepanjang tahun ni agak terabai lah dengan macam2 agenda rasmi dan tak rasmi aku..anyway, aku tetap doakan semuanya berjalan lancar dan korang kekal ke anak cucu..


Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Friday, December 23, 2011

Senarai Pemimpin PKR Keluar Parti

Senarai Pemimpin PKR keluar parti
Bekas Timbalan Presiden, Dr. Chandra Muzaffar
Bekas Ketua Angkatan Muda, Ezam Mohd. Noor
Ketua Penerangan, Ruslan Kassim
Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT), Zainur Zakaria
Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT), Datuk S. Nallakarupan
Pimpinan awal ketika PKR mula ditubuhkan seperti:
Bekas Naib Presiden, Marina Yusuff
Bekas Setiausaha Agung, Mohd. Annuar Tahir
Bekas Setiausaha Sulit Anwar, Anuar Shaari
Bekas Setiausaha Angkatan Muda Keadilan, Lokman Noor Adam
Bekas Naib Ketua Pemuda Keadilan, Muhammad Zahid Md Arip
Bekas Timbalan Pengarah Pilihan Raya Keadilan, Hamdan Taha
Bekas Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Salehuddin Hashim
Setiausaha Pergerakan Pemuda PKR Sabah, Faizal Julaili
Setiausaha PKR Bahagian Papar, Awang Mumin Awang Marali
Bekas Bendahari Agung, Abdul Rahman Osman
Bekas Naib Presiden PKR, Saidatul Badru Tun Said Keruak
Naib Presiden, Jeffrey Kitingan
Datuk Zaid Ibrahim
Ketua Angkatan Muda (AMK) Kuala Selangor , Nazaruddin Darmawan
Ketua Wanita Kuala Selangor, Fauziah Sulaiman
Bekas calon PKR Teluk Kemang / antara pengasas PKR, Abdul Manap Shahardin
Bendahari Parti Keadilan Rakyat (PKR) Hulu Selangor, Datuk Dr Halili Rahmat
Ketua PKR Tanjung Malim / Ketua Penerangan PKR Perak, Soraya Sulaiman
Timbalan Ketua PKR Bagan Serai, Roshanita Mohd Basir
Ketua Wanita PKR Pulau Pinang, Aminah AbdullahKerusi Parlimen
Ahli Parlimen Bayan Baru - Datuk Seri Zahrain Mohamed
Ahli Parlimen Nibong Tebal - Tan Tee Beng
Ahli Parlimen Bagan Serai - Mohsin Shamsuri
Ahli Parlimen Kulim Baru - Zulkifli Nordin
Ahli Parlimen Wangsa Maju - Wee Choo Keong
Kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN)
Adun Behrang - Jamaluddin Mohd Radzi
Adun Changkat Jering - Kapten (B) Mohd Osman Jailu
Adun Ngemah - Gabriel Adit Demong
Adun Lunas - Md Radzi Salleh
Adun Pelabuhan Klang - Badrul Hisham Abdullah
Adun Bukit Selambau - V. Arumugam
Bekas Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang - Fairus Khairuddin

sumber :di sini.

ASHAMSURI : sebegitu ramai yang keluar dalam tempoh tersebut. Dan mereka ni pulak bukan kecik - kecik anak. Ada 2 kemungkinan :

  1. Pertama : PKR memang dah tak relevan dalam arena politik Malaysia. Hilangnya kepercayaan ahli kepada Ketua Umum mereka atau;
  2. Kedua : PKR sedang memperbanyakkan Trojan Horse mereka di dalam UMNO dan BN. Fikir - fikirkan lah...

Wednesday, December 21, 2011

Jangan Leka..Kita Kena Kembali Fokus..

Tiba tiba aku terfikir bagaimanakah agaknya kalau BN tumbang dalam PRU yang akan datang ini..masih relevan kah perkongsian kuasa melalui BN ini terhadap demand rakyat Malaysia hari ini?

Ini kerana beberapa isu ahkir2 ini memperlihatkan kita semakin galak membelasah sesama sendiri. Bermula dgn isu lembu fetlod Sharizat, isu Hasan Ali yang kita pun sibuk bincangkan, kemudian isu Adam Adli yg turut kita kaitkan dengan Pudin Pengajian Tinggi..

Isu isu ini telah menyebabkan kita leka dan lalai sedangkan fokus utama adalah servis kepada rakyat. Ia menenggelamkan pasal BR1M, baucer bantuan IPTA/S, skim SBPA dan byk lagi transformasi mendahulukan rakyat yg dilaksanakan Kerajaan BN ahkir2 ini..

Nampaknya, PR berjaya create isu dan spin perhatian UMNO kepada isu isu luar hingga kita berhantaman sesama sendiri, sesama melayu.

Ayuh, ketepikan soal berbalah sesama sendiri. Kembali fokus kepada perjuangan parti dan persediaan menghadapi PRU yang semakin hampir..Tunggu dan lihat keputusan UPSI terhadap pelajar tersebut dalam tempoh 2 minggu ini. Dalam pada itu,kembali kita memberi khidmat kepada nusa bangsa. Jangan lalai dengan belbagai isu yg cuba mengalih dan melekakan kita semua..

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Tuesday, December 20, 2011

ADAM ADLI DAN KISAH CIKGU MAKTAB

"Cikgu, maafkan saya. Saya tidak ada duit, hanya mampu membelikan sebatang pensil untuk cikgu," kata murid perempuan.

Saat itu secara spontan airmata mula kelihatan bergenang di kelopak mata mereka berdua. Lantas cikgu maktab memeluk erat anak murid itu, beliau tahu tidak semua keluarga mampu menghadiahkan barangan mahal di hari terakhir tugasannya di SKSV. Murid lain berdiri di sekeliling juga sekaligus tidak berupaya menahan perasaan sebak dan sedih. 

Mereka menangis, satu kelas menangis.

Mereka menangis kerana akur betapa tipis kebarangkalian untuk kami bertemu kembali dengan cikgu maktab itu. Selepas menamatkan pengajian di MPSI, cikgu itu akan dihantar untuk berkhidmat di sekolah lain dan mendidik anak murid berbeza.

Pada masa sama, semua murid mengakui hakikat bahawa kehadiran cikgu maktab terbabit bertujuan untuk menyempurnakan misi utama setiap guru, mendidik anak bangsa.

Cikgu maktab itu dikenang dan jasa beliau amat dihargai berikutan ilmu dicurahkan, sikap mesra ditampilkan dan paling penting beliau itu GURU bukan politikus melaungkan perjuangan di jalanan.

Saya bersyukur kerana Adam Adli bukan seorang daripada cikgu maktab pernah mendidik saya. Selanjutnya baca di sini..

sumber: http://www.mazidulakmal.com

Monday, December 19, 2011

Bantahan UMNO Tg. Malim terhadap kebiadapan Adam Adli yang menurunkan bendera wajah Perdana Menteri..

Ekoran daripada tindakan biadap seorang pelajar bernama Adam Adli, penuntut semester 5 Tesl di UPSI, hari ini UMNO Bahagian Tg. Malim bersama sama dengan UMNO Hulu Selangor serta para NGO’s dan parti parti komponen dalam Parlimen Tg. Malim telah mengadakan satu bantahan dengan mengemukakan memorandum kepada Vice Chancellor UPSI iaitu Prof. Dr. Zakaria Kasa.


Diantara tuntutan memorandum tersebut ialah tindakan tegas yang perlu diambil oleh pihak universiti berhubung tindakan pelajar tersebut. Menurut Prof. Dr. Zakaria, pihak beliau telah pun menubuhkan satu jawatankuasa tatatertib untuk menilai dan memantau perkara tersebut. Beliau juga kesal dengan tindakan pelajar yang mana dilihat telah mencalar dan menjatuhkan imej UPSI sebagai sebuah institusi yang melahirkan ramai pendidik dan negarawan sebelum ini.

Menurut beliau juga, pihak universiti telah cuba menjejaki pelajar tersebut sejurus selepas insiden berkenaan, namun malang sehingga saat ini, pelajar didapati gagal dikesan sama ada di kampung kedua ibu bapanya serta tidak pulang ke kampus seperti sedia kala.

Pihak universiti berjanji akan memberi jawapan bertulis seperti yang dipohon oleh UMNO Bahagian Tg. Malim dalam tempoh 2 minggu berhubung perkara ini.


Amat mendukacitakan lah bila pelajar ini yang telah gagal memperlihatkan kematangan dan daya keintelektualan beliau hingga menjadi mangsa kepada proksi beberapa pihak lain. Sendiri buat, sendiri tanggung la…Lagi hebahan berita boleh dibaca di sini, di sini dan di sini.


Sunday, December 18, 2011

Pelik Tapi Benar - Bendera PM diturunkan di halaman sendiri..

Aku terbaca berita piket beramai ramai param mahasiswa yang menuntut kebebasan hak dan bersuara. Maka beramai ramai lah mereka berdemonstrasi dijalanan. Yang paling tak sedapnya tu, demonstrasi ni dilakukan selang beberapa hari kita berbicara tentang baucer RM200 bagi pembelian buku buku pelajaran mereka. Dasar tak tahu berterima kasih dan sedar diuntung.

Itu satu hal, satu hal lagi yang buat aku terkejut, bila klimaks piket tersebut dengan tindakan mereka menurunkan bendera wajah PM di hadapan Bangunan UMNO. Perghhh..bendera ni ibarat panji2 yang akan bermatian dipertahankan. Itu ibarat maruah terutama sekali muka PM. Mana dia juak juak UMNO yang dalam perhimpunan baru baru ni bersumpah bagai untuk mempertahankan UMNO? yang siap nak menyinsing lengan pun ada..

Tak ada seorang pun kah yang sanggup pertahankan? Bukan seorang dua yang berjawatan tinggi dalam UMNO yang telah diberi kepercayaan untuk memimpin, tapi bila gambar Presiden sendiri pun gagal untuk dipertahankan, apa benda ni beb? Takkan semua dok sibuk lobi jadi calon je? 

Aku masih mcm tak percaya yang tiada seorang pun sanggup pertahankan bendera gambar Presiden tersebut. takkan lah dalam ramai mereka yang berada berdekaran dengan kawasan berkenaan, takde seorang pun orang UMNO yang ada telor hubu..Sedih sungguhlah..PEMUDA UMNO!!! KORANG BUAT APA?!!¡¡!!..


Sent from Samsung tablet

Thursday, December 15, 2011

Friday, December 9, 2011

Portabiliti SBPA jalan keluar mencari 'winnable candidate'?

Skim Baru Perkhidmatan Awam yang digembar gemburkan selama ini dengan rasminya diguna pakai bermula Januari 2012 selaras dengankeluarnya Perkeliling Perkhidmatan Bil 11/2011.

Satu dari terma baru yang dikenalkan ialah kaedah portabiliti atau keluar masuk dari perkhidmatan awam dengan servis sebelumnya diambil kira bagi tujuan pembayaran ganjaran semasa pencen.

Ini dilihat satu jalan selamat kepada mana2 calon yang dipilih dari penjawat awam jika kalah bertanding, boleh mohon semula untuk masuk ke sektor kerajaan. Maka kuranglah isu kemana mereka selepas bertanding. Banyak yang akan risau mengenai periuk nasi mereka, kalau menang takpe lah. Yang mereka risau kalau kalah. Bagi yang sudah berada di gred 48 contohnya, pasti berfikir 2@3 kali untuk berhenti dan menjadi calon.

Jika apa yang aku andaikan ini benar, dan memperlihatkan betapa bergantungnya BN kepada calon dari sektor awam, dimana letaknya calon atau generasi pelapis dalam politik pada hari ini. Hinggakan mereka dilihat tidak layak sebagai calon boleh menang. Atau pun yang ada dalam jawatankuasa politik dibahagian2 ini langsung tidak berupaya sbg winnable candidate?

aku menjangkakan akan terdapat ramai calon dr sektor kerajaan dalam PRU 13 ini. Ini kerana calon politik dari orang politik dah tak boleh dilihat sebagai calon boleh menang. tidak berkelayakan dan banyak skandal hahahaha?look n see..the time is coming..

Sent from Samsung tablet

Tuesday, December 6, 2011

PRU Yang Semakin Hampir

Sekarang ni SPR sedang sibuk membuat taklimat kepada para petugas petugas pilihanraya. Di mana mana negeri sekalipun, ia merupakan agenda keutamaan sekarang ini. Ramai yang terlibat, dan ini mengesahkan lagi angin PRU yang semakin tiba.

Ditambahkan lagi dengan gendang perang yang ditiup dan dititipkan penuh semangat oleh YAB Perdana Menteri semasa perhimpunan agung UMNO baru baru ini, maka semua pihak perlu berada dalam keadaan siap siaga.

Sejauh mana kita mampu untuk menyakinkan rakyat bahawa kita layak dan perlu diberi peluang sebagai pemerintah bagi tempoh 5 tahun lagi masih menjadi tanda Tanya. Siapakah senarai winnable candidate yang kerap dicanang dan dibicarakan dewasa ini masih lagi menjadi satu persoalan walaupun dikhabar khabarkan senarai ahkir itu telah pun ada pada Ketua Perhubungan Negeri masing masing.

Mampukah unsur unsur sabo dinyahkan daripada diri dan pemikiran calon dan penyokong pada mereka mereka yang tidak terpilih, masih lagi isu yang menghantui kita semua dan pucuk pimpinan. Sejauh mana kita sanggup berkorban demi parti dan bangsa sebagaimana yang kita canang canangkan. Sejauh mana jugak orang melayu mampu member undi kepada calon bukan melayu dan sudikah orang bukan melayu memangkah undi melayu, itu juga satu tanda aras yang tidak dapat kita sukat buat masa ini. 

Atas prinsip kekeluargaan dan perkongsian kuasa, UMNO, MCA, MIC, Gerakan serta semua komponen Perikatan perlu membuktikan semangat Barisan Nasional pada kali ini untuk kelangsungan kuasa dan pemerintahan ataupun kita akan berputih mata sebagai generasi pembangkang untuk penggal yang akan datang. Tepuk dada Tanya selera. Kita perlu berubah dan membuktikan keiklasan kita baru rakyat akan bersama – sama percaya dan mendokong aspirasi kita.

Perkara paling asas dan utama ialah, bukan Barisan Nasional itu tidak kuat atau PR itu terlalu ampuh, tetapi adalah dalam meletakkan CALON. Calon betul, tepat dan bagus, insyaAllah kita akan menang. Ini bukan zaman asal gambar dacing, orang akan pangkah.

Saturday, December 3, 2011

Siti Nurhaliza Hilang Suara

Salute kat Dato Siti Nurhaliza malam ni..aku baru jer abih nonton Maharaja Lawak Mega yang mana dia jadi jurinya. Aku bukanlah peminat dia pun, tapi dari satu sudut aku sangat sangat menghormati bila dia yang hilang suara, bersusah payah jugak menyanyikan lagu happy birthday kat salah seorang peserta yang menyambut hari lahirnya.

nampak riak di kecewa dan frust bila tak dapat nyanyi, siap menghentakkan tangan ke meja lagi. tapi dia berusaha jugak, demi peminatnya. Respek kat lu lahDato'.

kan bagus jika sikap yang serupa dpt dioertontonkan sama oleh para pemimpin yang bersungguh sungguh untuk memenuhi aspirasi rakyat yang mereka wakili. Malangnya, kebanyakkan dari mereka lebih suka memenuhi aspirasi tembolok sendiri. Kalau semua pemimpin ada task seperti Dato Siti tadi, aku dapat rasakan tugas Datuk Seri Najib akan lebih mudah dalam menghadapi PRU 13 yang bila bila masa aje akan berlaku.

lau ada masa, nanti aku attachkan sama klip video tadi tu. tu pun kalau ada dan rajin ler hehehe..

                                           start minit 1.48

Sent from Samsung tablet

Thursday, December 1, 2011

December Blue..

Disember datang lagi. Maknanya ada lagi 31 hari dalam tahun 2011 sebelum beralih kepada 2012. Mula merenung pencapaian sepanjang 2011 ni. Banyak juga yang indah tapi lagi banyak yang tak best. Macam - macam dugaan dan cabaran yang datang dan pergi. Muka pun kalau dilihat pada cermin, dah tak setegang dulu. Mula lah nampak kendur dan kedut yang sikit sikit mengintai permukaan kulit. 

Masih banyak pencapaian dan perancangan yang dirangka sepanjang tahun yang masih belum dilaksana. Ini kerana banyak situasi yang tak terduga menceroboh masuk ke ruang pivasi diri, maka banyak la hal hal diluar kawalan yang berlaku.

Masa pulak semakin hari terasa semakin pendek. Macam tak terkejar dan tak terjangkau dah rasanya. Anyway, harap Allah akan sentiasa bersama aku serta merahmati semua usaha dan perjuangan aku. Tahun 2012 akan datang tak lama lagi, cabaran semakin besar terutama sekali dalam persediaan PRU 13 yang dijangkan akan dibuat dalam tahun berkenaan serta pemilihan parti di Bahagian - Bahagian. Fuhhh..harap semuanya seindah mimpilah. Ironinya, aku memang tak tahu nak tulis apa hari ni walaupun baru jer balik dari PWTC huhu..apa - apa pun, kita kena bersyukur. 

Baca di sini juga, untuk amik iktibar agar jangan aniaya orang hehehe..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...